Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311825
Jeg har det samme problem på mit (forholdsvis) nye TV, og forspurgt DR, har jeg fået at vide, at det skyldes kopibeskyttelse fra producenten af udsendelsen, og ikke begrænsninger fra DRs side.
#311826
henrik.yde skrev: 27. mar 2020, 12:43 Jeg har det samme problem på mit (forholdsvis) nye TV, og forspurgt DR, har jeg fået at vide, at det skyldes kopibeskyttelse fra producenten af udsendelsen, og ikke begrænsninger fra DRs side.
Så kan det være DRM beskyttelse ikke fungerer optimalt igennem HbbTV, for den virker jo på en mobil og med cast funktion, så det er ikke Geo blocking.
#311835
https://filmz.dk/geoblokering-ophaeves- ... -i-hele-eu .

Ja, så kom der et nyt begreb ind, som jeg ikke troede havde med den aktuelle DRM udfordring at gøre, og under alle omstændigheder har jeg fået det indtryk, at restriktionerne var under afvikling.

Til Wiso m.fl.: Afvisningen har at gøre med, at der er nogle rettigheder vedrørende visse udsendelser, som Rasmus Larsen forklarede i indlægget 25. marts og andre også har forsøgt at forklare. Det har intet med TV'ets alder at gøre.

Det tåbelige er, at det er helt OK at modtage udsendelsen via andet udstyr, og lade dette udstyr sende billederne til dit TV. Det har jeg beskæftiget mig med i tidligere indlæg, men det ser ikke ud til, at der er interesse for at gøre noget ved det, ligesom der heller ikke synes at være interesse for at lægge pres på DR, for at løse de problemer mange har med hbbtv siden 12. november sidste år, som jeg har rejste i tråden: "......hbbtv virker ikke hos os".

Digital rights management regler og kodning i signalet har jeg ikke forstand på, men for mig at se er det en absurd situation, at man ikke er konsekvent. For mig at se bør der også lukkes for afspilning af disse titler til andet udstyr, og når man ikke gør det, er det i min bog diskrimination. Når en "titel" eller "udsendelse" bliver lagt ud af DR til streaming, må vi medieafgiftsbetalere kræve at vi kan vise indholdet på TV-skærmen via hbbtv funktionaliiteten.

Internet browseren på mit Grundig smart TV er elendig og kan desværre ikke engang vise siderne fra dr.dk eller https://www.dr.dk/drtv/ . Jeg ved ikke hvad Grundig har lagt ind for at spærre og blot vise en hvid side med teksten "uable to load" , svtplay.se siderne kan vises, men intet kan startes op. For nogle måneder siden så vi luciaopotoget i Gränna fra svtplay.se/video/24823646/ på vores Grundig TV, men nu kan videoen ikke afspilles. Hvad er der sket i mellemtiden?

Kan i som har nye smart TV med gode internet browsere afspille de titler direkte på jeres TV, som ikke kan afspilles via DR's hbbtv? Jeg vil gerne have melding herom.

Tak Wiso, for billedet af din skærm med "Videoen kan ikke afspilles".

Når den besked om afvisning du får, er helt anderledes end den jeg får, tyder det på, at beskeden dannes i TV'et. Eller er det versionen af hbbtv, som gør forskellen? Det må bbplayer vide, for det lader til, at han har styr på disse ting.

Under alle omstændigheder må vi gå ud fra, at oplysninger om man har lov til at se programmet på et TV, ligger i signalet, der sendes fra DR.

Det burde være en smal sag for DR at pille oplysningerne ud, hvis de virkelig ønsker at gøre materialet tilgængelig for alle "seerne". Hvis DR ikke ønsker at gøre det tilgængelig via hbbtv, bør de slet ikke lægge det ud i drtv!
#311837
henningelk skrev: 27. mar 2020, 16:27 Når den besked om afvisning du får, er helt anderledes end den jeg får, tyder det på, at beskeden dannes i TV'et. Eller er det versionen af hbbtv, som gør forskellen? Det må bbplayer vide, for det lader til, at han har styr på disse ting.
Ud fra design og farver kan du næsten se den kommer fra applikationen, det er en fejlmelding og udgår nok fra at den checker om filformat kan afspilles eller om DRM fejler, og så får du denne besked på skærmen.

Hvis DRtv skulle ordne DRM kræver det producenten laver det på tv't og får browser og DRM licenseret til at afspille, som nok er problemet som et, er det container, altså denne fil/stream som modtages og ikke vil afspille, så kan DR måske konvertere/transkode formatet men så skal de jo vide hvad er understøttet.

Igen, kort/langsigtet , så virker cast funktionen på AndroidTV, så her er det bare at bruge en enhed som kan caste fra DR app til tv, så er det løst der. For gamle tv skærme, så må man købe nyt, for producenterne har for længst givet support en finger, så man får ikke DR til at fixe noget som tv producenten ikke kan supportere.
#311842
kjelds skrev: 28. mar 2020, 00:00 DR har en beskrivelse af ovenstående problem på deres FAQ: https://dr.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1573/

Problemet består i, at HbbTv standarden ikke understøtter den DRM (kopibeskyttelse), som visse producenter kræver på deres indhold. Man kan ikke bare forbigå producenters krav om kopibeskyttelse, så det afskærer dette indhold fra HbbTv-platformen.
Men man kan godt forbigå producenternes krav om kopibeskyttelse ved at lægge det frit på internettet?

For mig virker det da fuldstændig hul i hovedet.

Derfor Jeg har tilladt mig at sende vedhæftede kommentar til dr.custhelp faq'en, men de er sikkert ligeglade med mig. Kun hvis vi er mange er mange, som stiller krav til DR, vil der ske noget.

Til bbplayer: Du skriver: "....så virker cast funktionen på AndroidTV", men jeg har den opfattelse, at casting ikke har noget med android at gøre.

Jeg har igen ikke forstand på det tekniske, men jeg går da ud fra, at det primært er cast enhedens opkoblingen på samme netværk som smart TV'et, som gør det muligt at caste, og at de fleste smart TV produceret siden 2010 kan køre med f.eks. chromecast, men der er måske noget jeg har misforstået?

For at omgå DRM beskyttelsen har du iøvrigt tidligere anbefalet en: "ekstern usb chromecast". Hvad er det? Jeg kender kun hdmi chromecast.
Vedhæftede filer
2020-03-28.png
2020-03-28.png (269.76 KiB) Vist 4369 gange
#311846
henningelk skrev: 28. mar 2020, 01:42 Til bbplayer: Du skriver: "....så virker cast funktionen på AndroidTV", men jeg har den opfattelse, at casting ikke har noget med android at gøre.

Jeg har igen ikke forstand på det tekniske, men jeg går da ud fra, at det primært er cast enhedens opkoblingen på samme netværk som smart TV'et, som gør det muligt at caste, og at de fleste smart TV produceret siden 2010 kan køre med f.eks. chromecast, men der er måske noget jeg har misforstået?

For at omgå DRM beskyttelsen har du iøvrigt tidligere anbefalet en: "ekstern usb chromecast". Hvad er det? Jeg kender kun hdmi chromecast.
1. Der findes ikke usb chromecast det må være en fejl i teksten, eller misforståelse.
2. Cast funktionen findes i flere produkter, Airplay fra Apple er også et lign produkt som spejler skærmen. Chromecast starter en app lokalt på din Chromecast / indbyggede chromecast og kan køre uafhængigt bagefter om du slukker telefon du oprindelig startede det med.
3. Ja den skal være på samme netværk.
#311848
henningelk skrev: 28. mar 2020, 01:42
Men man kan godt forbigå producenternes krav om kopibeskyttelse ved at lægge det frit på internettet?
Nej, de andre enheder understøtter DRM beskyttelse, så når du ser det via din tablet, pc, smartphone eller chromecast, så er der også DRM beskyttelse på, de kan bare til forskel for HbbTv afspille DRM-beskyttet indhold. Desværre er der ikke samme mulighed på HbbTv, derfor kan det ikke afspilles.

Så hvorfor smider DR indhold på HbbTv, der ikke kan afspilles. Aner det ikke, men man kunne forestille sig, at der også ville være mange der undrede sig over, at noget indhold fandtes på DRTV på PC'en, men ikke i HbbTv app'en. Når det ligger på HbbTv, så er det i det mindste muligt at informere folk om, hvorfor de ikke kan se det, og hvordan de kan komme til det. Ordlyden kunne dog godt være mere signende.
#315858
I marts 2020 var det ikke muligt at se Rick Steins tur i Frankrig via hbbtv. Jeg beskrev det bl.a. hr:
viewtopic.php?p=311589#p311589 .

Nu vises der en ny Rick Stein serie, Venedig til Istanbul, og i aften så jeg de to første episoder via hbbtv. Chromecasten kunne blive i skuffen denne gang!

Hvad er der sket i mellemtiden? Er aftalerne omkring den nye serie væsentligt anderledes?

Har DR, foranlediget af en erkendelse af at det er tåbeligt ikke at kunne vise udsendelserne via standard hbb fuktionalitet, fjernet noget i signalet? Medielicensbetalerne har ret til at få en forklaring.

DRstreaming har kun 15 indlæg i dette forum, 5 fra marts/april 2012 og 10 fra november 2019. Det vil være en god idé at orientere mere via dette forum.

DR's https://dr.custhelp.com/app/answers/lis ... D/search/1
har ikke megen forklaring for os.

Vedhæftede billede dokumenterer at der ikke er megen hjælp at hente, for dette udsagn:
"Desværre er det i ved, at der desværre er TV-modeller, hvor den gamle version af HbbTV endnu ikke virker. Det er noget, vi arbejder på at få løst i samarbejde med TV-producenterne."
har ikke resulteret i nogen som helst ændring for os med de ældre apparater.

Jeg anmoder igen om svar fra DR på de rejste spørgsmål, herunder også: Hvor længe vil DR lade den gamle DRTV version være tilgængelig?
Vedhæftede filer
2020-06-15.png
2020-06-15.png (179.41 KiB) Vist 1134 gange