Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Naiera
#280126
Big Mouth er en Netflix Original :p
Af K-andersen
#280256
Har lige testet med Airplay til ATV 4K

Waoo:
live/arkiv DR1-2-3,TV2, TV3, Kanal 4,5 6eren ,Eurosport og flere andre kanaler. opløsning: 1920x1080 Frekvens 25fps, bitrate 6,4mbps, lyd codec: aac 192kbps

Waoo:
live/arkiv VH1, SVT1, Disney Channel mf. ligger på opløsning: 1280x720 Frekvens 25fps, bitrate 3,2mbps, lyd codec: aac 192kbps

Så tror de kører med forskellig opløsning/bitrate alt efter hvor populær kanalen er...


Har også testet Cmore app direkte på ATV4
opløsning: 1920x1080, Frekvens 25fps, bitrate 2,8-4,2mbps, lyd codec: zaac 128kbps

VH Andersen
Af Lasse86b
#287027
Spændende! Ser frem til at høre mere om frame rate, da jeg personligt ville foretrække at bruge bitsene på højere temporal opløsning i form af frame rate frem for en højere spatial opløsning.
Af Wood
#287031
Ord og tal kan være meget taknemmelige.

Når man ser på hvad DR i dag leverer af AV kvalitet for deres bitrater (forbrug) så skal man passe på med ikke at skrue forventningerne for højt op. Det er selvfølgelig et spørgsmål om bitrate, men der er rigtig mange med meget store udfordringer i at indstiller deres enkoder/transkoder rigtigt (ingen nævnt, ingen glemt), så resultatet (målt i AV kvalitet) faktisk ikke står mål med den bitrate/data der bruges. DR er ikke alene med det problem i Danmark.

Når man øger bitrate så øger man også AV kvaliteten (alt andet lige), men man øger også de latente og ofte undervurderede last mile problemer (det er endnu ikke alle der har fiber helt ind i stuen, og WiFi støj i tætte bebyggelser er også undervurderet) og så kan man som forbruger ende med at få et dårligere streaming produkt, selvom kvaliteten skulle være øget.
Af Wood
#287156
For mig afhænger god billede kvalitet først og fremmest om hvor godt, skarpt billedet, farverne og bevægelserne fungerer på skærmem. Fuld HD 1080p er bare tal, der fortæller at pixels på skærmen er 1920 x 1080. Men hvis hver af disse pixels er enkodet med mangelfulde settings i enkodet, ja så kommer de til at fremstå i den kvalitet 1920 x 1080 gange. Med de rigtige settings kan det være en dejlig oplevelse, med de forkerte er det ikke så sjovt.

Kunsten er, at få mest mulig kvalitet ud af bitraterne... tænk hvis DR kunne levere 100% øget visuel (også 300% øget audio kvalitet :) for samme bitrate.... (forbehold: AV kvalitet øges generelt proportionalt og ikke lineært, og er naturligvis 100% afhængig af kompleksiteten i lyd og billedet) det er bestemt ikke umuligt, da det er blevet praktiseret af mange andre i mange år. Vi kommer (desværre) næppe til at opleve en 100% stigning i AV kvaliteten hos DR når de øger bitraten.

Adaptive bitrater har ikke indflydelse på selve enkodningskvaliteten. Den adaptive bitraten sikrer "bare", at der kommer en profil frem til brugeren der (i best case) er nøje afstemt med den båndbredde brugeren har til rådighed.

Enkodningskvaliteten bestemmes ved settings i enkoderen/ transkoderen. Lidt forenklet, gode settings giver god kvalitet og dårlige settings giver dårlig kvalitet. Det kan så delvist kompenseres ved at øge bitraten. Hvis bitraten øges til fx 20 Mbps så vil det kompensere for de aller fleste fejl i settings, men langtfra alle. Da DR næppe øger bitraten til 20 Mbps, så må vi vente at se.

At streamen er adaptiv betyder i DR tilfælde (alt andet lige) at der kommer en ekstra enkodningsprofil/ stream i 1080p format, men hvis enkodningskvaliteten ikke bliver bedre, så får vi bare flere pixels i samme (ikke så gode) kvalitet :-/ og DR hælder mange gode penge i et sort hul.

Konceptet med adaptive bitrater (flere konstante bitrater med varrierende kvaliteter (iht den mængde data, der er til rådighed ifm enkodningen)) blev også forældet for 5+ år siden hvor bl.a netflix m.fl overgik til “per-title encodning” https://medium.com/netflix-techblog/per ... 99442b62a2. I dag benyttes denne enkodningsteknik til at optimere billede kvaliteten og varriere/reducere dataforbruget og forbedre brugeroplevelsen.

Selv med denne teknik vil manglende viden om hvordan enkodning faktisk kan optimere billede kvaliteten og reducere bitraten/data forbruget være spildte kræfter.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#287159
Jeg er klar over, hvordan hele setup'et fungerer. Jeg har løbende samtaler med de tekniske ansvarlige hos mange af de store tjenester og flere gange haft fornøjelsen af at tale om emnet med Netflix's mangeårige, men nu forhenværende, tekniske chef Neil Hunt. Netflix er i øvrigt rykket videre fra per title enkodning. De arbejder nu med mindre segmenter. Netflix er en pioner på området og de viser efterhånden på mange områder vejen for udviklingen på streamingområdet, så at de andre aktører ikke er helt på samme niveau, er vel nok forventeligt.

Jeg kommenterede blot følgende: "Når man øger bitrate så øger man også AV kvaliteten (alt andet lige), men man øger også de latente og ofte undervurderede last mile problemer"

Da DR bruger adaptiv bitrate, og stadig har samme lavere niveauer til rådighed som før, burde ændringerne ikke skabe udfordringer i brugerenden.

Som beskrevet i artiklen, så har DR i øvrigt også hævet bitraten på 720p indhold med et ekstra enkodningslag. Det er over en bred kam, at bitraten nu bliver højere på DRTV. Mine målinger med teknisk data kan ses i artiklen.

Jeg talte også med DR om 25/50fps samt nogle andre tekniske emner. Det kommer der mere online om senere.
Brugeravatar
Af bbplayer
#287160
Rasmus Larsen skrev:Som beskrevet i artiklen, så har DR i øvrigt også hævet bitraten på 720p indhold med et ekstra enkodningslag. Det er over en bred kam, at bitraten nu bliver højere. Mine målinger med teknisk data kan ses i artiklen.
Jeg fik testet det igennem VLC, og her er VBR mellem 10-15Mbit, så godt eller dårligt , det kunne klart være bedre, og DR2 var helt nede i ca. 5Mbit på 576p
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#287162
bbplayer skrev:Jeg fik testet det igennem VLC, og her er VBR mellem 10-15Mbit, så godt eller dårligt , det kunne klart være bedre, og DR2 var helt nede i ca. 5Mbit på 576p
Har du målt på DRs live-kanaler via flow-tv? Der er ingen forbedringer her. Nyheden handler om streamingtjenesten DRTV og dennes arkivindhold.
Brugeravatar
Af bbplayer
#287163
Rasmus Larsen skrev:
bbplayer skrev:Jeg fik testet det igennem VLC, og her er VBR mellem 10-15Mbit, så godt eller dårligt , det kunne klart være bedre, og DR2 var helt nede i ca. 5Mbit på 576p
Har du målt på DRs live-kanaler via flow-tv? Der er ingen forbedringer her. Nyheden handler om streamingtjenesten DRTV og dennes arkivindhold.
hehe, ja det læste jeg så bagefter, skulle lige finde den link.
Af Wood
#287285
Rasmus Larsen skrev: Da DR bruger adaptiv bitrate, og stadig har samme lavere niveauer til rådighed som før, burde ændringerne ikke skabe udfordringer i brugerenden.


Givet der er tilstrækkelig båndbredde til rådighed til at få en større/højrere bitrate gennem, så vil der ikke være problemer. Jeg formoder, at kvaliteten af alle de enkelte profiler bliver øget og ikke kun en ekstra profil med 1080p.

Hvis eksempelvis bitraten øges med 30% på alle enkelte profiler, inkl. den i dag bedste kvalitet og der er tilstrækkelig last mile båndbredde, så er alt fint. Men hvis der en last mile issues (mest WiFi støj), som betyder at der ikke er nok båndbredde til de to bedste profiler, ja så ender man op med den 3'rd bedste profil/kvalitet, som måske/måske ikke er bedre end i dag.

Men last mile er altid et meget lokalt problem, og svært at forudsige, og et problem hos mange i specielt tæt byggeri.

Jeg vil til enhver tid hellere have en god kvalitet 720p end en middelmådig/ringe 1080p. I Indien streamer de også meget i 1080p (Brodcast og OTT) med H.264/AVC (samme som DR) helt ned til 2 Mbps bitrate ... det siger sig selv, at det kan bare ikke blive pænt ved 2Mbps - uanset om det kaldes FHD, 1080p mm :)

Og inden Netflix sammenligningen tager helt over... DR streamer sikkert mest On-demand, hvor en sammenligning med Netflix virker som et rimeligt og enormt ambitiøst benchmark. Men Netflix er også ret dygtige og professionelle til at outsource og stille ambitiøse krav til deres enkodningsleverandører, partnere og community - hvilket de så vidt jeg ved har gjort fra deres helt spæde start.

Jeg kender også flere af deres mangeårige enkodningsleverandører, deres teknikker mm. og ja, Netflix er meget, meget dygtige - og ikke mindst på deres distributions teknologier og initiativer, som ofte bliver glemt i diverse analyser.

Men den helt store forskel er selvfølgelig at Netflix enkoder kun til on-demand og DR enkoder både til live og on-demand. Og som du og mange andre sikkert også ved Rasmus, så er der (teknisk) en verden til forskel på at enkode til live og enkode til on-demand.

Ved on-demand er der rigtig, rigtig mange tricks man kan lave, for at få det til at se pænt ud, også ved lavere bitrater. Det er stort set kun et spørgsmål om viden, indsigt og de rigtige værktøjer.

On-demand kundskaber kan ikk bare overføres 1:1 til live/realtime enkodning- live enkodning kræver en større supplerende indsigt, knowhow og også nogle andre værktøjer for at kunne levere en god billede (og lyd) kvalitet ved lave bitrater.

Derfor kan man også opleve at store forskelle i kvaliteten på live og on-demand hos DR, og der skal ikke ret meget kompleksitet til i billedet førend enkodningen (og bitraterne) kommer til kort hos såvel DR, TV2, YouSee, Blockbuster m.fl. - både ved live og on-demand streaming.

Hertil kommer naturligvis hele (media) player problematikken, som er en helt anden (og også en meget væsentlig udfordring). Uanset om man hedder Netflix, DR, TV2, YouSee m.fl. - uanset om man er til web, iOS, Android, Smart TV, STB mm :-)

Når jeg lige kigger på App store ratings (ved godt det er total uvidenskabeligt) af fx Netflix, DR og TV2 Play (jeg bruger pt ikke Netflix, og kun sjældent DR, og har brugt TV2 app en uge for år siden) så virker det på de seneste måneds bruger anmeldelser som om, at der er mange brugere, der stadig har problemer med at modtage deres streaming - også med en god visuel bruger oplevelse.

Streaming er ikke er blevet nemmere - uanset de ofte meget pæne udmeldinger om bedre kvalitet, smartere teknologier, bedre distribution mm. Når man (helt generelt) øger kompleksiteten i sin streaming, så øger man også de potentielle udfordringer.

Fortsat god weekend.
Brugeravatar
Af Gyzzo
#287719
Jeg har opdateret skemaet i første indlæg.

Udover ændringerne hos DRTV, som Rasmus har skrevet en artikel om, så er der også sket ændringer hos YouSee:

- Væk er 50fps og den fine bitrate på 8.0Mbps på DR1.
- 1920x1080/8.0Mbps på bl.a. TV3, TV3+ og Kanal 5 er ændret til 720p/4.5Mbps.

Det betyder, at alt materiale i YouSee app'en nu udbydes i 720p/4.5Mbps.

HBO ser ud til at have hævet deres bitrate fra ca. 3.0Mbps til ca. 3.5-3.6Mbps på det meste materiale.

Hos DRTV har jeg endnu ikke fundet udsendelser, der kommer op på de maximale 4,5Mbps, men der er markante forbedringer at spore. Den Store Bagedyst var tidligere en bundskraber med en bitrate på 1,6Mbps. Her er bitraten nu hævet til 3,6Mbps.
Af Bond
#288431
Er der en venlig sjæl som vil tjekke filmen Mowgli om den er i HD eller UHD 4K via xcode.

Netflix siger hos mig siger den er i HD med Dolby Vision og Dolby Atmos på ATV 4K.

Undre mig bare over at den er tagged som HD og ikke som 4K

Takker på forhånd
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 47