Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Naiera
#303263
Jeg fandt så ikke lige ud af at få sort baggrund på :p

Younger (TV Land) via US iTunes.
Billede

The Rookie via Hulu.
Billede

Noget basebold på ESPN via WatchESPN (for sjov skyld).
Billede

Hvordan de får ting til at se så rare ud med lidt over 4 Mbps på Hulu ved jeg ikke. Til tider føles det helt seriøst som den pæneste streaming-tjeneste. Fox-serier har noget vanvittig interlacing-bøvl som de introducerede for et par år siden, men der er ikke meget i vejen med f.eks. The Rookie, som jo er fra ABC.

ESPN er 1280*720 og 60Hz, fordi hurtige bevægelser og såen. WatchESPN kræver selvfølgelig login fra en amerikansk tv-udbyder af en art. De har fået lukket for min adgang til YouTube TV, men jeg kan stadig logge på "companion apps", eller hvad de kaldes, med den konto jeg låner adgang til.
Vedhæftede filer
espn.jpg
espn.jpg (177.95 KiB) Vist 4165 gange
rookie.jpg
rookie.jpg (138.28 KiB) Vist 4165 gange
younger.jpg
younger.jpg (127.83 KiB) Vist 4165 gange
Brugeravatar
Af TBC
#303278
Videobitrater er forventelige - Lyd bitraterne er bestemt ikke - Med mindre der er tale om 2.0 lyd?
Brugeravatar
Af Naiera
#303283
Jeg tror ikke noget af det her har 5.1 "fra fabrikken".
Af lasse-ahlmann.pedersen
#303292
Hej,

Jeg ved ikke om jeg spørger dumt. - Men hvad har disse bitrater af betydning for ens oplevelse af film og serier?? - Og har det noget at sige at jeg ser film og serie direkte igennem smartfunktionen på mit tv(Samsung Q9fn) ?

Håber i kan hjælpe ?

Vh Lasse
Brugeravatar
Af TBC
#303314
lasse-ahlmann.pedersen skrev:Men hvad har disse bitrater af betydning for ens oplevelse af film og serier?? - Og har det noget at sige at jeg ser film og serie direkte igennem smartfunktionen på mit tv(Samsung Q9fn)
Bitrate er fundamentet for hvor veldefineret og detaljeret og et billede du vil kunne få.

Kort og forsimplet sagt, så angiver bitraten datatransmissionshastighedsenhed for antallet af transmitterede eller overførte bit per tidsenhed - typisk per sekund (f.eks. 15 mbps=megabits per second). ....Jo større bitrate, jo flere billedinformationer og jo større skarphed og reel opløsning vil signalet have. Komprimeres signalet for hårdt = er bitraten alt for lav vil signalet i mindre og mindre grad udnytte den pixelopløsning der som udgangspunkt sendes i, så detaljegraden i et 4K signal f.eks. vil mindre mere om et 1080p signal og et 1080p signal vil minde mere om et signal med ringere opløsning end et fint komprimeret 720p signal - som f.eks i tilfældet HBO der sender i 1080p, men hvor billedkvaliteten ligger i mellem en DVD og 720p, langt nærmere på DVD kvalitet end god 720p kvalitet. Der er ingen af streamingudbyderne der er så meget som i nærheden af at udnytte den pixelopløsning de sender i, grundet behovet for hård kompression for at distributionen ville kunne hænge sammen i praksis (de kan jo ikke lige pludselig begynde at sende 4K med 3000-4000 mbps som ukomprimmeret 4K@24 fps ville fylde, så det komprimmeres typisk til omkring 10-20 mbps på streamingservices og omkring 50-100 mbps på Bluray. Streamingudbyderne har generelt lagt sig fast på ca. 15 mbps til 4K, da det er svært at se forskel på højere bitrater fra normal seerafstand på nutidens almindeligt udbredte skærmstørrelser. Når man kommer over 50-60 mbps begynder det også at blive ualmindeligt svært at se forskel på større skærme/tættere på for mere kritisk indstillede personer, med mindre man pauser og zoomer ind på materialet.

Om forskellen på f.eks. 15 og 70 mbps betyder det store for din seeroplevelse afhænger fuldstændigt af din skærmstørrelse og hvor tæt du sidder på dit TV - øjnene er nemlig flaskehalsen i forhold til at se 4K opløsning på alt over en meter fra et normalt størrelse TV. Mens det betyder meget for dem der sidder 1.5 meter fra 77 tommer eller 3 meter fra 123 tommer som jeg selv gør.

Med hensyn til bitrate er det ligemeget om du ser det på et TV's smartfunktion eller en ekstern streamingboks - Det er streamingudbyderen der bestemmer hvilken bitrate materialet har. Til gengæld vil du have større bitrate fra f.eks. et satellit eller kabel-tv signal via antennestikket end du typisk vil have fra streamingudbyderen, hvis du f.eks. ser DR, TV2 eller YouSee via hhv kabel-tv eller streamingapp.

Jeg har fundet et par videoer der forklarer det pædagogisk hvis ovenstående er sort snak:

https://www.youtube.com/watch?v=5t10S6-FfKc

https://www.youtube.com/watch?v=QH8aoAYjffQ

Edit: Her var den video jeg egentligt ledte efter som er den bedste pædagogiske demonstration af bitrateproblematikkerne jeg endnu er faldet over - og samtidig fortæller den også lidt ekstra om kompression som sidegevinst - se den: https://www.youtube.com/watch?v=r6Rp-uo6HmI
Af dieseldk
#303353
Naiera skrev:Jeg fandt så ikke lige ud af at få sort baggrund på :p

Younger (TV Land) via US iTunes.
Billede

The Rookie via Hulu.
Billede

Noget basebold på ESPN via WatchESPN (for sjov skyld).
Billede

Hvordan de får ting til at se så rare ud med lidt over 4 Mbps på Hulu ved jeg ikke. Til tider føles det helt seriøst som den pæneste streaming-tjeneste. Fox-serier har noget vanvittig interlacing-bøvl som de introducerede for et par år siden, men der er ikke meget i vejen med f.eks. The Rookie, som jo er fra ABC.

ESPN er 1280*720 og 60Hz, fordi hurtige bevægelser og såen. WatchESPN kræver selvfølgelig login fra en amerikansk tv-udbyder af en art. De har fået lukket for min adgang til YouTube TV, men jeg kan stadig logge på "companion apps", eller hvad de kaldes, med den konto jeg låner adgang til.
Hvis du tager screenshot i xcode bliver baggrunden typisk bare sort, tænker det er noget kopi beskyttelse som er grunden
Brugeravatar
Af Naiera
#303360
Det er nok der den er gal ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303693
Jeg er spændt på at se, hvad Disney+ og Apple TV+ leverer. Desværre er det stadig ikke lykkedes mig at få Disney+ hen på Apple TV endnu. Apple TV+ trailerne ligger vist allerede i Dolby Vision, men jeg har ikke tjekket, om de også er i 4K - og det er nok ikke sikkert, at de repræsenterer indholdet 1:1.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#303697
Hvis det er ligesom alle de øvrige tjenester, så er trailere ikke i hverken HDR eller med fuldt lydspor, så det er nok farligt at bruge dem som guide. Det gælder i hvert fald for både iTunes og Rakuten.
Brugeravatar
Af TBC
#303700
Org3.jpg
Org3.jpg (39.56 KiB) Vist 4150 gange
dieseldk skrev:Hvis du tager screenshot i xcode bliver baggrunden typisk bare sort, tænker det er noget kopi beskyttelse som er grunden
Enten kopi-beskyttelser eller måske på grund af den benyttede overlay funktion. Der er også helt sort billede i Windows når man tager screenshots, inkl. afspillerens on-screen info, så det må man også have kameraet frem til. (Desværre kan jeg ikke lege med på ATV'et da jeg ikke har adgang til udviklermenuerne uden andre Apple produkter i huset)

Men med risiko for at gå lidt off-topic, så er det i øvrigt første gang jeg husker at have set et audio-track med denne vilde bitrate :s (UHD BD, Alita BA) Billede(Output: Compressed data, betyder at der bitstreames frem for at pakkes ud til PCM, hvis man skulle undre sig over det)
Senest rettet af TBC 9. okt 2019, 09:14, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#303701
TBC skrev:Enten kopi-beskyttelser eller måske på grund af den benyttede overlay funktion. Der er også helt sort billede i Windows når man tager screenshots, inkl. afspillerens on-screen info, så det må man også have kameraet frem til.
Hvis det er på windows, virker snipping tool, så ikke?

Har testet det med viafree, netflix, og jeg kan tage snaps derfra uden at det bliver med sort baggrund.

Måske misforstår jeg.
Brugeravatar
Af TBC
#303702
Det kommer vel netop an på faktorer som det om det handler om kopibeskyttelsen eller det benyttede video-overlay - Forskellige screen-capture apps kan fra hvad du fortæller åbenlyst også udgøre en faktor og gøre en forskel. Jeg ved i hvert fald at Power DVD ikke alene går i en frame- og matched content HDR mode, men også i en eller anden helt generelt exclusive mode, når der vises fuldskærmvideo, som windows indbyggede 'print-screen' i hver fald ikke gemmer andet end sort skærm fra (ja, faktisk kun sort skærm hvad enten det er exclusive fuldskærm eller non-exclusive windowed mode fra et mindre billede på skrivebordet). Sådan en exclusive mode går viafree eller Netflix appen ikke i [fraset bitstreamingen af DD+ fra Netflix]. Netflix giver mig hvad indbygget 'print-screen' funktion angår trods alt informationen [frembragt vis Shift+Ctrl+ALT+D] i Netflix appen, men ikke video, via den indbyggede 'print-screen' funktion. Screenshot Snipping Tool appen har jeg ikke prøvet eller leget med, men siden du siger at den kan lave captures af video i Netflix appen kan vi da i hvert fald konstatere at screen-capture app i hvert fald også er en faktor :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303712
Torben Rasmussen skrev:Hvis det er ligesom alle de øvrige tjenester, så er trailere ikke i hverken HDR eller med fuldt lydspor, så det er nok farligt at bruge dem som guide. Det gælder i hvert fald for både iTunes og Rakuten.
Dobbelttjekkede lige. Apple TV+ trailere ligger i Dolby Vision.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 47