Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Brixen
#278050
Rasmus, brug endelig. Sig til hvis jeg skal måle mere på Eurosport.
Vuelta a Espana ser meget bedre ud i år end sidste år, så det var måske kun 25 fps dengang.
Jeg er også interesseret i målinger af Viaplay sport, som jeg ikke har nu.
Af Taste
#278052
Naiera skrev:Bitrate er mængden af data der bliver sendt fra din tv-udbyder til dit udstyr med video og lyd. Jo mere data, jo bedre billed- og lyd-kvalitet.
Tak :) Og det er sværere/mere krævende at sende stor nok mængde data via internet/streaming kontra flow-TV?
Torben Rasmussen skrev:For sport er billedfrekvensen også ret vigtig for at bevægelse ser ud som på TV, så du er gået fra 50 billeder/s til 25 billeder/s på streaming, hvilket gør det ret problematisk at følge eksempelvis en fodboldkamp.
Ja, det lyder jo ganske fornuftigt, når du siger det på den måde, men er man bare bundet til 25 fps(er det ikke det, billeder/s betyder?), når man vælger at streame? Der er ikke en indstilling et sted, hvor man kan ændre det til 50 fps, hvis ens forbindelse burde kunne trække det? Eller tilbyder de det simpelthen ikke?

I så fald forstår jeg simpelthen ikke, at folk gider streame sport(fodbold specielt), når kvaliteten er SÅ meget dårligere? Og hvordan kan det dog være så mange tjenester, tilbyder det?
Er det fordi folk generelt er ligeglade med kvalitet så længe det er billigere end at betale for store tv-pakker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#278053
Streamingtjenesten bestemmer jo hvilken framerate de vil levere og det har du ingen indflydelse på. Streamet er gemt i en given framerate, så hvad din forbindelse kan trække påvirker ikke dette - det vil påvirke hvor hård en kompression eller opløsning du får serveret, men det er ikke framerate der ændrer sig.

Hvis du ser på eksempelvis Netflix, så har du måske set, at man kan hive en lille info-boks frem på visse TV, som viser hvilken kvalitet man modtager. Her skruer Netflix op og ned i "opløsning" af streamet, så den starter i det helt lave med hård kompression og så gearer den op når båndbredden tillader det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#278056
Og så kan det tilføjes, at internettrafik i den kaliber, som videostreaming kræver, koster penge. Så ved at skrue ned for bitrate, kan udbyderne også holde omkostningerne nede.

I princippet kunne der godt skrues markant op, men det har de valgt ikke at gøre. Der er naturligvis også nogle øvre grænser i hardwaren på enheder. Altså hvor meget de kan dekode og håndtere, men de ligger på moderne enheder et stykke over nuværende niveauer.
Brugeravatar
Af Naiera
#278058
Taste skrev: Tak :) Og det er sværere/mere krævende at sende stor nok mængde data via internet/streaming kontra flow-TV?
Ja. Båndbredden på digital flow-TV er reserveret til TV og intet andet. Normal internetdata skal konkurrere med alt andet data (selvom det egentlig ikke er noget problem), og det er dyrere for udbyderen at sende al den data afsted. Det KAN være et flaskehalsproblem, men det er nok nærmere et spørgsmål om at de vurderer omkostning mod hvor mange brugere der bliver generet af den lave bitrate.

Jeg streamer i øvrigt basketbold med 60 billeder i sekundet fra USA ;)
Af katbird
#278063
Taste skrev:
Torben Rasmussen skrev:For sport er billedfrekvensen også ret vigtig for at bevægelse ser ud som på TV, så du er gået fra 50 billeder/s til 25 billeder/s på streaming, hvilket gør det ret problematisk at følge eksempelvis en fodboldkamp.
I så fald forstår jeg simpelthen ikke, at folk gider streame sport(fodbold specielt), når kvaliteten er SÅ meget dårligere? Og hvordan kan det dog være så mange tjenester, tilbyder det?
Er det fordi folk generelt er ligeglade med kvalitet så længe det er billigere end at betale for store tv-pakker?
Viaplay Sport streamer med 50fps og tilbyder også som de eneste i DK et par PL kampe + F1 hver uge i 4K kvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#278064
Kan du se hvad opløsningen og bitraten er på de forskellige streams? Vi har ikke adgang til Viaplay Sport.

Hos Yousee har man før oplevet, at båndbredden kunne være et issue når der var tryk på og DR oplever jo også jævnligt, at presset på deres server bliver for stort til at kunne levere live-streams til alle.
Brugeravatar
Af Pede8000
#278069
Rasmus Larsen skrev:Apropos 25 kontra 50fps på sport, så har jeg i dag taget en længere snak med Strive Sport. Her fik jeg også en kommentar til 50fps. Nu skal jeg lige have samlet sammen og så får jeg det med i en artikel i næste uge.

Gyzzo, Pede800 og Brixen: Må jeg bruge jeres målinger i en eventuel artikel? Jeg vil i den forbindelse naturligvis henvise over til denne tråd. Jeg kommer også selv til at lave nogle målinger, men har ikke adgang til alle tjenesterne. Det er særligt sportstjenesterne, som jeg er interesseret i i første omgang.

Er der nogen med adgang til Viaplays live-sport, som kan måle på denne?
Yes, seføli!
Glæder mig til at læse artiklen!
Af Taste
#278084
Mange tak for svar alle sammen! Det har da lært mig lidt :) Om ikke andet. Jeg har bl.a. lært, at jeg er mere følsom overfor det, end jeg lige gik og troede. Specielt fordi jeg ikke har et TV, der er noget specielt. Så må det overvejes om man skal smide de ekstra kroner i Flow-TV kassen eller om jeg kan leve med dårligere kvalitet..
katbird skrev: Viaplay Sport streamer med 50fps og tilbyder også som de eneste i DK et par PL kampe + F1 hver uge i 4K kvalitet.
Så forstår jeg ikke, jeg har så dårlig en oplevelse med Viaplay. Skal man sætte det specielt op for at få de 50 fps? har ærlig talt bare fortsat med min Viaplay app og så opgraderet abb til at give mig sport mulighederne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#278087
Hvis appen ikke selv fortæller ATV hvilken frekvens den bruger, så skal du sørge for at ATV kører 50 Hz i interfacet og ikke 60 Hz.
Af Taste
#278100
Jeg har ikke et ATV, men bruger Viaplay appen på TV'et eller Via Chromecast. Har sat min Chromcast til 50hz engang for noget tid siden. Synes ikke umiddelbart det hjalp.
Er det kun via en ekstern boks såsom ATV, at jeg kan få den bedst mulige kvalitet ud af min streaming?
Brugeravatar
Af Gyzzo
#278123
Rasmus Larsen skrev: Gyzzo, Pede800 og Brixen: Må jeg bruge jeres målinger i en eventuel artikel?
Meget gerne - det vil være fornemt med mere fokus på emnet :)

Jeg har lavet lidt friske målinger her til formiddag. TV3, 3+ og Kanal 5 er nu opgraderet til 1920x1080, hvorfor jeg har opdateret skemaet i første indlæg. Opløsningen er aktuel for både live tv og arkivmateriale.
Af Brixen
#278125
Eurosport Player - alle tallene.
Billede
Eurosport Player bitrater
Eurosport Player bitrater
Eurosportplayer.png (582.3 KiB) Vist 9453 gange
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 47