Allanolsendk skrev:Ifølge Google er en Bluray op til 40 Mbit/s og 4k Bluray er op til 120.
På Itunes streaming er fullhd 8 Mbit/s og 4k er 20.
Udover at der er langt op til til skive kvalitet, hvorfor er det så, at
datamængden kun er faktor 2.5 for streaming og 3 på skiver.
Der er 4 gange flere pixels på 4k i forhold til fullhd, og der er selvfølgelig mere data på 4k totalt set, men man burde vel forvente eksempelvis 4x8 Mbit/s for at opskalere i samme kvalitet.
Eller?
Sådan en proportionel logik ville passe fint til ukomprimeret video, men ikke i samme udstrækning til komprimeret video.
Det handler om den måde kompressionen virker på. I forbindelse med kompression er det sjældent at der optegnes et helt billede. En række af lignende billeder opdeles i sammehørende blokke hvor det så kun er ændringer fra frame til frame der så på ny defineres. Baseret på estimation og forudsigelse af billedindhold, billed struktur og bevægelse mv. afgøres det via transform-, estimation- og prediction algoritmer og egentlige nedskaleringer af selve pixel-opløsningen (idet flere pixels grupperes sammen og gives samme værdi) hvilke "nye" informationer fra frame til frame der forkastes og hvilke der i større eller mindre grad formidles. Det er også derfor at kompression har det så svært med at bevare en god spatial opløsning sammen med støj og filmgrain eller konfetti for den sags skyld. Jo lavere bitrate jo mere information vil blive forkastet og jo mindre information, opløsning, nuancer og detaljerer vil kompresionen beholde og formidle.
Men jo højere opløsning, jo hårdere vil man kunne gå til værks før man reelt begynder at kunne se encodingens kompromitteringer. Læg dertil følgende forhold: Det er i forvejen de færreste film der reelt er både optaget og postproccesed i 4K, selv om de tilbydes i 4K containere. Man skal sidde uhyre tæt på en stor skærm før det ikke er øjnene der udgør flaskehalsen i forhold til opløsningen. Man kan også af den grund derfor slippe afsted med at komprimmere hårdere med relativt dårligere quantizer værdier og større tab af spatial opløsning, nuancer og detaljegrad, før det direkte begynder at genere den gennemsnitlige seers øjne over en halvandenmeters penge fra en lille 65 tommer skærm. Men jo større skærm/billed og jo tættere man sidder på det, jo nemmere vil man kunne se forskellene i nuance og detaljegrad f.eks imellem streaming og Blu-ray og endnu tættere på ville man også bedre kunne se forskellen imellem ukomprimmeret og Blu-Ray.
Allanolsendk skrev:Man kan vel også se, at målt på bitrate er 4k streaming halvt så god som en standard bluray.
Man kan tæt på en stor skærm i hvertfald sagtens opleve at en 1080p Blu-ray har overall bedre mere homogen og mere stabil billedkvalitet med bedre spatial opløsning, nuance og detaljegrad end en 4K streaming af samme film [særligt] når det er en film der er post-processed i 1080p før den tilbydes i 4K container - Netop på grund at den ret udtalte forskel i bitrate.
Torben Rasmussen skrev:En BluRay benytter ikke samme codec eller kompression, som streaming og det samme gælder UHD-skiverne
Langt de fleste streamingtjenester benytter AVC/H.264 - jævnfør readouts i listen/tråden, hvor der grundlæggende er tale om 2 forkellige videocodecs (AVC/H.264 og HEVC/H.265). Forskellene i readout handler primært om container og streamspecifikationer angående organisationen af datasekvenserne og deres rækkefølge i streamens container. F.eks. er "avc1" en "H.264 bitstream without start codes" - typisk for f.eks. en MP4 container. "zavc" er ligeledes H.264 codec, blot med en anden organisation af datasekvenserne i containeren. Enkelte streamingtjenester benytter så også det mere effektive HEVC/H.265, f.eks. Netflix's 4K/4K-DV (man vil i øvrigt også kunne finde ekempler fra Netflix på brug af VC-1, VP9 og AV1 afhængigt af benyttet enhed - Men det vil man ikke finde på specifikt et Apple-TV anno 2018/19). Tilsvarende med lyden. Der ses grundlæggende kun 3 forskellige codecs i listen: aac, ac3(DD) og ec3(DD+)
1080p Blurays benytter som oftest også netop AVC/H.264 mens 4K Blurays benytter HEVC/H.265, altså med andre ord sammen med den højere bitrate yderligere også et mere effektivt codec end f.eks. iTunes 4K benytter.
Naturligvis vil der være en vis effektivitets forskel på codecs (men ikke overvældende kvalitetsforskel sammenlignet med en brug af betydende større bitrater), som man skal naturligvis må holde sig for øje når man sammenligner relativt ens bitrater, som f.eks. ved forskellige streamingudbydere. Men codec-effektivitetsforskellen falder så specifikt ud til Netflix's og 4K Blu-ray's fordel.
Torben Rasmussen skrev:Det ukomprimerede signal må nødvendigvis kræve mere båndbredde
...Det må man sige. Alt fra 3 til 24 Gbps afhængigt af framerate og colorspace for 4K's vedkommende.