Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#320586
Hej

Jeg er så mega træt af Android TV systemet!! Tror jeg nok. Eller måske er det Sonys version af Android TV?

Jeg har efter mange år endelig fået råd til at få skiftet mit Panasonic 42 tommer Plasma tv ud med et mere moderne Sony Bravia KD 65 tommer med Android TV på. Selvom det har fungeret fint med mit gamle Panasonic med Chromecast, så er det da dejligt, at få indbygget Android systemet i selve tv'et - når det fungerer!! Og så den større skærm med noget bedre opløsning!!

Her er mit problem:
Jeg kobler mit tv på vores Internet forbindelse. Jeg installerer alle apps - Viaplay, Netflix, DRTV og TV2 Play. Jeg logger ind på alle appsene og alt spiller og fungerer som det skal. Der er godt nok nogle få ting der undrer mig. F.eks. når jeg ved opsætningen får mulighed for at bruge min smartphone til at logge på Google, så melder den problemer. Men skidt, jeg kan jo gøre det manuelt med tv'et, så det lykkes mig fint. Og alle appsene logger fint på vha. min smartphone. Nu kører alt. Men efter et stykke tid sker der jo nogle ændringer i den daglige rutine:

Problem nr. 1:
Jeg synes, at med alle husets unger er mit Wifi system lidt overbelastet (ikke noget problem med tv'er, men for ungerne er det et problem). Derfor vælger jeg nu at sætte LAN til mit tv og slå wifi fra på mit tv. UPS. Pludselig virker alle appsene ikke - heller ikke Play butikken. Sjovt nok virker Netflix som den eneste app endnu...... Jeg tjekker Netværksstatus på mit tv - fuld forbindelse. Jeg genstarter mit tv flere gange. Samme problem. Jeg kan ikke komme til at afinstallere og geninstallere appsene, da Play butikken jo heller ikke virker. Jeg kobler mit wifi til igen. Stadig samme problem. Jeg tager LAN kablet ud igen. Stadig samme problem. Det ender med, at jeg må nulstille tv'et - dvs. sætte det op igen, installere appsene på ny osv. Denne gang med LAN tilsluttet. Og nu spiller det hele igen. Super. Men irriterende at der skal en nulstilling til!

Problem nr. 2:
Efter lidt tid vil vi se en film på Filmstriben. Denne findes ikke som en app til Android TV. No problemo, der er indbygget Chromecast. MEN jeg har jo kun LAN kabel til og jeg SKAL bruge wifi. Jeg kobler wifi til på TV og nu starter det hele forfra med problem nr. 1 bare med omvendt fortegn!! Det hele ender med at jeg endnu en gang må nulstille tv'et og geninstallere det hele. Mildt sagt mega irriterende og amatør agtig system!!

Problem nr. 3:
Problem 1+2 kan jeg måske leve med, men så sker der noget andet. Konen vil have malet væggen, og tv'et skal derfor kobles fra. Da jeg igen kobler det til, har vi saftsuseme problemet én gang til!! Altså wifi er godt nok koblet til, men den siger nu, at der ingen Internetforbindelse er på mit wifi. Og det er der altså! Alle smartphones og pc'ere kører som de skal. En genstart af tv, router hjælper ikke. Jeg får tv'et til at glemme mit wifi for herefter at koble på igen, Med de sædvanlige mange genstarter. Intet hjælper. Forfra igen. Nulstilling af tv, geninstallering af apps. Øv!!

Er der nogen der har en idé om, hvad der er problemet? Jeg mener selv jeg er ok til it, elektronik osv dog uden at være super ekspert. Det kan da ikke passe, at man skal nulstille sit tv hver gang man tager strømmen fra sit tv!

Håber nogen kan hjælpe mig med et, synes jeg, kompliceret problem.

Venlig hilsen

John
#320591
Loenborg71 skrev: 16. okt 2020, 11:41 Hej

Jeg er så mega træt af Android TV systemet!! Tror jeg nok. Eller måske er det Sonys version af Android TV?

Jeg har efter mange år endelig fået råd til at få skiftet mit Panasonic 42 tommer Plasma tv ud med et mere moderne Sony Bravia KD 65 tommer med Android TV på. Selvom det har fungeret fint med mit gamle Panasonic med Chromecast, så er det da dejligt, at få indbygget Android systemet i selve tv'et - når det fungerer!! Og så den større skærm med noget bedre opløsning!!

Venlig hilsen

John
Hej John , hvilken model nr er det sony ... det må hedde lidt mere end "Sony Bravia KD 65 tommer" ?

Hvis det er KD-65XF9005 så prøv og hent den seneste opdatering der er kommet ...den er kommet en den 7/10-20 som løser nogle netværksproblemer. Så hent den og opdater via usb....


https://www.sony.dk/electronics/support ... /downloads
#320636
bulk skrev: 16. okt 2020, 12:08
Loenborg71 skrev: 16. okt 2020, 11:41 Hej

Jeg er så mega træt af Android TV systemet!! Tror jeg nok. Eller måske er det Sonys version af Android TV?

Jeg har efter mange år endelig fået råd til at få skiftet mit Panasonic 42 tommer Plasma tv ud med et mere moderne Sony Bravia KD 65 tommer med Android TV på. Selvom det har fungeret fint med mit gamle Panasonic med Chromecast, så er det da dejligt, at få indbygget Android systemet i selve tv'et - når det fungerer!! Og så den større skærm med noget bedre opløsning!!

Venlig hilsen

John
Hej John , hvilken model nr er det sony ... det må hedde lidt mere end "Sony Bravia KD 65 tommer" ?

Hvis det er KD-65XF9005 så prøv og hent den seneste opdatering der er kommet ...den er kommet en den 7/10-20 som løser nogle netværksproblemer. Så hent den og opdater via usb....


https://www.sony.dk/electronics/support ... /downloads
Hej Bulk. Tak for dit svar. Min model er KD-XG8196. Jeg har fundet en firmware opdatering (v6.6575) til min model gennem det link du sendte. Tak. Jeg var ikke klar over, at man kan opdatere gennem et USB pen. Det vil jeg forsøge. Jeg kan ikke umiddelbart finde min nuværende version af mit tv, men jeg tror måske versionen står under "Om" og "Build", hvor der står "BRAVVIA_ATV3_4K_EU_user 8.0.0 OPR.................665551 release-keys? Hvis jeg forsøger at opdatere gennem mit TV siger den, at jeg allerede har seneste systemopdatering. Men jeg tænker, at jeg kan installere den version fra Sonys hjemmeside uanset hvad uden problemer. Tusind tak for din hjælp :-)
#320638
Det siger den vist på alle da de ikke ruller dem ud til alle på en gang ... "hvis man vælger den med søge efter opdatering via menu i tv'et" ... de 2 gange jeg har opdateret mit tv er alle gjort med usb (fordi den altid siger den har den nyeste, selvom den ikke har det.

Så bare igang med en usb og følg de instrukser på deres side.

Du skal trykke på HELP knappen på din remote så kommer den ind i den menu hvor du kan se hvad version du har på dit tv oppe i højre hjørne..... du kan osse se det på video på deres side med det link fra min første post.

Press the [HELP] button on the remote.
On the TV screen, the software version number is shown below the model name
#320641
Hej igen Bulk
Jeg fandt ud af det med Help knappen efterfølgende og fandt versionsnummeret. Og den var selvfølgelig ikke den nyeste, så jeg må i gang med USB :-) Endnu en gang tusind tak for hjælpen. Jeg er blevet meget klogere på Smart TV :-)