Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318011
Kan nogen se en løsning?
Jeg ( min mor på 98 ) har brug for at kunne starte sit smart tv på følgende måde:
- Starte DR1 med undertekster slået til
- Starte DR2 med undertekster slået til
- Vis tekst-tv Side 100

Man skal kunne skifte mellem de tre tilstande ved et enkelt tryk på fjernbetjeningen

Jeg vil tro rigtig mange gamle kunne bruge denne funktionalitet.
#318012
Tekst tv starter vist altid på side 100 så den er der allerede.

Ellers skal du ud i noget med programbar Remote Og så bliver det ikke helt lige til.

Et lille side spring eller note. Når jeg ser DR via mit appletv er der altid undertekster på
#318015
Hvilken TV model er der tale om, og alder på tv?

På LG tv kan man konfigurere undertekster som skal vælges som standard, og Danmark har oftest 2 tekster, almindelig på udenlandske programmer, og så tekst for hørehæmmede, så der er tekst på programmer som normalt ikke har det. Det kan man på LG vælge i opsætningen, måske på andre.
Jeg vil tro at nogle har bare valgt at huske sidste indstilling, så når teksten er tilgængelig på valgte kanal så kommer den frem.

TekstTV side 100 er som tidligere nævnt vel nok en standard og altid ses som første side, problemet er måske at på nyere tv, er knappen væk fra fjernebetjeningen? og man skal ind i en menu for at vælge tekst tv?
#318022
Tak for svarene, men jeg har virkelig brug for den funktionalitet, som jeg beskriver.
Min mor kan MEGET LIDT med en fjernbetjening.
Har strømmen til fjernsynet været afbrudt kan hun ikke finde ud af at vælge DR-appen.
Derfor er der behov for en funktionalitet, der - UANSET FJERNSYNETS AKTUELLE STADE -
Eksempel 1:
1. Vælge DR appen
2. Starte DR1
3. Vælge Tekst-tv side 397 for at få undertekster

DVBT-2 undertekster fungerer tilsyneladende ikke ???
#318031
Jeg har lige lavet test på to ikke ganske nye Samsung-tv-apparater. Signalet er kabel-tv.
Indstiller jeg 'Undertekst' til 'For hørehæmmede', finder tv-apparaterne selv den relevante tekst-tv-side for DR1 og DR2 og viser de ikke særligt pæne tekst-tv-undertekster (aner ikke hvordan tv-apparaterne kender tekst-tv-sidenummeret, jeg har ikke valgt det).
Indstillingen huskes, når tv-apparaterne slukkes, også når der afbrydes på stikkontakten.
Tekst-tv starter på side 100.
Er det ikke stort set det, du ønsker?
---
Har man tekst-tv på en tv-app?
#318032
@jng
Der findes både TextTV og DVB baseret undertekster , Det er op til TV at vælge imellem begge løsninger.
i DVB format altså ved at lægge det i tvsignal, får udbyderen jo mere flexibilitet, i font/position/grafisk præsentation. så er opløsningen vist så standard, og følger ikke helt 4K generation særligt og var vist lavet til 480p billede oprindeligt, så derfor ringe kvalitet på undertekst hvis det er DVB baseret.

@knud.rasmussen
Det lyder som om du skal have fat i en Chromecast og give hende en Android tablet/mobil telefon og bruge DR app derigennem? hvis altså det er svært at bruge DRapp på smart tv.
Hvis der er et DVBT signal, hvor skal DR app , så også startes med et klik?
#318038
Jeg kender skam godt til tekst-tv- og DVB-undertekster - og forskellene. Jeg bruger DVB-undertekst dagligt på tyske tv-kanaler. Jeg antager, at det ikke for Knud Rasmussens mor har nogen betydning, hvilken af teknikkerne teksterne frembringes med.
#318049
Min mor er mere “handicappet” end I forstår, tror jeg.
At give hende en mobiltelefon eller tablet kan ikke komme på tale. Desværre.
Hun kan heller ikke holde styr på om hun er på TextTv når hun vil skifte kanal. Og omvendt forsøger hun måske at skifte kanal medens hun er på TextTv.
Så løsningen må være så simpel som jeg indledningsvis beskrev.
Men tak for forsøget på at hjælpe 😊
#318073
knud.rasmussen skrev: 18. aug 2020, 19:04 Jeg tænker tv-modellen skal være ligegyldig. Jeg tænker det er programmering af Smart TV generelt. Man siger jo der nærmest er tale om en computer. Og en computer kan programmeres.
Men måske er det for ambitiøst 🤔
Der er ingen computer over ens tv, du bruger jo ofte kun en pegepind eller remote til at styre med, så.... Du kan ikke programmere meget uden du får udvikler status på nogle platforme, og så er det jo begrænset præcis hvad din udvikling kan, og jeg gætter på du ikke får adgang til andre app og starter dem og aktiverer teksttv som et punkt.

Så tror måske du stiller umulige krav til smart-tv og du skal måske ned i en butik og prøve et smart tv og se hvad du selv ser, og tage den derfra.