Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Admiral81
#303654
Kære alle.

Vi er ved at renovere hus. I den forbindelse overvejer jeg at tilslutte mit appletv direkte til min fibernetboks (100x100) fra 1. Sal og ned i stuen. Ca. 12 meter. Det kører pt godt via trådløst, men tænker at et spritnyt ethernetkabel vil gøre forbindelsen bedre og mere stabil? Overvejer at invitere i appletv 4K.

Nogen der kan supplere med ideer/oplysninger?

Mvh

Claus
Af x99gump
#303659
Kabel er altid at foretrækker over trådløst, så det synes jeg du skal, hvis det er muligt. Og især hvis du skifter til en 4K, da der jo så skal endnu mere data igennem.

Ikke nok med at du får en bedre/mere stabil forbindelse til dit Apple TV, så aflaster du også dit wifi med det data som ellers ville skulle den vej i gennem.
Af BrianH
#303662
Kabel er altid bedst, men nu du siger at wifi fungerer godt, så vil du jo ikke mærke nogen forskel. Hvis du får alle "bits'ne" nu, kommer der ikke flere gennem kablet.

Men træk et kabel alligevel...
Brugeravatar
Af TBC
#303664
Admiral81 skrev:Nogen der kan supplere med ideer/oplysninger
Man kan ikke gå i galt i byen med en kablet forbindelse - Færdig, punktum, slut.

Værd at overveje, hvis det giver besvær at trække kablet er dog:

- Hvis du "kun" har 100/100, så kunne du jo starte med at downloade speedtest på ATV'et og måle hastigheden på din trådløse forbindelse for at se om du overhovedet vinder nogen ud over måske et ms eller 2 bedre ping og lidt ekstra jitter stabilitet - afhængigt af dit trådløse netværks konstitution (styrke, afstand, 2,4/5 GHz, naboer på interfererende frekvenser mv) ...Selv har jeg ca. 350 mbps via WiFi og 1000 mbps via kabel, men der er så heller ikke 15 meter til routeren, snarere 5. Jeg har mit ATV kablet.

- DRTV, Netflix, iTunes, ViaPlay, DPlay osv osv er fuldstændigt ligeglad med om du har 40 eller 100 mbps, de skal selv i 4K stramingtilfælde højest bruge omkring 10-20 mbps. Til gengæld gør det stor forskel hvis du skal streame en UHD Blu-ray via lokalnetværket. Der slår WiFi sjældent til og man vil oftes opleve gentagne bufferings via WiFi.

Trækker du et kabel giver det dog med sikkerhed følgende fordele:

- Med sikkerhed højere hastighed og større stabilitet - også hvis du en dag skal over de 100 mbps (eller hvad dit aktuelle WiFi nu kan trække - 15 meter er trods alt en del i WiFi sammenhæng!).

- Når du har kablet fremme ved dit TV/Audio rack kan du altid købe en lille strømbillig switch og koble andre enheder i dit rack på kabel med den bedre hastighed/stabilitet.

- Du kan for den sags skyld også opsætte en ekstra router i mesh mode (selv mange ældre routere har fået firmware der tillader dem at opsættes til operere sådan - måske har du ligefrem en du kan [gen]bruge?), så du helt generelt får bedre WiFi dækning i området omkring din stue (eller hvor dit ATV nu står) med samtidig mulighed for kabling til de enheder du ønsker i området.
Af Bond
#303671
Vi har 5 stk. ATV 4K i huset og alle er sat til på 4K UHD TV og de køre trådløst uden problemer, og endda på samme router. 5 stk. 4K streams fra f.eks. iTunes samtidig er absolut ikke noget problem, jeg har aldrig set eller oplevet nogle problemer. Selv originale optagelser fra video camcorder på 150Mbps. afvikles uden problemer. Enig at kablet er det optimale, men hvis det trådløse net er i orden så spiller det også.

PS: det er kun ATV 4K der har gigabit Ethernet port.