Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kefiren
#289556
Jeg har et LG OLED E6 tv, og jeg har overvejet i et stykke tid at lave et mediecenter til hjemmebrug. Jeg har tidligere haft en raspberry pi som jeg kørte Kodi på, men nu har jeg sp hørt om Plex, og jeg kan se at det kan direkte installeres som en app på mit tv.

Mit spørgsmål er så bare, hvad skal der til for at få et godt setup og hvor billedet ikke hakker, kan afspille Blu-Ray og 4K (4K er ikke et must) (jeg har ikke afprøvet Plex på mit tv endnu, da jeg ikke har en Plex server)

Først kigget jeg på en ekstern harddisk på 8TB, da den formentligt kunne sættes til tv’et, men jeg vil gerne have et flot film bibliotek ligesom Plex eller Kodi har, men det kan vidst ikke lade sig gøre ved bare at tilslutte en ekstern harddisk til tv’et og have Plex appen?

Så var det jeg kiggede på en NAS, men de er jo selvfølgelig væsentlige dyrere end den eksterne harddisk, og så har den vidst også nogle begrænsninger med flere der er tilsluttet på samme tid?

Så fandt jeg frem til, det som alle åbenbart snakker om NVIDIA Shield. Jeg er lidt ligeglad med gaming delen, det skal kun bruges til mediecenter. Jeg læste mig lidt frem til, at folk foreslog at man brugte en NAS sammen med den til Plex, men så tænker jeg bare, om jeg så ikke lige så godt kunne bruge appen på tv’et og så spare pengene og ikke købe en Shield, giver det ikke det samme? Og hvis man ikke havde en NAS, så kunne man tilslutte en ekstern harddisk til den, men spørgsmålet er så om jeg lige så godt kunne gøre det samme på min Raspberry Pi?

Jeg er sgu lidt lost hvad jeg skal vælge. BTW jeg har også en Xbox one X som jeg læste man også kunne bruge til afspilning af Plex.

Jeg håber der er nogle eksperter som kan hjælp :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#289557
Jeg bruger plex her. Og du kommer ikke uden om en PLEX Server.
Den app du taler om , er kun klient, og kan ikke se noget på en harddisk.

Så når folk taler om Shield , så er det nok fordi plex server kan trækkes på den, og via en klient kan du finde dine arkiver der.

Så en NAS, en shield+ekstern harddisk, en PC med delt arkiver , er en af mange.

For at prøve det, så få plex server på en pc, start server og forbind fra dit tv med Plex app'n, så kan du se om det virkelig er noget du vil prøve, KODI er noget helt andet, og meget mere fleksibel, da flere formater måske ikke klares af klienten, så skal din server transcode til din klient og du kan miste billede eller lyd spor.

Så det er et valg og jeg synes LG plex app var ringe, da den ville transcode en del, hvor min samsung k8500 plex klienten gør det godt og har kun lidt lydspor problemer som jeg har accepteret lige nu.
Af bromberg
#289573
Ift dit tv, så er xplay bedre til til Plex end selve Plex app’en på e6. Den transcoder heller ingen ting og afspiller filer direkte.
Jeg har en snart rigtig gammel mac jeg bruger til Plex server og hvor xplay så er klient på tv’et.
Det virker ganske fint.
Keg har div 4k test filer, så det kan også køre 4k, så når et uhd drev er til at betale, så begynder jeg at rippe uhd skiver til Plex
Af bromberg
#289576
Kefiren skrev:Okay det må jeg lige at installerer xplay :-)
Du har stadig brug for en Plex server for st kunne bruge xplay:)