Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wenneberg
#275829
Hejsa

Har lige fået en masse hjælp til at vælge nyt TV. Regner med det bliver et LG OLED65B7V.

Nu til mit spørgsmål.

Hvis man vil køre 4K HDR indhold fra eksempelvis en pc over til tv'et hvad er så det bedste program? Pt. bruger jeg Plex, som kører problemfrit med HD indhold, det understøtter dog, så vidt jeg kunne finde frem til, IKKE 4K og HDR.

Er der nogen som har erfaring med dette som de vil dele ud af?
Jeg vil egentlig helst beholde mit setup som det er nu, uden at skulle bruge penge på mere udstyr, så hvis det er muligt ville det være fedt.

Tak :)
Af Supergris
#275831
Overvej at investere i en medieafspiller i stedet for en PC, så er du fri for at tænke på codecs, virus, betjening mm., da de er skræddersyede til at performe i top, når det drejer sig om afspilning af lyd og billede, og der følger fjernbetjening med.

En Nvidia Shield med KODI installeret vil jeg næsten garantere, du ville ønske, du havde tænkt på tidligere.
Du kan betragte den som en mini-PC, med hard- og software, der er designet til specifikt at give dig en god oplevelse, når du skal afspille dine medier.

Der findes også billigere alternativer eller en APTV 4K med Infuse, hvis du er til æbler.

I dag er langt de fleste TV jo også smart-TV, så de kan jo også bruges som afspillere, men i praksis er der langt op i ydelse i forhold til de bedste bokse, der findes på markedet.

Du kan starte med at installere KODI på din PC, så du kender lidt til det, inden du modtager dit nye TV...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275860
Jeg vil gerne støtte op om anbefalingen fra supergris. Sats på en medieboks dedikeret til videostreaming i stedet for en PC. Særligt HDR er et fatamorgana i PC-verdenen. Meget dårlig formatsupport og svingende resultater.

Herhjemme bruger vi Infuse app'en på Apple TV4 4K. Den håndterer også 4K HDR video.

Selvfølgelig ærgerligt at skulle ud og investere yderligere penge, men jeg tror, at du vil takke dig selv for beslutningen senere hen.
Af wenneberg
#275870
Tak! Jeg har bare ikke selv særligt gode erfaringer med Kodi, jeg synes det er ustabilt ind i mellem. Men det var selvfølgelig på en pc, det kører måske bedre på en boks?

Jeg har set infuse og også tænkt på at købe en Apple TV. Er det ikke noget med at infuse koster et månedligt beløb? Er der ting det IKKE kan? Eller kører alt bare?
Af ZackGem
#275873
Jeg støtter også op omkring en mediaboks - Has selv kørt med Mediacenter PC i mange år - Men den tid er bare over.
Har prøvet de fleste bokse på markedet også efterhånden, og mine 2 favoritter er helt klart Chromecast - Da alting bare er lettere at styre via et ordentligt grafisk interface på telefon/tablet m/tastatur, samt ATV4K pga. film fra iTunes samt Infuse - Æder alt fra din NAS.

Skal du kun have en enhed, så ville jeg vælge ATV4K, da den på en bred kant understøtter det meste.
Og det er sagt af en bruger som ikke rør noget andet apple udstyr med en ildtang - Men lige ATV er faktisk et godt produkt, også selv om man går langt uden om deres ellers (indsæt selv skændselsod her) økosystem. :-)
Af ZackGem
#275875
wenneberg skrev:Tak! Jeg har bare ikke selv særligt gode erfaringer med Kodi, jeg synes det er ustabilt ind i mellem. Men det var selvfølgelig på en pc, det kører måske bedre på en boks?

Jeg har set infuse og også tænkt på at købe en Apple TV. Er det ikke noget med at infuse koster et månedligt beløb? Er der ting det IKKE kan? Eller kører alt bare?
Den har ind til videre ædt alt hvad jeg har smidt efter den fra NAS i hvert fald. Både lyd, billede og undertekster. Så kun positive ting herfra.
Du kan godt give et engangsbeløb - Vil jeg klar anbefale - Er ikke så dyr. Nogle hundrede kroner mener jeg.
Af Supergris
#276242
Nvidia Shield TV kører med Android, der har indbygget Chromecast, og her skal du ikke betale for Infuse, da du bare bruger KODI eller SPMC, der begge er gratis og kører stabilt, selvfølgelig kan det smutte en gang imellem, ligesom alt andet hardware.

Den har også mulighed for at streame PC-spil, selvom du ikke ejer en PC. Du kan bruge controllere fra Xbox eller Playstation, så den tilbyder mange muligheder en ATV 4K ikke har...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276246
... men hvis du vil leje 4K HDR film, så har den en ret seriøs mangel ift ATV...
Brugeravatar
Af bbplayer
#276263
Torben Rasmussen skrev:... men hvis du vil leje 4K HDR film, så har den en ret seriøs mangel ift ATV...
MEN!
hvis man bare vil leje film, så er der flere alternativer som også kan bruges på Nvidia.

Når man alligevel ikke får den ægte vare, så kan vel lige så godt vælge 1080p.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276275
Så fordi filmen er hårdere komprimeret, så kan man lige så godt tage en endnu dårligere variant? Eller: hvis man skal nøjes, så kan man lige så godt nøjes med den dårligste version? Eller læser jeg dit svar forkert?

Det skal ikke være en debat om den ene eller anden boks er bedst, men jeg er uenig med din argumentation her. Der kan være mange grunde til at gå med Nvidia (og Supergris gav et par af dem), men at man ikke kan leje ukomprimeret 4K på ATV og derfor ligeså godt kan tage noget, der giver endnu dårligere kvalitet er ikke et specielt godt argument i min mening.