Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304537
Vi overvejer at udskifte vores yousee (bland selv 10) med BoxerTV (bland selv 8), da BoxerTV giver en bedre pris.

Men er billedkvaliteten på live-kanalerne hos Boxer lige så god som hos YouSee?
Jeg erfarer, at Boxer bruger antenne, mens Yousee er via kabel.
Omvendt siger Boxer, at kvaliteten er den samme, fordi kanalerne er i HD. Vi skulle bo i et af Boxers "grønne områder", dvs. her skulle signalet være bedst.

Med live-tv ser vi primært fodbold (dvs. TV3's og Discovery Networks kanaler).
Er der nogen, der kender forskellen på billedkvalitet hos Boxer i forhold til Yousee?
#304538
Der ER forskel.. Men om man bemærker det, eller vægter det højt, det er individuelt..
Jeg havde førhen Yousee kabel tv, men flyttede et sted hen hvor kun Boxer var en mulighed. Jeg kunne tydeligt se forskel, men vænnede mig til det i løbet af kort tid.. Det er trods alt 4 år siden, og jeg tænker det er blevet bedre siden.. Idag streamer jeg Yousee via mit Apple TV4, og har vænnet mig til det..

Men jeg tænker du nemt kan lave en lille test.. HVIS du har mulighed for at streame, enten via Apple TV, Chromecast, eller måske dit tv er et smart TV.. Så find DR TV's app. (den er gratis) og prøv at streame deres live TV.. Det er omtrent den kvalitetsforskel du skal regne med.. Hvis du kan leve med den, så kan du roligt skifte til Boxer..
#304540
Det er jeg så ikke helt enig i - har selv Boxer (TV2) . ( DR er fra Digi-tv og har ikke noget Boxer TV at gøre. )
Billedekvaliteten fra DR (Digi-TV) eller TV2 (Boxer) modtaget via antenne er noget bedre end hvis tages via streaming (TV 2 play eller DRTV). Det er ofte lidt pixeleret når det modtages via streaming pga lavere bitrate.,
#304551
Jeg er tildels enig.. Boxer er lidt bedre en det live streamede signal.. Jeg har alm. antenne på huset, og kan se DR kanalerne på den, og har lige sammenlignet med henholdsvis DR's app. og Yousee's app.
Signalet via antennen er lidt bedre, men det er stadig ikke super godt..

Det jeg ville hen til var, at hvis trådstarter kunne leve med den kvalitet som der kan ses via streaming af live kanaler, så vil han også kunne leve med Boxer løsningen, da den er lidt bedre ;)
#304555
tpe2880 skrev:Vi overvejer at udskifte vores yousee (bland selv 10) med BoxerTV (bland selv 8), da BoxerTV giver en bedre pris.

Men er billedkvaliteten på live-kanalerne hos Boxer lige så god som hos YouSee?
Jeg erfarer, at Boxer bruger antenne, mens Yousee er via kabel.
Omvendt siger Boxer, at kvaliteten er den samme, fordi kanalerne er i HD. Vi skulle bo i et af Boxers "grønne områder", dvs. her skulle signalet være bedst.

Med live-tv ser vi primært fodbold (dvs. TV3's og Discovery Networks kanaler).
Er der nogen, der kender forskellen på billedkvalitet hos Boxer i forhold til Yousee?
Det er bitraten der udgør forskellen, ikke signalstyrken. Så det er lige meget om du bor i et grønt område eller ej - Bare du har afkodeligt signal. At det er grønt område handler mere om hvor meget eller lidt antenneudstyr der skal til for at kunne modtage signalet, det siger ikke noget om hvor god kvaliteten eller bitraten på selve TV kanalerne er.

YouSee har markant højere bitrate og dermed billedkvalitet end Boxer og sågar også Digi-TV (dvs. DR kanalerne). Så alt fra DR til Discovery networks kanaler vil have langt den bedste billedkvalitet hos YouSee.

Spørgsmålet der er det relevante er det allerede fremhævede: Kan du f.eks. tåle signalet fra DRTV eller TV2 Play (altså via HbbTV og app), så kan du muligvis også tåle Boxers hårdere kompression af signalerne med lavere billedkvalitet til følge. ...Men det bedste signal finder du hos de udbydere der tilbyder de højeste bitrater på signalerne (Waoo, YouSee og lign)
#304559
Tak for alle tips.

BoxerTV hævder selv, at deres billedkvalitet er den samme som hos yousee, fordi Boxer også sender i HD-format. Men det lyder som om, at der alligevel kan være forskel.

Tak for tippet om at kigge på signalet fra DRTV mv. Vi har DRTV's app på vores smart-TV - men vi kan ikke se live-tv herfra. Kan man ud fra kvaliteten af de programmer, der ligger på DRTV (dvs. der ikke sendes live), foretage samme vurdering? Dvs. hvis man er tilfreds med kvaliteten her, så vil man også være tilfreds med billedkvalitet hos Boxer?
#304565
HD siger kun noget om opløsningen på signalet.
Selv indenfor HD, findes der forskellige opløsninger, hvor det sidste nye er 4K eller rettere 8K, som dog begge ofte betegnes UHD, men 8K får nok sin egen betegnelse en gang i fremtiden.
Billedkvalitet afhænger af flere faktorer end blot opløsningen, såsom: bitrate, codec, indstillinger mm.