Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#274676
Hejsa

Jeg har netop fået Canal Digital OnePlace sat til mit LG OLED B7V65.

Canal Digital reklamerer med skarpeste billede - men jeg er ikke ved at trille ned af begejstring.

Syntes faktisk at billedet er en smule sløret - lige før at Boxer står bedre.

Til tider føles det som om at alle kanalerne er SD, selvom der står HD på dem.

Nogen der oplever det samme?

Takker.
#274678
Det er stort set alle kanaler.

Jeg forsøgte tidligere her til aften, at tvinge boksen ned på 1080P 50hz - det hjalp måske en lille smule.

Jeg føler ikke at Canal Digital signalet er bedre en Boxer TV, som er noget mere komprimeret.
#274686
Nu har boksen en del funktioner, som relaterer til internet, og jeg formoder at hvis du vælger at gå tilbage i EPG menu og se gamle programmer, så er de jo hårdt komprimeret og ikke live, så vil det jo være en komprimeret udgave af noget gammelt du ser, så du skal være sikker på det er live, og ikke pause'd eller på anden måde noget som modtages over internet istedet.

Er sikker på at når minimums kravet kun er 5Mbit på internet, så er streaming ikke særligt godt i HD :)
#278352
Jeg oplever samme slørede billede på min nye OnePlace og troede egentlig bare at det var min gamle Philips 7000 series (godt nok fuld hd men 10 år gammel) som ikke kunne billedbehandle hurtig nok - men hvis flere har lignende oplevelser må de da se lidt på om kvaliteten af boksen eller bitrate er god nok - kvaliteten af YouSee på netbaseret er næsten bedre - CD har ingen kommentar til oplevelsen
#278359
Jeg har lige været igennem 7 mdr med cd og har haft oneplace og hd smart boksene.
Jeg endte med at skippe oneplace, da jeg syntes den havde ringest billede.
Dernæst syntes jeg eks en kanal som TV2 var skuffende. Syntes bestemt yousee leverede et bedre signal her.
Kan ihvertfald ikke umiddelbart se cd gøre noget bedre end mit tidligere yousee signal
#278369
TV2 på canal digital findes i 2 varianter, og du lyder til at have valgt din egen lokale "TV2 ***" kanal, som er i SD, og ikke HD. TV2 HD på parabol er kun repræsenteret af TV2 LORRY, så når regionale programmer er på må man skifte, ellers er kvaliteten i top, og jeg har ingen af disse bokse, og kan godt se HD kanalerne i top kvalitet.

Hvis Yousee leverer HD på andre regionale tv2 kanaler, så har de klart en fordel der.
#278373
Jeg kan ikke huske om yousee har hd på regional kanalerne, men jo det er rigtigt at der er forskel. Men jeg har hd kanalen af TV2. Sd er ganske rigtig forfærdelig:).
Jeg har TV2 lorry, som min faste TV2, trods tv2 øst er min region.
#278376
Kan den oneplace boks sættes til lavere opløsning? Måske går det galt, hvis den ikke står korrekt?

Jeg har en linux boks, og her er kvaliteten i top på tv2 hd, og jo, kan tydeligt se de andre er SD kvalitet når man har HD kanalen til sammenligning.
#278384
Taler vi DVBs2 vs DVBC nu? eller DVBC vs DVBC nu?

Canaldigital har jo også kabel ude i Danmark, mener nemlig at Tv2 HD kører med en rimelig bitrate, som vel kun er 5-10Mbit i forskel hvis vi taler 30-35Mbit på DVBC. Der er HD kanaler oftest 20-25Mbit på parabol over hele Europa, så det er ikke canal digital men transponder begræsning og hvad de kan leje.
#278385
Bitraten på DVB-C er ikke 30 Mbit/s på HD-kanaler! Viasat leverer TV2HD i noget ligenende 10-11 Mbit/s, hvor Yousee benytter godt 9 Mbit/s, så det er stort set identisk - men ikke i nærheden af de hastigheder du nævner.

Vores seneste artikel om emnet har nogle år på bagen, men her er et par grafer du kan se på
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1274258458

Viasat sender deres 4K kanaler i HEVC op til 25 Mbit/s hos Waoo, men det kan naturligvis ikke sammenlignes 1:1 med hvad du får på MPEG4.
#278393
Ok, jeg mente nu ellers at have set billeder af test, på kabeltv fra Waoo, hvor de er meget højere nu.
edit: Kan godt se Waoo selv i 2018 forklarer de bruger 12Mbit/s på HD kanaler idag. Så jeg kan ikke huske korrekt, det er længe siden jeg målte det og så andre tal.

Desværre virker min bitrate viewer ikke på boksen mere, så jeg kan ikke se aktuelle tal sådan lige, ser om jeg kan finde noget andet til det.

Edit2: Fik lige læst på en Wiki, at canal digital og andre startede i 2004 med bitrate omkring 20Mbit , det har dog ændret sig med komprimeringen siden dengang, så de har sat den ned som komprimering blev bedre. Så måske rigtig gammel/ikke fornyet viden jeg havde der.