Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af K9K9
#222484
Sorry, spørgsmålet er sikkert sillet 4 mia gange, men har søgt og søgt, og kan ikke rigtig det jeg søger, så nu prøver jeg :)

Kort og godt så leder jeg efter et trådløst tv system, så jeg er fri for at have kabler liggende rundt i hele lejligheden.

Det skal være sådan at kan se forskellige kanaler i hvert rum og det er udelukkende til live TV. Ikke Netflix og alt det andet streaming, da fjernsynene allerede indholder det.

Jeg tænker noget ala en set-top box eller media controller af en art, der modtager antennesignalet (DVB-T), opretter en multicast gruppe til hver kanal og samtidig forbinder sig til mit eksisterende trådløse netværk.
Hvert fjernsyn har så en "Chromecast HDMI ala dimmer", som også er forbundet til det trådløse netværk. Når jeg så skifter kanal, via wifi remote?, stilles der ind på den givne multicast gruppe som set-top boxen har sat til f.eks. TV3+ og kanalen kører.

Nu skriver jeg bare en masse, men det behøver slet ikke lige være ovenstående, bare det kan blive trådløst (på mit eksisterende wifi) og med mulighed for individuelle kanaler i hvert rum og sidst men ikke mindst - betalbart.

/Kenny
#222485
Du skal nok over i en netværkstuner og så køre en form for mediecenter-software på en mini-computer ved hvert TV. HD-Homerun er det oplagte valg af tuner, men vær forberedt på at skulle iværksætte lidt af et projekt.

Du kan nok slippe afsted med at bruge relativt simple klienter, såsom en Raspberry Pi 2 ved hvert TV, men du har brug for en eller anden form for server til at trække TV-serveren.
#222487
Hvem er tv-udbyderen? Jeg ved godt, at det ikke lige er den specifikke løsning, du søger, men mange udbydere har jo efterhånden apps til telefon og så kan live-kanalerne sendes over på tv-skærmen via Google Cast eller Apple Airplay.

Det kræver selvfølgelig, at man altid har sin telefon i hånden, hvilket langt fra er optimalt, men på det primære tv kan du jo evt. beholde antennestikket og så supplere med denne løsning på de andre.
Af jng
#222495
Er det korte svar ikke, at for at se tv kræves et antennesignal? Hverken mere eller mindre.

Jeg kender tv-apps (ip-tv), og det kan da bruges, hvis antennesignalet er afbrudt, men det er ikke en permanent løsning, hvis kvalitet også har betydning.