Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#213383
Hejsa

Efter 3-4 timer forsøg håber jeg nu at der er venlige mennesker herinde som kan hjælpe mig videre i mit projekt "digital TV" (inden jeg i arrigskab kaster det hele ud fra 4. sal:-/

Da Yousse gik over til digitalsignal for nyligt røg størstedelen af mine Tv-kanaler. Det har jeg fundet frem til skyldes at mit gamle fladskærms-Tv - Sony KDL-40W2000 - ikke kan modtage mpeg4. Derfor har jeg købt en DVBC-modtager - nemlig en Denver DVBC-123-ci i selveste Fona, hvor jeg også har købt tilhørende HDMI-kabel + antennekabel.

Jeg er klar over at tv'et er en gammel svend, men jeg er rigtig glad for det og har ikke lige det antal mønter i min pung p.t. som det tv jeg gerne ville have koster

...Men det var så den nemme del

For jeg kan nemlig ikke få noget hul igennem og oplever følgende problemer

Jeg kan ikke få DVBC-modtgerens menu op på skærmen men kan dog få lov at søge efter digitale kanaler via selve tv-set. Her finder Tvet 12 digitale kanaler (egenligt burde den vel finde flere når jeg har mellempakken hos Yousee?) men absolut intet af det vil lade sig vise. På skærmen står der kanal-navn (f.eks Canal 9) og at 'De valgte program ikke er tilgængeligt og når man skifter kanal når den lige at vise programbeskrivelse i et halvt sekund.

Jeg har kigget både manuel, forums og videoer på nettet men synes ikke rigtigt der er noget af det der giver forhåbninger om at få det til at lykkes på trods af at Fona-manden mente at jeg nu havde hvad jeg skulle bruge. Jeg er ganske vist ikke nogen haj ud i tv-teknik og digitalisering, men vil dog mene at jeg trods alt ligger højere end 'mor/mormor-niveau'.

Selve opsætningen giver nogen lunde sig selv vil jeg mene - og dog.

Jeg har sat:

1: HDMI-stik fra TV til DVBC
2: Powerstik i kontakten
3: Antennekabel (m/han/hun adapter) fra væggen ind i 'RF In' på DVBC
4: Antennestik fra DVBC 'Loop Out' til antennestik i Tv

Enten er kablerne helt nye eller også har de været i brug i min analog-opsætning og burde således virke fint.

punkt 3 og 4 er på foranledning af sælgeren fra Fona og jeg tænker at problemet måske kunne være her?

I det andet af de to HDMI-indgange i tv'et siddet er kabel der føret til min PS3, men jeg forestiller mig ikke at det kan have nogen betydning ...med mindre tv-signalet partout SKAL gå gennem den ene indgang frem for den anden?

Her er et link til manualen: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles ... Danish.pdf

Af forskellige grunde kan jeg p.t. ikke rigtigt få tv-et ned fra væggen men er dog lykkes med at få monteret kabler alligevel. Flere ting indikere også at der er hul igennem. F,eks at tv'et nu slukker automatisk efter x minutter (har det aldrig før gjort selv om funktionen findes). Ligeledes er der adgang til tv'ets digitalopsætning og programsøgning (hvilket der heller ikke har været før)

Er der nogen der kan hjælpe mig videre? ...evt bestikkes til at komme (København NV) forbi og trylle et signal frem mod rimelig betaling

Hilsen
Anders (som var træt af kun at have 4 tv-kanaler og nu endnu mere træt af at have 0 :-(
Af ByteMe
#213386
Det er Denver boksen der skal finde dine kanaler og ikke dit TV. Denver boksen sender så billedet videre via HDMI kablet på samme måde som din PS3 gør, så du skal have dit TV skiftet over til at modtage fra det HDMI stik hvis det ikke selv kan finde ud af at skifte.
På mit eget snart 10 år gamle Panasonic er der en knap på remoten der kalder en menu frem hvor jeg kan vælge input stik (HDMI1,2,3,Scart osv)

Når først TV'et står til den rigtige input kilde, så skifter du kanal på Denver boksen
Af AMJ
#213387
Hej igen

Tak for gode inputs.

Umiddelbart giver det mening det i siger. Det er nemlig aldrig lykkedes at få DVBC-boksens menu frem. Jeg havde ikke tænkt så langt som at tv'et skulle "omstilles" til HDMI og i særdeleshed ikke når den anden HDMI-port allerede kører med PS3'eren. Når jeg nu tænker over det er det jo også en mulighed at pr'øve at "låne" PS3'erens kabel/port. Eftersom den virker må der jo så om ikke andet her være "HDMI-kontakt".

Jeg box'er lit videre med det når jeg kommer hjem og har nu en bedre ide om hvilket vej jeg skal gå ...så tak for det :-)
#213389
AMJ skrev: Jeg kan ikke få DVBC-modtgerens menu op på skærmen men kan dog få lov at søge efter digitale kanaler via selve tv-set. Her finder Tvet 12 digitale kanaler (egenligt burde den vel finde flere når jeg har mellempakken hos Yousee?)
(
Tv'et burde slet ikke finde nogen kanaler, da det ikke har DVB-C-tuner. De kanaler, det finder, må være fra DVB-T (det jordbaserede sendenet) og tyder på, at din kabelinstallation ikke er tæt for uønskede signaler.

Det behøver ikke at give problemer, men hvis du, når du får hul igennem fra din DVB-c-boks, oplever at der er digitale kanaler, den ikke finder eller at nogen kanaler pixellerer/falder ud, så har du forklaringen.

Skulle det vise sig at give problemer, så er der hjælp at hent f.eks. på http://digitalt.tv/sadan-sikrer-du-dig- ... -signaler/
Brugeravatar
Af MigSelv
#213393
AMJ skrev:Hej igen

Tak for gode inputs.

Umiddelbart giver det mening det i siger. Det er nemlig aldrig lykkedes at få DVBC-boksens menu frem. Jeg havde ikke tænkt så langt som at tv'et skulle "omstilles" til HDMI og i særdeleshed ikke når den anden HDMI-port allerede kører med PS3'eren. Når jeg nu tænker over det er det jo også en mulighed at pr'øve at "låne" PS3'erens kabel/port. Eftersom den virker må der jo så om ikke andet her være "HDMI-kontakt".

Jeg box'er lit videre med det når jeg kommer hjem og har nu en bedre ide om hvilket vej jeg skal gå ...så tak for det :-)
Du skal selv skifte input med remoten, jeg mener, at de gamle Sony remotes har en knap der hedder ext.in. Denne knap trykker du på, til den rigtige indgang med Denver menu fremkommer.
Din Denver boks har nok ikke CEC styring, men det har din PS3. Derfor skifter PS3 selv over til hdmi.
Af AMJ
#213394
jeg var lige hurtigt hjemme og vende en times tid og ville prøve jeres gode ideer af. Men faktisk kan jeg ikke finde noget sted hvor jeg kan skifte over til HDMI på tv'et ....jeg kan end ikke finde e noget sted overhovedet hvor der står HDMI eller hvor dette kan vælges.

Der er gange rigtigt et menupunkt der hedder 'Externe indgange' men synes ikke rigtigt at det "fører mig til mekka"

Nå, men ingen har jo sagt at det skulle være nemt ...så jeg må have opsnuset en manuel til tv'et og give det et forsøg mere i aften. Når tv'et har to HDMI-indgange må det jo også kunne tale HDMI'sk
Brugeravatar
Af MigSelv
#213395
AMJ skrev:jeg var lige hurtigt hjemme og vende en times tid og ville prøve jeres gode ideer af. Men faktisk kan jeg ikke finde noget sted hvor jeg kan skifte over til HDMI på tv'et ....jeg kan end ikke finde e noget sted overhovedet hvor der står HDMI eller hvor dette kan vælges.

Der er gange rigtigt et menupunkt der hedder 'Externe indgange' men synes ikke rigtigt at det "fører mig til mekka"

Nå, men ingen har jo sagt at det skulle være nemt ...så jeg må have opsnuset en manuel til tv'et og give det et forsøg mere i aften. Når tv'et har to HDMI-indgange må det jo også kunne tale HDMI'sk
Det kan ikke udelukkes, at Sony bruger AV betegnelse på remoten. Måske endda kun et symbol, mener det er en pil, der peger til højre.
Af AMJ
#213396
Det er AV-betegnelsen der bruges. Men det er netop derinde hvor dette vælges at muligheden for. På de forskellige AV-kanaler kan vælges:

Kabel
Sat
Video
DVD
Spil
Kam

...og så er der en en der hedder 'rediger" hvor der kan vælges 5 tal/bogstaver. Måske der skal indtastes 00(100) kode her?

Nu har jeg få hentet tv-manualen og må studere den lidt nærmere og prøve påny når jeg er hjemme igen
Af AMJ
#213400
Hurra! ...så lykkedes det!

Det viste sig at det hele virkede ganske fint når blot jeg valgte den anden af de to HDMI-indgange (indgang 4) og dennes kabel.Den bruges normalt til PS3. Så min konklusion må være at det enten er HDMI-kablet (som eller er helt nyt) eller HDMI-indgangen i tv'et (indgang 5) er defekt. Det har jeg dog ikke fået undersøgt, da min tålmodigheds-kvote for teknisk trouble-shooting er opbrugt for i dag :-)

Der mangler ganske vist en håndfuld kanaler, hvor skærmen enten bliver sort eller der kommer et skilt med teksten "Ingen signal" (på kanaler der burde være der og som er en del af min pakke). Men det tænker jeg Yousee kan svare på ved et opkald i morgen.

Så 1000 tak for hjælpen d'herre! ...det værdsættes!