Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#209663
Hejsa

jeg har et problem som jeg har lidt svært ved at greje. I slutningen af August får vi skiftet kablet fra "boksen ved vejen" og hen til huset - masser af gravearbejde ;-). Det får vi skiftet, da vi en periode har døjet en del med pixelering, som skulle komme af indstråling. Forinden havde teknikeren og jeg testet to TV-tuner ( en Maximum 505c og en Ennovia DVB-C EDC 11R) samt skifte kabler og kabel udtag i stuen - uden at det afhjalp problemet. Problemet den gang blev isoleret til det føromtalte kabel i jorden, som Stofa teknikeren kunne måle sig frem til at der var et brud.

Vi fik gravet, skiftet kablet. Der viste sig at der intet brud var, men måske en dårlig samling lige udenfor "boksen ved vejen". Men signalet blev mærkbart bedre. Dog med enkelte udfald på DR1 og TV2 - de kunne dog tælles på nogle få gange om måneden.

Men nu er de udfald taget til siden jul. Når vi ser DR1 og TV2 på vores setup ; Sony KDL 46S2530 TV med en Maximum 505C DVB-C tuner. Så kommer der konstant udfald og pixeleringer. Jeg har så selv forsøgt at isolerer problemet.


1. Resette vores Maximum 505C DVB-C tuner og gendanne fabriksindtsillinger. (Firmware er blevet opdateret til den sidste nye i slut august)
2. Prøve vores reserve TV DVB-C tuner ; Ennovia DVB-C istedet for Maximum 505C DVB-C tuneren.
3. Prøve med et andet antennekabel - ligeledes Stofa certificeret.
4. Slukke for al eludstyr i stuen.
5. Vikle staniol - kortvarigt - om Maximum 505C DVB-C tuneren.

Intet hjalp.

Så satte jeg min datters Prosonic TV til. Det har indbygget DVB-C tuner. Ingen problemer. Fint signal på DR1 og TV2. Aha tænkte jeg. Så er den gal med mit Sony TV eller Maximum boks. Jeg tilslutter min Maximum boks til min datters Prosonic TV og der er forstyrrelser på DR og TV2 signalet.

Aha tænker jeg igen. Så er det min DVB-C boks den er gal med! Jeg tager mit Sony TV og Maximum tuner med ud til mine forældre. De bor også i Næstved og har ligeledes har Stofa.

Ingen problemer! Signalet er fint. DR1 og TV2 går fint igennem.

Så hvad er problemet hjemme på vores egen matrikel? :s

Mvh

Mads, Næstved
#209664
mads664 skrev:Hejsa

jeg har et problem som jeg har lidt svært ved at greje. I slutningen af August får vi skiftet kablet fra "boksen ved vejen" og hen til huset - masser af gravearbejde ;-). Det får vi skiftet, da vi en periode har døjet en del med pixelering, som skulle komme af indstråling. Forinden havde teknikeren og jeg testet to TV-tuner ( en Maximum 505c og en Ennovia DVB-C EDC 11R) samt skifte kabler og kabel udtag i stuen - uden at det afhjalp problemet. Problemet den gang blev isoleret til det føromtalte kabel i jorden, som Stofa teknikeren kunne måle sig frem til at der var et brud.

Vi fik gravet, skiftet kablet. Der viste sig at der intet brud var, men måske en dårlig samling lige udenfor "boksen ved vejen". Men signalet blev mærkbart bedre. Dog med enkelte udfald på DR1 og TV2 - de kunne dog tælles på nogle få gange om måneden.

Men nu er de udfald taget til siden jul. Når vi ser DR1 og TV2 på vores setup ; Sony KDL 46S2530 TV med en Maximum 505C DVB-C tuner. Så kommer der konstant udfald og pixeleringer. Jeg har så selv forsøgt at isolerer problemet.


1. Resette vores Maximum 505C DVB-C tuner og gendanne fabriksindtsillinger. (Firmware er blevet opdateret til den sidste nye i slut august)
2. Prøve vores reserve TV DVB-C tuner ; Ennovia DVB-C istedet for Maximum 505C DVB-C tuneren.
3. Prøve med et andet antennekabel - ligeledes Stofa certificeret.
4. Slukke for al eludstyr i stuen.
5. Vikle staniol - kortvarigt - om Maximum 505C DVB-C tuneren.

Intet hjalp.

Så satte jeg min datters Prosonic TV til. Det har indbygget DVB-C tuner. Ingen problemer. Fint signal på DR1 og TV2. Aha tænkte jeg. Så er den gal med mit Sony TV eller Maximum boks. Jeg tilslutter min Maximum boks til min datters Prosonic TV og der er forstyrrelser på DR og TV2 signalet.

Aha tænker jeg igen. Så er det min DVB-C boks den er gal med! Jeg tager mit Sony TV og Maximum tuner med ud til mine forældre. De bor også i Næstved og har ligeledes har Stofa.

Ingen problemer! Signalet er fint. DR1 og TV2 går fint igennem.

Så hvad er problemet hjemme på vores egen matrikel? :s

Mvh

Mads, Næstved

Efter din lange forklaringe burde du kunne sige dig selv det :D

Det kabel de har gravet ned har enten fået et brud grundet frosten nu har sat ind eller andet. ellers kan det være samlingen ude i boksen som også voldte dig problemer før. Til sidste KAN det jo også være selve linjen ud til netop din boks :) prøv at hør din nabo om han døjer med det samme ? der er forskel på tuner i både tv og bokse, de har alle en tollerance overfor støj på signalet
Af mads664
#209666
Heh heh - når man har mistet overblikket så kan det være rart at skrive det ned - og evt. få et par ekstra øjne på det :-D

De fjernede nu selv samlingen, så der er kun ét kabel fra mig og hen til boksen. Men jeg har også selv tænkt på om det var det nygravet kabel det kunne være galt med. Er det nu jeg skal være glad for at jeg insisterede på at lægge det i et flexrør?? :-P

Uanset hvad så har jeg lige bestilt en Stofa teknikker til det nye år :-)

Tak for dit svar :-)


Mvh

Mads