Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lindegaard
#208768
Vi har netop fået lagt fiber i vejen, som derfor bliver en mulighed istedet for vores kabeltv og netværk fra YouSee.

Jeg overvejer i øjeblikket om jeg skal bestille denne løsning udfra betragtningen af at:

1. Det er pt. gratis på Sjælland at få det gravet/lagt ind.

2. Fremtidens krav til hurtigere forbindelse sikres med fiberens overlegenhed på dette område.

3. Det vil som jeg forstår det blot ligge "parralelt" med YouSee's kabeltv, som blot sløjfes i måleskab ved skel, og derfor altid kan genetableres. ( det kan ikke forringe salgsprisen af ejendommen på længere sigt :) ).

4. Det giver forhåbentligt færre udfald og hele døgn uden net/tv/tele, som vi oplever det med YouSee. (Er godt klar over at fiber også kan graves over.... :p ).

Har dog også øje på de "negative" aspekter ved et skifte,, men her kan nogen med erfaring i dette måske komme med råd og vejledning.

1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

2. Alle tv skal, i modsætning til signalet med YouSee, have en boks, som også koster.

Dernæst overvejer jeg så i den forbindelse simpelthen at trække fiber rundt i huset, det kræver så en anden form for væg stik, men det fået billigt i udlandet, ligesom kabel på ruller og stik osv. Det burde ej heller forringe husets værdi.

Er der mærkbart forskel på tv signalet i disse to løsningsmodeller ?
Af j1956
#208769
Jeg bor et sted hvor vi valgte havde yousee men har waoo nu i stedet for og det har vi været glade for og billedet er rigtigt godt og der har ikke været udfald og internet virker altid og hurtigt der er noget med du kan få en boks til trådløst og se tv uden kabler i hele huset jeg har kun godt og sige om waoo
Af ramlas
#208770
Jaaa undskyld, du har jo lige skrevet alle fordelene op, så hvad spørger du om???

Bare kom i krig og skift, der er da ikke noget at tænke over ;)
Af jng
#208771
lindegaard skrev:Vi har netop fået lagt fiber i vejen, som derfor bliver en mulighed istedet for vores kabeltv og netværk fra YouSee.
...

1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

2. Alle tv skal, i modsætning til signalet med YouSee, have en boks, som også koster.
"waoo" er ikke entydigt, og flere steder, afhængigt af leverandøren, kan der leveres DVB-C-signaler. Hvis waoos egen boks anvendes ("IP-tv") fraskriver man sig enhver mulighed for at anvende en harddiskoptager (LG, Samsung, Panasonic), og man binder sig til waoos boks. Fra denne boks er det næppe muligt at hente optagelser til privat arkivering, som det f.eks. er muligt med selv den billigste DVB-C-boks til 400-500 kr.
--
Det kan sagtens være, yousee har/har haft problemer (bruger selv Stofa, waoo-fiberen løber 10-15 m fra mit hus, men jeg kunne ikke få den ind, fordi naboerne ikke ville have fiber...), men husk, at yousee har arbejdet med tv-signaler i årevis. Det har elselskaberne ikke, og der er stor forskel på elforsyning og tv-forsyning.
Af lindegaard
#208772
ramlas skrev:Jaaa undskyld, du har jo lige skrevet alle fordelene op, så hvad spørger du om???

Bare kom i krig og skift, der er da ikke noget at tænke over ;)
:)

Korrekt, men 4 tv = 4 bokse á x kr. og skal de 3 være trådløse, xtra x kr. :)

Tænkte også på om andre havde trukket netkabel rundt selv, og helt sløjfet de gamle tv stik i væggen, ( ville gi mening da man så kunne trække netkabelet retur den vej det gamle coax ligger.)

Faldt over denne vejledning ved YouSee ind,

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1397833419

Den kan vel også anvendes ved fiber.?

Hvis andre har Været igang kunne en oversigt/skitse/foto være kærkomment. :)
Af lindegaard
#208774
jng skrev:
lindegaard skrev:Vi har netop fået lagt fiber i vejen, som derfor bliver en mulighed istedet for vores kabeltv og netværk fra YouSee.
...

1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

2. Alle tv skal, i modsætning til signalet med YouSee, have en boks, som også koster.
"waoo" er ikke entydigt, og flere steder, afhængigt af leverandøren, kan der leveres DVB-C-signaler. Hvis waoos egen boks anvendes ("IP-tv") fraskriver man sig enhver mulighed for at anvende en harddiskoptager (LG, Samsung, Panasonic), og man binder sig til waoos boks. Fra denne boks er det næppe muligt at hente optagelser til privat arkivering, som det f.eks. er muligt med selv den billigste DVB-C-boks til 400-500 kr.
--
Det kan sagtens være, yousee har/har haft problemer (bruger selv Stofa, waoo-fiberen løber 10-15 m fra mit hus, men jeg kunne ikke få den ind, fordi naboerne ikke ville have fiber...), men husk, at yousee har arbejdet med tv-signaler i årevis. Det har elselskaberne ikke, og der er stor forskel på elforsyning og tv-forsyning.
Gælder mangel på mulighed for optagelse også ved en harddisk koblet direkte til tv'et via USB ?

Her behøver ingen naboer eller andre sige ja el.nej til fiber, dem der vil ha får det ind.

Det er fibia, der leverer.

Her er første boks med i prisen, men kan konvertere til boks med harddisk koster 59 kr pr.md mod konkurrentens 89/99 kr. (om det er privat arkivering tror jeg ikke da det ikke kan trækkes ud, det forbliver der så længe man ikke sletter det eller den er fyldt op, men. disse bliver jo også større).

Jeg har nu ikke det store behov for at gemme noget "privat" som f.eks i de yngre år med vis bånd, så bare jeg kan optage en udsendelse engang i blandt så går det nok med den boks de har :)

Jeg har faktisk en Philips harddiskoptager der ikke har Været i brug siden 2008, andet end som cd afspiller på værkstedet. .. He he
Af Globulus
#208777
Hvad regner du med at få mest fornøjelse af på langt sigt? En stabil og hurtig internetforbindelse eller YouSee's TV-pakker?

Jeg har selv haft fiber siden 2008 og kappede forbindelsen til YouSee for ca. 3 år siden. I dag har jeg en antenne på loftet til licenskanalerne (som jeg kan optage fra via en HD tilsluttet et USB-stik i mit TV) og bruger ellers besparelsen på TV-pakken på Blu-ray, DVD og streaming.

Hvis de vil betale for gravearbejdet så er det bare om at sige ja tak og få det overstået.

Du kan vel - som jeg gjorde - starte med at flytte dit internet og telefoni over på fiberforbindelsen og så beholde TV fra YouSee et år eller to indtil du har fundet tilstrækkeligt gode streamingløsninger og -bokse til at erstatte det. Ingen der siger, at du skal ud og binde dig til et løbende abonnement på en boks til hvert eneste TV i huset for at du har noget, der så meget som muligt ligner det, du havde før.
Af lindegaard
#208780
Globulus skrev:Hvad regner du med at få mest fornøjelse af på langt sigt? En stabil og hurtig internetforbindelse eller YouSee's TV-pakker?

Jeg har selv haft fiber siden 2008 og kappede forbindelsen til YouSee for ca. 3 år siden. I dag har jeg en antenne på loftet til licenskanalerne (som jeg kan optage fra via en HD tilsluttet et USB-stik i mit TV) og bruger ellers besparelsen på TV-pakken på Blu-ray, DVD og streaming.

Hvis de vil betale for gravearbejdet så er det bare om at sige ja tak og få det overstået.

Du kan vel - som jeg gjorde - starte med at flytte dit internet og telefoni over på fiberforbindelsen og så beholde TV fra YouSee et år eller to indtil du har fundet tilstrækkeligt gode streamingløsninger og -bokse til at erstatte det. Ingen der siger, at du skal ud og binde dig til et løbende abonnement på en boks til hvert eneste TV i huset for at du har noget, der så meget som muligt ligner det, du havde før.
God pointe, starte med nettet, og få gravearbejdet overstået, (de skyde det ind :) ), og så tage alt det andet senere. Så er man igang.

Jeg har selv overvejet kun at ha streaming tjenester som HBO osv. Da jeg kun sjældent orker at sætte mig foran en serie hvis den er delt af reklamespots i millionvis.

Med En streaming tjeneste kræver det vel også bare en pc/tablet koblet til det enkelte tv når man ønsker at anvende det. Et. En central enhed der kan styre det..... hmm lyder som en mulig løsning.

Stabilt net kommer før tv kanaler/pakker da jeg alligevel kraftigt overvejer kun aha den lille (til stor fuorora for ungdommen i husstanden.
Af Remmerboy
#208788
1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

Dernæst overvejer jeg så i den forbindelse simpelthen at trække fiber rundt i huset, det kræver så en anden form for væg stik, men det fået billigt i udlandet, ligesom kabel på ruller og stik osv. Det burde ej heller forringe husets værdi.
fiber bliver lagt ind til huset til en boks, ligesom coax/adsl bliver lagt til en boks i huset. så du skal ikke trække nye kabler rundt.
Senest rettet af Remmerboy 12. dec 2014, 17:15, rettet i alt 1 gang.
Af jng
#208790
lindegaard skrev:
jng skrev:
lindegaard skrev:Vi har netop fået lagt fiber i vejen, som derfor bliver en mulighed istedet for vores kabeltv og netværk fra YouSee.
...

1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

2. Alle tv skal, i modsætning til signalet med YouSee, have en boks, som også koster.
"waoo" er ikke entydigt, og flere steder, afhængigt af leverandøren, kan der leveres DVB-C-signaler. Hvis waoos egen boks anvendes ("IP-tv") fraskriver man sig enhver mulighed for at anvende en harddiskoptager (LG, Samsung, Panasonic), og man binder sig til waoos boks. Fra denne boks er det næppe muligt at hente optagelser til privat arkivering, som det f.eks. er muligt med selv den billigste DVB-C-boks til 400-500 kr.
--
Det kan sagtens være, yousee har/har haft problemer (bruger selv Stofa, waoo-fiberen løber 10-15 m fra mit hus, men jeg kunne ikke få den ind, fordi naboerne ikke ville have fiber...), men husk, at yousee har arbejdet med tv-signaler i årevis. Det har elselskaberne ikke, og der er stor forskel på elforsyning og tv-forsyning.
Gælder mangel på mulighed for optagelse også ved en harddisk koblet direkte til tv'et via USB ?

Her behøver ingen naboer eller andre sige ja el.nej til fiber, dem der vil ha får det ind.

Det er fibia, der leverer.

Her er første boks med i prisen, men kan konvertere til boks med harddisk koster 59 kr pr.md mod konkurrentens 89/99 kr. (om det er privat arkivering tror jeg ikke da det ikke kan trækkes ud, det forbliver der så længe man ikke sletter det eller den er fyldt op, men. disse bliver jo også større).

Jeg har nu ikke det store behov for at gemme noget "privat" som f.eks i de yngre år med vis bånd, så bare jeg kan optage en udsendelse engang i blandt så går det nok med den boks de har :)

Jeg har faktisk en Philips harddiskoptager der ikke har Været i brug siden 2008, andet end som cd afspiller på værkstedet. .. He he
Du kan ikke på et tv med USB-optagelse optage andet end det, tv'et modtager fra et antennekabel. Bruger du fx en waoo-boks, er der ikke tale om et tv-signal, men et computersignal, der sendes ind til skærmen via HDMI, som ikke kan optages.
---
Jeg hverken kan eller skal fortælle dig, hvad du skal gøre, jeg kan kun nævne nogle elementære forskelle på et tv-signal og et computersignal.

Men skal du have 3-4 trådløse bokse, og skal der sendes HD-billeder ad den vej, så er der måske ikke plads nok i luften...

Som en anden skrev, du kan starte med internettet, så er lyslederen ført ind, og så er det let også at sende "tv" den vej, hvis det ønskes.
Med hensyn til internet må jeg "nøjes" med 110 mbps via antennekablet, det er rigeligt til mig...
Af lennon
#208793
Det har været sådan,at YouSee kører med en bedre kvalitet/højere bitrate på HD kanalerne - ved ikke om det stadig gør sig gældende . .
Af lindegaard
#208799
Remmerboy skrev:
1. Som jeg forstår det skal der trækkes netværkskabeler rundt til alle "nye" væg stik. ( kan selvfølgelig loses med en trådløs boks ).

Dernæst overvejer jeg så i den forbindelse simpelthen at trække fiber rundt i huset, det kræver så en anden form for væg stik, men det fået billigt i udlandet, ligesom kabel på ruller og stik osv. Det burde ej heller forringe husets værdi.
fiber bliver land ind til huset til en boks, ligesom coax/adsl bliver lagt til en boks i huset. så du skal ikke trække nye kabler rundt.
Den jeg blev linket til hos fibia, har kun RJ45 udgange så derfor skal der vel et kabel rundt til de bokse ved hvert tv, da jeg ikke ønsker trådløst. (Man anbefaler kablet forbindelse for hurtigste forbindelse)

http://viewer.zmags.com/publication/adf ... adf6fe2a/6

Dernæst skal jeg have net kabler ud til alle rum, så ikke alt foregår trådløst.
Senest rettet af lindegaard 9. dec 2014, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Af lindegaard
#208801
Du kan ikke på et tv med USB-optagelse optage andet end det, tv'et modtager fra et antennekabel. Bruger du fx en waoo-boks, er der ikke tale om et tv-signal, men et computersignal, der sendes ind til skærmen via HDMI, som ikke kan optages.
---
Jeg hverken kan eller skal fortælle dig, hvad du skal gøre, jeg kan kun nævne nogle elementære forskelle på et tv-signal og et computersignal.

Men skal du have 3-4 trådløse bokse, og skal der sendes HD-billeder ad den vej, så er der måske ikke plads nok i luften...

Som en anden skrev, du kan starte med internettet, så er lyslederen ført ind, og så er det let også at sende "tv" den vej, hvis det ønskes.
Med hensyn til internet må jeg "nøjes" med 110 mbps via antennekablet, det er rigeligt til mig...[/quote]

Ok, @ det med usb optagelse osv.

Jeg skal ikke ha trådløs tv, kun evt det der kan kørestol rundt kablet. Det skulle gi den bedste og hurtigste forbindelse.

Tror jeg starter med internet. Og ja tv kan let sendes den vej, det er jo det de tilbyder ;)

110 mbps, Jeps skulle kunne gøre det for de fleste, det er dog som med alt andet det vi syntes er for vildt idag, er ude om 6 mdr.

Er ved at opdatere og forberede mit tidligere barndomshjem til fremtiden, så kan ligesågodt ligge det i væggene der er nødvendigt nu fremfor om 6 mdr når der er renoveret :)

Husker tydeligt for bare 2 år siden da jeg blev tilbudt 15 mbps, så bliver det ikke vildere, men det gjorde det.

Så lur mig om ikke 110 mbps også løber ud i nær fremtid i takt med vores krav til 4 eller 5 k stiger :)

Derfor kigger jeg også på fiber kabler til at bære min data rundt i huset da det vil være optimalt, specielt ved HD transmission. (Har jeg ladet mig fortælle af en teknikker).

Er ved at finde ud af en central enhed til at streamer fra.

Men starter med internettet, i små 50/50.
Af ExGarder
#208812
Hmm

Hvorfor skal det være den ene eller den anden?
Få varen fra den der bedst kan levere den.

Vi byggede nyt hus for et par år siden.
I vores område er der både Yousee og Waoo.
På den gamle adresse var vi kunde hos Yousee, så dem kendte vi.

Valget var ikke særlig svært for os:
-Kabeltv fra Yousee, det er de rigtig gode til.
-Internet og telefoni fra Waoo

Set i bakspejlet var det også den rigtige beslutning for os.

Vores hus blev leveret med tomrør i alle rum.
Jeg har selv trukket cat 6 kobber kabler rundt i hele huset.
Kunne måske godt have nøjes med cat 5e kabler.

Der er absolut ingen grund til at trække fiber rundt i huset!
Netværket bliver hverken bedre eller hurtigere af det.
cat 6 kobber er certificeret til 1 Gbs.
Det eneste du for ud af det er en masse dyrt udstyr, som ikke giver noget ekstra.

Udtalt af en som har arbejdet med netværk.