Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#208473
Kom til at købe et Samsung UE65HU7105 til black friday. Har lige modtaget det i dag, og bliver fælt skuffet når jeg ser at alle kanalerne har enorme artifacts. Har prøvet at tage et billede af det, men det er svært at fange det fordi det hele tiden hopper rundt på skærmen.
https://drive.google.com/file/d/0ByhWTm ... sp=sharing

Normalt ville jeg prøve med et bedre afskærmet/kortere kabel, men TV'et erstatter et Sony KDL46EX653 der er nøjagtigt 2 år gammelt. Sony'et havde ingen problemer overhoved. Jeg bruger samme kabel, i samme stik. TV-pakken er fra YouSee gennem ejerforeningen.

Jeg har før set disse fejl i andre hjem, men aldrig så voldsomt. Der er konstant fejl på billedet -- ikke en eneste frame er fejlfri, og ind imellem hikker lyden også. Det er helt uudholdeligt. Er det her normalt for Samsung TV? Tips?
Af rosenstand
#208475
Nå, kan se at det kun er DR1 og DR2, men det er desværre også de eneste kanaler, jeg ser :-)
Af rosenstand
#208477
Jeg tror ikke der findes analoge kanaler i tv'et - den eneste søgningsmulighed er digital. YouSee har vist også cuttet det analog signal i området her for nyligt. Jeg brugte kun digitale kanaler på Sony TV'et.

Har kørt den automatiske indstilling en snes gange. Alle indstillingerne er standard og jeg har tjekket værdierne mod YouSees anbefalinger, som de matcher. Jeg kan huske engang at have læst noget om at i hvert fald DR HD ligger på en frekvens som gør at det typisk er en af de første kanaler til at ryge, hvis kablet bliver for langt/signalet bliver for dårligt. Men som sagt bruger jeg samme kabel og placering som ved det gamle tv.

Iøvrigt er begge kanaler nu helt forsvundet, men alle andre virker upåklageligt :-(

Mon bare jeg skal ud og købe et Triax antennekabel? Kommer til at savne det vinklede stik...
#208486
Yousee har jo haft omlægning af kanaler i dag, Måske der har været lokal bøvl i dit område ?

Ellers ville jeg prøve med nyt kabel, Det er måske gået i stykker ved afmonteringen fra dit gamle tv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#208493
Hvad siger signalstyrken og kvaliteten?
Af rosenstand
#208519
hans123: Nu har jeg bestilt et Triax YouSee approved kabel, om ikke andet så for at udelukke den mulighed helt :)

Torben: Her er værdierne fra Menu -> Support -> Selvdiagnose -> Signalinformation ved DR1 og DR2:

Bitfejlniveau: 2000 (100%)
Signalstyrke: 0
Signalkvalitet: 0

Disse værdier er når kanalen er helt i sort (det meste af tiden) - når den kan vise det grynede billede hopper en af værdierne (mener det var styrken) op på 8-9 stykker mens de andre forbliver uændrede. For de andre kanaler ligger værdierne mellem:

Bitfejlniveau: 0
Signalstyrke: 34-38%
Signalkvalitet: 96-100%

Tak for rådene indtil videre. Jeg melder tilbage i morgen når jeg har prøvet Triax-kablet og et andet "high-grade" kabel jeg også har bestilt (da jeg ikke kan finde et YouSee approved kabel med vinklet stik)
Af rosenstand
#208599
Nå, YouSee Ready kabel hjalp ikke. Tilgengæld virker det gamle tv altså stadig i samme stik, så det ser ud til at Samsung'en har sværere ved at arbejde med det lave signal. Prøvede at tjekke nogle af de andre udtag i lejligheden, og her er der væsentligt bedre signal. Styrke ligger på 70% på det ene, 90% på det andet, og kvalitet ryger aldrig under 100% på nogen af dem. Midlertidig løsning er et langt kabel til næste udtag, så må jeg få undersøgt installationen ved lejlighed :-(