Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#203017
Hej folkens,
vi har lige fået nyt tv: http://www.panasonic.com/dk/consumer/vi ... et60y.html

Til det har vi boks med kort fra Canal Digital. Med TVet købte vi sådan en her, som vi kunne sætte bag TVet med kortet i: http://goo.gl/gL8xLd.
Derefter er meningen så at vi skal sætte kablet fra parabolen i TVet, men TVet har åbenbart ikke stikket, eller???

Selve kablet ser således ud, med en kobbertråd i midten: http://goo.gl/VdaJUy
Det eneste input vi har på TVet er dette, men kablet passer slet ikke ind: http://goo.gl/kTQAE9
Det stik som kablet går ind i, i boksen, ser sådan her ud (til venstre): http://goo.gl/0WAatw - dette har vi ikke på TVet, vil det så sige at kortlæseren vi købte ikke vil virke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203019
Ud over at TVet ikke har DVB-S, så forsøger du at sætte et F-stik direkte i TVet og det er der ingen TV der kan. Du skal have en connector på, eller også skal du skifte stikket til et alm. coax-stik.

Som Jones skriver, så er det dog lige meget, da TVet ikke kan bruge signalet i kablet til noget uanset om du har CA modul i eller ej.
Af Juusuhako
#203020
Sååå, vi er tvunget til at bruge boksen? Problemet er at vi ikke kan bruge den nye fjernbetjening til at skifte kanaler med på boksen, dvs. vi heller ikke kan bruge f.eks. denne funktion (TV guide eller hvad det hedder): http://wiki.team-mediaportal.com/@api/d ... er_set.jpg

Er der intet vi kan gøre ved det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203021
Billedet er en EPG fra Mediaportal, hvilket vel ikke har noget med Panasonic at gøre - det er et program til Windows? Den får du ikke uanset hvad.

Men nej, du kan ikke bruge fjernbetjeningen fra dit Tv til at styre andet end dit Tv. Du kan bruge en universalfjernbetjening i stedet og programmere den til at styre både TV og boks, men hvis du er blevet lovet et Tv med DVB-S, så skal du da ikke lade dig nøjes. Tilbage med den og lad sælgeren vide, at det ikke er god rådgivning.
Af Juusuhako
#203022
Altså billedet var bare et eksempel. Vores morfar har også fået nyt TV og før kunne han bare skrue op/ned for kanalerne. Nu kan han gå ind i en sådan TV liste som vist på billedet, hvor han kan gå til højre for så at se hvad der kommer hele dagen på diverse kanaler - alt dette med fjernbetjeningen der kom med TVet.

Når vi trykker på vores (Der står "Guide"), sker der intet, fordi man skal bruge fjernbetjeningen der kom med boksen, men den kan ikke andet end op/ned.

Vi købte TVet i Elgiganten og blev spurgt om vi ville have sådan et kort-modul med så vi kunne blive fri for boksen, og bruge den nye fjernbetjening istedet... Men han har så åbenbart ikke haft styr på hvorvidt TVet rent faktisk understøttede det.

Skal vi virkelig til at pakke et 55" ned igen? :(

edit: her er et billede af hvordan menuen "Guide" ser ud på Panasonic (ikke mit): http://regmedia.co.uk/2011/07/01/panaso ... d_tv_4.jpg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203024
Ok, blot du ikke blev skuffet når du engang fik EPG for den er ikke så fancy på Pana's modeller.

Ja, jeg ville aflevere TVet igen og også lige give udtryk for, at det var ret elendig rådgivning hvis du havde ytret at I brugte parabol.
Af Juusuhako
#203026
Jamen så okay...

Det eneste plastik vi har taget af, er det der sidder rundt om rammen (eller hvad den hedder). Det sådan nogle aflange "strenge" af plastik der nok har beskyttet mod ridser. Gør dette noget ifht. fortrydelsesretten?

Og når vi så skal have et nyt TV...hvad skal det så have (hvad hedder det), for at vi kan bruge den NYE fjernbetjening til vores parabol/boks?
Brugeravatar
Af MigSelv
#203029
Torben Rasmussen skrev:Ud over at TVet ikke har DVB-S, så forsøger du at sætte et F-stik direkte i TVet og det er der ingen TV der kan. Du skal have en connector på, eller også skal du skifte stikket til et alm. coax-stik.

Som Jones skriver, så er det dog lige meget, da TVet ikke kan bruge signalet i kablet til noget uanset om du har CA modul i eller ej.
Hvis vi ser bort fra manglende tuner i tv, forstår jeg ikke udmeldingen omkring tilslutning af kabel. Når antennekabel fra parabol er afisoleret, påskrues en F connector/F stik på kablet. Jeg har endnu tilgode, at se, at dette ikke kan monteres direkte i tv. Med andre ord, alle mine tv med dvb-s tuner, tilsluttes direkte med F connector, uden brug af nogen form for adaptor.
Af Juusuhako
#203030
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ud over at TVet ikke har DVB-S, så forsøger du at sætte et F-stik direkte i TVet og det er der ingen TV der kan. Du skal have en connector på, eller også skal du skifte stikket til et alm. coax-stik.

Som Jones skriver, så er det dog lige meget, da TVet ikke kan bruge signalet i kablet til noget uanset om du har CA modul i eller ej.
Hvis vi ser bort fra manglende tuner i tv, forstår jeg ikke udmeldingen omkring tilslutning af kabel. Når antennekabel fra parabol er afisoleret, påskrues en F connector/F stik på kablet. Jeg har endnu tilgode, at se, at dette ikke kan monteres direkte i tv. Med andre ord, alle mine tv med dvb-s tuner, tilsluttes direkte med F connector, uden brug af nogen form for adaptor.
Men vores TV har netop slet ikke DVB-S. Ifølge specs har den DVB-T/T2, samt DVB-C. Så ud fra hvad jeg kan forstå, kan vi på ingen måde slippe af med HD boksen, og er tvunget til at bruge fjernbetjening der fulgte med parabolen, istedet for kun at skulle bruge den der fulgte med TVet... Og dette er ikke i orden, når de sagde noget andet i Elgiganten.

Og her taler jeg altså om parabol.
Brugeravatar
Af MigSelv
#203031
Juusuhako skrev:
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ud over at TVet ikke har DVB-S, så forsøger du at sætte et F-stik direkte i TVet og det er der ingen TV der kan. Du skal have en connector på, eller også skal du skifte stikket til et alm. coax-stik.

Som Jones skriver, så er det dog lige meget, da TVet ikke kan bruge signalet i kablet til noget uanset om du har CA modul i eller ej.
Hvis vi ser bort fra manglende tuner i tv, forstår jeg ikke udmeldingen omkring tilslutning af kabel. Når antennekabel fra parabol er afisoleret, påskrues en F connector/F stik på kablet. Jeg har endnu tilgode, at se, at dette ikke kan monteres direkte i tv. Med andre ord, alle mine tv med dvb-s tuner, tilsluttes direkte med F connector, uden brug af nogen form for adaptor.
Men vores TV har netop slet ikke DVB-S. Ifølge specs har den DVB-T/T2, samt DVB-C. Så ud fra hvad jeg kan forstå, kan vi på ingen måde slippe af med HD boksen, og er tvunget til at bruge fjernbetjening der fulgte med parabolen, istedet for kun at skulle bruge den der fulgte med TVet... Og dette er ikke i orden, når de sagde noget andet i Elgiganten.

Og her taler jeg altså om parabol.
Elgiganten bytter uden problemer op til 14 dage efter køb.
Havde fanget manglende tuner, blot ikke enig omkring kabeltilslutning ( hvis tv havde haft dvb- s tuner).
Af Juusuhako
#203032
Har TVer INDBYGGET dvb-s tuner, eller understøtter de det bare og så skal man købe tuner ved siden af? Vi kører ned med det mandag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203058
MigSelv skrev:
Torben Rasmussen skrev:Ud over at TVet ikke har DVB-S, så forsøger du at sætte et F-stik direkte i TVet og det er der ingen TV der kan. Du skal have en connector på, eller også skal du skifte stikket til et alm. coax-stik.

Som Jones skriver, så er det dog lige meget, da TVet ikke kan bruge signalet i kablet til noget uanset om du har CA modul i eller ej.
Hvis vi ser bort fra manglende tuner i tv, forstår jeg ikke udmeldingen omkring tilslutning af kabel. Når antennekabel fra parabol er afisoleret, påskrues en F connector/F stik på kablet. Jeg har endnu tilgode, at se, at dette ikke kan monteres direkte i tv. Med andre ord, alle mine tv med dvb-s tuner, tilsluttes direkte med F connector, uden brug af nogen form for adaptor.
En F-connector har skrue-terminal. Et TV uden DVB-S har normalvist blot en glat coax-connector, dvs. du skal have en converter på. Hvis vi lige skal tage et kig på ET60's bagside, så ser antenneindgangen således ud:
Billede

Trådstarter linker endda til sit eget billede af bagsiden:
http://s592.photobucket.com/user/tietoe ... 8.jpg.html

Det er sandt, at DVB-S oftest er forbundet med F-stik, men når nu TV'et ikke har en sådan, så er det jo korrekt, at der skal en adapter til hvis der skal et antennestik i TV'et hvis man kun har F-terminaler. For trådstarters vedkommende, så er det dog stadig ligegyldigt, da TV'et jo slet ikke passer til hans signal uden en boks i mellem. Betragtningen om adaptere, stik mv. går udelukkende på hvordan man ville have forbundet de to ting hvis signalet havde været i et korrekt format.