Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kleitus
#81971
Hejsa

Jeg overvejer at flytte til en lejlighed hvor der er indlagt Dong Fibernet, men jeg har ingen anelse om hvordan det fungerer, da jeg har kørt med YouSee kabel-TV stort set altid.

Nogen der har erfaringer med fibernet til TV?

Hvad med det nye digitale TV? HD-kanaler?

Skal man have en tarvelig box stående med fjernbetjening til eller kan man bruge en DVB tuner fra fjernsynet? I så fald er der HDMI bokse?

Gerne skriv alle jeres erfaringer gode som dårlige. Jeg er spejl blank når det kommer til fibernet og TV. Eneste jeg kender til fibernet er at man kan få hurtigt internet. :p
Af Kleitus
#82054
Det var ikke mange der har erfaringer med at se TV over fibernet :)
Af dkscan
#82057
Dong Fibernet er der vist ingen, der for nærværende kan udtale sig skråsikkert om. De er jo for nylig blevet overtaget af TDC som har meldt ud, at YouSee fra næste år vil være at finde som udbyder på nettet.
Men mig bekendt er det intet konkret meldt ud ang. det tekniske.
Af Kleitus
#82082
Ja ok, men selve teknologien er vel den samme, eller er der stor forskel på de enkelte udbydere?

Findes der udbydere hvor man ikke skal bruge boks eller er alle udbydere underlagt at ens TV reelt set kun er en monitor og så skal man skifte kanal på boksens fjernbetjening?
Af Spritex
#82108
Ja. Du skal have en TV Boks. TV Boksen er nødvendig for at lave Fibersignalet om til TV Signal. Du skal sågar også have en HD boks, såfremt du vil se HDTV kanaler gennem din fiber.

Jeg synes du skulle kigge nærmere på det link som JanP sendte. Der er faktisk temmelig stor forskel på udbyderne, og specielt hvis det er samlede pakkeløsninger med Internet, og TV du er på udkig efter.
Af Kleitus
#82142
Ja jeg har siddet og kigget de forskellige udbydere igennem i forhold til indhold og pris.

Men generelt vil jeg også gerne høre erfaringer fra folk. Hvordan er kvaliteten? Er det bøvlet at sætte op og bruge? Er der en udbyder folk er glade for? Kundeservice? Osv osv. bare fyr løs - al information er nyttig. :)
Af Spritex
#82171
Kleitus skrev:Ja jeg har siddet og kigget de forskellige udbydere igennem i forhold til indhold og pris.

Men generelt vil jeg også gerne høre erfaringer fra folk. Hvordan er kvaliteten? Er det bøvlet at sætte op og bruge? Er der en udbyder folk er glade for? Kundeservice? Osv osv. bare fyr løs - al information er nyttig. :)

Ok here goes :

flyttede for et lille halvt års tid siden i lejlighed med indlagt fibernet, igennem energi fyn. Mit valg faldt på DB (Dansk Bredbånd) som ydbyder, primært pga. at de tilbyder Viasat danmarkspakken bla. med alle Tv1000 kanalerne + et væld af andre kanaler. Oveni i det en 50/50Mbit forbindelse samt et tlf abonnement. Alt valgt som en pakkeløsning.

Fra dag 1 af havde jeg mange spørgsmål, og jeg synes at de fra DB's side var hurtige med svar, og hjælp. Så jeg vil sige at service niveauet er pænt højt (ihvertfald i mit tilfælde)

Installationen af diverse bokse gik nemt og smertefrit, alt var sat op på en halv times tid, og kørte. Billedkvaliteten er suveræn flot på alle kanaler. HD kanalerne især, men det giver jo ligesom sig selv :D

Internettet kører som jeg aldrig har oplevet internet før. Hamrende hurtigt uden nogle former for forstyrrelser af nogen art. 8)

Tlf har jeg ikke sat op endnu, men i og med at det var en del af et fordelagtigt pakketilbud, ville det have været dyrere for mig at undlade tlf abonnementet.

Håber at det var lidt svar på nogle af dine spørgsmål, eller "skyd" videre :D
Af Flade
#82206
Jeg har også tv via min fiber + alt det andet der også kommer den vej ind :) det eneste der går mig lidt på er man skal have den set top box men det er der nok ikke nogen vej udenom rent teknologisk lige nu.

Min forbindelse er hos ge fiber ( ifølge regningen ) men min ip falder ind under energi midt`s område når jeg tester på speedtest.net, tv indholdet står smile content hvis for ? ( så meget går jeg heller ikke op i det )

Jeg sælger snart mit hus, og der er ingen tvivl om at der hvor jeg søger lejelighed der er der også fiber til stede.

Rent internetmæssig har min 40/40 linje været stærkt vanedannedene O_O og jeg ville godt have et endnu større "fix" hvis bare jeg kunne finde en "dealer" der har den rigtige pris på varen :D
Af Kleitus
#82219
Perfekt det var lige sådanne indlæg jeg var efter.

Lidt ærgerligt at man SKAL have en boks på - håber de kommer med en anden løsning på dette. Men dejligt at høre at det fungerer fint og også hvilke leverandører folk har valgt.
Af Flade
#82297
Ja jeg har både et digital og et analog signal ( 1 til hver tv i huset og selvfølgelig det digitale her i min "hule" og så er der selvfølgelig ikke HD kanalerene på det analoge signal )

Jeg kan ikke se der skulle være noget i vejen for at bytte digital/analog konverteren i boxen på væggen inde i mit hus ud med en digital / mpeg4 konverter, men det kræver nok hele boxen på væggen skiftes ud.

Der er heller ikke Hdd i den motorala box jeg har,men det rør mig nu ikke for så meget tv junkie er jeg heller ikke :p

Aftermarked er der heller ikke så meget at komme efter på set top box området efter hvad jeg kan se, og jeg ved heller ikke hvad formater der bruges eller hvad der skal til yderligere. ( jeg har nu altid været fan af at have mit eget hardware )