Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Natskyggen
#79657
Er det bare mig eller har jeg ikke indstillet rigtigt ? Når jeg ser HD tv fra den nye kanal DR.HD på mit Panasonic TX P42V10E er det langt fra alle udsendelser der er flot skarpe, syntes langt det meste de sender ikke er spor skarpere/detaljeret ind Digitalt Tv. Er alt der bliver sendt på DR.HD i HD kvalitet eller er det bare kanalen der hedder sådan og kun nogle af udsendelserne der er optaget i HD kvalitet.

Jeg får mit signal fra Yousee, så der er vel ikke så meget jeg kan have gjort forkert, signalet gå jo direkte ind i Panasonic TX P42V10E og her er der vel ikke så meget at gøre.. men måske er HD tv i virkeligheden ikke bedre...

PS: Har det en betydning at signalet går igennem en ældre harddisk optager der ikke kan optage digitalt ? ::l
Af hdmi
#79658
Natskyggen skrev:Er det bare mig eller har jeg ikke indstillet rigtigt ? Når jeg ser HD tv fra den nye kanal DR.HD på mit Panasonic TX P42V10E er det langt fra alle udsendelser der er flot skarpe, syntes langt det meste de sender ikke er spor skarpere/detaljeret ind Digitalt Tv. Er alt der bliver sendt på DR.HD i HD kvalitet eller er det bare kanalen der hedder sådan og kun nogle af udsendelserne der er optaget i HD kvalitet.

Jeg får mit signal fra Yousee, så der er vel ikke så meget jeg kan have gjort forkert, signalet gå jo direkte ind i Panasonic TX P42V10E og her er der vel ikke så meget at gøre.. men måske er HD tv i virkeligheden ikke bedre...

PS: Har det en betydning at signalet går igennem en ældre harddisk optager der ikke kan optage digitalt ? ::l
Dr sender hd i 720p..hvad kabel har du fra din harddisk til skærmen.
Af Natskyggen
#79661
Der går et almendelig antenne kabel ind i harddisk optageren og et almendelig antenne kabel videre fra optageren til fjernsynet. Man kan ikke sætte HDMI kabel i harddisk optageren.
Af palle22
#79663
Prøv at køre signalet uden om harddisk optageren. Det svarer da ihvertfald på et af dine spørgsmål. Sender DR HD ikke stadig HD tests ind imellem?
Af xcardman
#79665
Det digitale signal burde ikke blive dårligere fordi du kører det igennem din harddisk optager.

enten virker det digtial signal eller også virker det ikke.
det er ikke som analog, hvor man får mere støj.

hvis du oplever billedeudfald er dit signal sikkert ikke i orden.

du skal huske du har en god skærm og forskellen mellem rigtig god SD og HD fra udbyderne er alså ikke så stor igen.
Men du burde alså tydelig kunne se forskel, da yousee sender DR HD med cirka 15 mbit.
Af Natskyggen
#79667
Har lige prøvet at lade signalet gå direkte i fjernsynet og der er ingen forskel. Jeg oplever ikke billede udfald og de almendelige digitale udsendelser står også fantastisk flotte og måske er det også derfor jeg er lidt skuffet over HD for jeg kan kun ved nogle af de udsendelser der bliver sendt på DR.HD se at det er bedre, mange andre de sender er ikke særlig skarpe, men måske er de bare optaget sådan. Skifter man f.eks. mellem TV avisen og over på HD syntes jeg TV avisen er mange gange tydeligere.
På fjernsynet er der et par visninger hvor man kan se signal kvaliteten her viser den 10, tror det er det bedste har ikke set den højere eller lavere.
Af xcardman
#79668
når du har set vores planet eller tilsvarende fra blu-ray så har du set HD.
HD fra udbyderne er dog bedre end SD, men jeg kalder det HD light :D
Af Natskyggen
#79671
Du har nok ret, med - HD light - :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#79678
Husk på at du ikke kan få vist ukomprimeret HD via dine antennekabler. Det er der simpelthen ikke båndbredde nok til, så signalerne er pakkede i større eller mindre grad. Langt fra alt materiale på DR HD er i topkvalitet - eksempelvis er snowboard-programmerne i temmelig ringe kvalitet ifht. DRs egne programmer, såsom Forbrydelsen. Der findes bestemt både gode og dårlige HD-optagelser.
Prøv at se CSI på Kanal 5 vs. Kanal 5 HD. Dér burde forskellen være ret tydelig for de fleste.

Men du har ikke set HD før du har set BluRay. Alt andet er nærmest bare "HD light"...
Af Natskyggen
#79680
Er sikker på det hele er som det skal være så, det er rigtig at f.eks. snowboard-programmerne slet ikke lever op til det jeg jeg troede. Man er jo blevet tudet ørene fulde med at med den nye DR. HD ville der blive fantastisk flotte billeder som der står på deres side "DR HD sender altid i ægte hd - aldrig opskaleret. Og seerne kan nyde alt fra visuelt spektakulære spillefilm og DR1's prisbelønnede søndagsdrama til store sportsbegivenheder og flotte dokumentarfilm i noget af den bedste kvalitet, man kan få ud af sit fjernsyn. " Det lyder jo fantastisk og selvfølgelig er der også meget flot og godt at se på, men tror der er mange der bliver lidt skuffede da der er stor forskel på de forskellige programmer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#79682
Det er jo ikke DRs skyld at kvaliteten af programmerne varierer. De er bare produceret i for ringe kvalitet fra starten af. De holder hvad de lover - der sendes kun HD. Hvis du forventer at få BluRay-kvalitet ud af din TV-tuner, så har du sat forventningerne for højt. TV2 Film HD har også meget svingende kvalitet på sine programmer. Med alt dette sagt, så ER kvaliteten ikke prangende, og jeg synes da også der er forholdsvist langt imellem højkvalitetsudsendelser på DR HD. War of the Worlds var eksempelvis ret skuffende...

Har du prøvet, at afspille en BluRay på dit TV, så du kan se hvordan ægte HD ser ud?
Af Natskyggen
#79691
Nej jeg har ikke en BluRay afspiller, måske er de det næste man skulle anskaffe sig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#79695
Det er et absolut must 8)