Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af werder77
#78977
har lige købt et TXP42G10 - synes sagtens man kan se at fx. DR HD er i en højere opløsning end standard-programmerne, og det er jo meget fedt...
Men synes også der kan være væsentlig kvalitetsforskel mellem de kanaler, der sender i normal SD opløsning...

Kan det passe?

fx. synes jeg fodboldkampe står skarpere på fx. canal9 og TV3+, hvorimod de på TV2sport virker mere uskarpe....
Af xcardman
#78978
Ja det kan udmærket passe

det er ikke dit tv, men udbyderne som sender med alt for lav bitrate.

desuden har du først set hvad HD er, når du ser blu-ray.
Af therunemeister
#79215
Det er helt sikkert Stofa. TV2Sport ser mildest talt forfærdelig ud på Zaptor(har også undret mig over det). På YouSee ser det ud til at være noget bedre. Til gengæld er TV2Sport HD tæt på perfekt...kvalitetsmæssigt altså. Det kan være at de gør TV2Sport lidt ekstra crappy så de kan sælge nogle flere HD pakker ;)
Af werder77
#79239
"Det kan være at de gør TV2Sport lidt ekstra crappy så de kan sælge nogle flere HD pakker "

- jeg tænkte lidt det samme - synes i hvert fald ikke TV2sport gør det så godt til fodbold, som fx 3+ kanal5 sekseren eller canal9 - og jeg har endda yousee....
Af therunemeister
#79305
Ja, så må det være generelt for TV2Sport. Min oplevelse på alle andre kanaler er dog at kvaliteten afhænger af den enkelte udsendelse. Alle nyere amerikanske serier der er optaget i god HD kvalitet ser også ret godt ud i SD. Det samme gør reklamer og de fleste film. DR og TV2's egne udsendelser ser forfærdelige ud, og man lægger virkeligt mærke til interlacing etc.

Så 'SD' er ikke bare 'SD'..det er helt sikkert.
Af kskruger
#79311
Efterhånden, som flere og flere går fra små 32" skærme op til 46 elle 50" så bliver det et problem med de her dårlige SD udsendelser, nogle gange fortryder jeg virkelig, at ha skiftet fra 42 til 50. Bare fordi at Yousee digitale billedekvalitet er så ringe, at man tænker øv - man her brugt så mange penge på en super skærm og så ligner det lort. Hvorimod hvis man sætter en ganske alm. dvd på, så ser ganske flot ud.
Så det må virkelig være et meget ringe billede de sender ud til os. !:(
Af therunemeister
#79317
Det er dog ikke den oplevelse jeg har. Jeg gik fra et 42" Pana G10 til et 50" LG PS8000, og kvaliteten på SD er synligt bedre nu (pga. bedre billede processering går jeg ud fra).
Men jo, kabel tv udbyderne bør kraftigt overveje om kvaliteten pt. er god nok på alle kanaler. Hvis det er deres bånbredde og 'bit budget' de bekymre sig om, så bør de måske skære nogle af de mange kanaler væk istedet.
Af Mons
#79327
therunemeister skrev:DR og TV2's egne udsendelser ser forfærdelige ud, og man lægger virkeligt mærke til interlacing etc.

Så 'SD' er ikke bare 'SD'..det er helt sikkert.
Sjovt nok har jeg den helt modsatte oplevelse på mit 42X10..
Når DR sender tv-avisen med efterfølgende magasiner - og deadline, smagsdommerne mm. - eller andre egenproducerede magasiner - de står altid meget flot på mit tv - hvor jeg forøvrigt har stofa via DVB-C..
Dog skal det siges at de forskellige indkøbte indslag i fx Horisont, og andre magasiner, kan være af endog meget dårlig kvalitet..

Ellers er jeg enig i betragtningen af Venner - hvilket gælder for de fleste sitcoms - det er ikke videre egnet til fladskærme.. - pænt sagt!

Så nej - SD er ikke bare SD..

Men det gælder nu også for HD!
Min oplevelse af DR HD er i hvertfald at selvom alle programmerne sendes i 720P, så kan der også være stor forskel her.. Jeg så HOME på premierdagen - og umiddelbart herefter sendte de noget "Snowboard på første klasse" - og kvalitetsdifferencen var da til at få øje på...
Af therunemeister
#79331
Helt sikkert. Tror også at DR HD snyder lidt (ligesom TV2Film HD). Har set en enkelt film, og jeg er ret sikker på at den var opconverteret.

Men jo, moderne fladskærme afslører virkeligt hvor stor forskellen er i kvalitet fra udsendelse til udsendelse...hvilket jo giver mening, men har skjult sig lidt bag analoge signaler, små skærme, og dårlig billedprocessering.
Af Mons
#79335
Om de snyder eller der bare er tale om forskel i kvaliteten af optagelserne tør jeg ikke gisne om - mener - DR har jo lovet at der ikke ville blive tale om opskaleret matriale..
Uanset hvad er der forskel!

Og ja - diverse sitcoms som Venner og Kongen af Queens gør sig absolut bedst i soveværelset her, på mit lille CRT-TV.. :)