Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Duxar
#78057
Er ikke helt sikker på om jeg har postet det rigtige sted. Undskylder hvis det er fejlplaceret.-

Sender drhd i 1920x1080?

Tak.
Af dkscan
#78058
DR HD sender i 720p, altså 1280x720.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#78059
Der er endnu ingen HDTV kanaler herhjemme der sender i ægte Full HD 1080p opløsning. For at få denne opløsning ind i skærmen skal man typisk have udvalgte PlayStation 3 spil eller se Blu-Ray film.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#78060
Jeg kan godt se, at underforummet DVB / Tunere kan skabe lidt forvirring i forhold til at placere emner som disse. Jeg har derfor oprettet en ny kategori i forummet kaldet Digitalt Tv og HDTV, som jeg har flyttet dette emne op under :)
Af Duxar
#78062
Ah, super. Jeg takker :)

Synes nemlig ikke det så skide godt ud som de praler med.

Jeg har et spørgsmål mere, hvis i kan hjælpe.

Hos min gamle fader, der har et gammelt fjernsyn, og en extern box med mpeg4 tuner. Kan han modtage drhd og se det? (selvom opløsningen selvfølgelig ikke er vist korrekt)

Og på dr1/dr2 er der en blå box midt på skærmen hvor der står "No Service" nogen ide om hvad det kan være?

Han modtager signalet via en stue antenne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#78064
Duxar skrev:Ah, super. Jeg takker :)

Synes nemlig ikke det så skide godt ud som de praler med.

Jeg har et spørgsmål mere, hvis i kan hjælpe.

Hos min gamle fader, der har et gammelt fjernsyn, og en extern box med mpeg4 tuner. Kan han modtage drhd og se det? (selvom opløsningen selvfølgelig ikke er vist korrekt)

Og på dr1/dr2 er der en blå box midt på skærmen hvor der står "No Service" nogen ide om hvad det kan være?

Han modtager signalet via en stue antenne.
DR HD kommer naturligvis også an på Tv'et. Har man et Tv i den billigere ende, vil DR HD ikke fremstå lige så flot som på en større og bedre skærm. De største oplevelser med HDTV og Blu-Ray får man generelt på skærmen over 46-50 tommer.

Mht. din kære fader, så vil han godt kunne modtage de nye kanaler med hans mpeg4 boks, såfremt der er tale om en DVB-T boks. De skal så sendes videre til Tv'et, men sender han signalet videre med scart, vil han ikke kunne se DR HD. Her kræves HDMI og det har han formentlig ikke i sit gamle Tv?

At der kommer en boks op omkring no service på DR1 og DR2 må næsten skyldes, at vi nu er gået over til digitalt Tv. Han skal køre alle sine signaler igennem boksen i stedet for Tv'et, da Tv'et formentlig slet ikke har en digital tuner. Derfor har han kunnet modtage de analoge signaler frem til d. 31. oktober, men efter denne dato blev analoge signaler på stueantenne lukket.
Af Duxar
#78066
Hos min fader> Det er tilsluttet med stue antennen til boxen og fra boxen til tv'et med scartkabel. Så der burde vil ikke være det no service noget? Det skal lige siges at den viser dr1 og dr2, men den blå boks med "no service" er hen over billedet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#78070
Duxar skrev:Hos min fader> Det er tilsluttet med stue antennen til boxen og fra boxen til tv'et med scartkabel. Så der burde vil ikke være det no service noget? Det skal lige siges at den viser dr1 og dr2, men den blå boks med "no service" er hen over billedet.
Nej, så er det hvert fald sat rigtigt op. Hvilken boks er der tale om?
Af Niller53
#78072
Mht. din kære fader, så vil han godt kunne modtage de nye kanaler med hans mpeg4 boks, såfremt der er tale om en DVB-T boks. De skal så sendes videre til Tv'et, men sender han signalet videre med scart, vil han ikke kunne se DR HD. Her kræves HDMI og det har han formentlig ikke i sit gamle Tv?


Hmm - Min ven har en yousee box som jo godt nok er DVB-C box og et gl. TV ( billedrør ) og kan godt se DR HD kanalen via scart..
Af Ney
#78087
Duxar skrev:
Synes nemlig ikke det så skide godt ud som de praler med.
Sku hilse og sige at Dr HD står hamrende flot på mit Panasonic V10, var meget positivt overrasket for at sige det mildt! (har kun set en halv time naturudsendelse om vulkaner hvor støv, damp og røg virkelig så flot ud).