Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#77762
Når jeg ser DR HD og min ratio står på normal så mister jeg én cm i hver side. Slår jeg den derimod over på "Kun Scanning" så får jeg hele billedet.

Synes det er lidt mærkeligt. Bruger ellers kun "Kun Scanning" når jeg sætter min bærbare til.
#77766
Makamakalay skrev:Når jeg ser DR HD og min ratio står på normal så mister jeg én cm i hver side. Slår jeg den derimod over på "Kun Scanning" så får jeg hele billedet.

Synes det er lidt mærkeligt. Bruger ellers kun "Kun Scanning" når jeg sætter min bærbare til.
Det er ellers ikke spor mærkeligt, det er netop dét pointen med "kun scanning" (elendig oversættelse iøvrigt) er beregnet til, at vise hele billedet, mens de øvrige aspects klipper lidt af signalet væk, for at fjerne evt. støj i kanten af billedet.
#77768
AV Precision skrev:
Makamakalay skrev:Når jeg ser DR HD og min ratio står på normal så mister jeg én cm i hver side. Slår jeg den derimod over på "Kun Scanning" så får jeg hele billedet.

Synes det er lidt mærkeligt. Bruger ellers kun "Kun Scanning" når jeg sætter min bærbare til.
Det er ellers ikke spor mærkeligt, det er netop dét pointen med "kun scanning" (elendig oversættelse iøvrigt) er beregnet til, at vise hele billedet, mens de øvrige aspects klipper lidt af signalet væk, for at fjerne evt. støj i kanten af billedet.
Ok, tak for svaret.

Synes bare det er lidt træls at den hele tiden står på original, hvorefter man så skal skifte for at se DR HD. Men fair nok.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#77776
Du får i øvrigt et bedre billede med "Kun Scanning" formatet. Her sikrer du, at der ikke forekommer unødvendig skalering af signalet, som reducerer detaljegraden.

Derfor anbefaler vi også altid, at man kører med "Kun Scanning" (eller tilsvarende 1:1 pixelmapping formater) når man ser HD kilder. Dette gælder også Blu-ray og PlayStation 3.
Af Tom-H
#77809
Det bare træls dem hvor der er en støj linie øverst i billedet, det er der på nogen af mine på mit Panasonic TX-P42GA11.

Jeg kan så slå den der overscan til, men den bryder jeg mig ikke om for med den slået til mister jeg rigtig meget billed i siden og lidt i top og bund.

Det sjovt det lige er panasonic der har bøvl med den støj linie øverst, på mine forældres Samsung er der ikke det problem. Det har vel ikke noget at gøre med at min er et plasma TV ? Min bror har nemlig sagt at han har set det hos andre som har plasma.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#77814
Nej, det er ikke noget der specifikt gælder for plasma.
Af cableguy
#79377
Øh, jeg er ikke helt med. Skal Overscan på mit Panasonic G10 står på Fra for at få størst detaljegrad ved afspilning af HD og blu-ray?
Af hdmi
#79381
cableguy skrev:Øh, jeg er ikke helt med. Skal Overscan på mit Panasonic G10 står på Fra for at få størst detaljegrad ved afspilning af HD og blu-ray?
Jep.
Af cableguy
#79384
hdmi skrev:
cableguy skrev:Øh, jeg er ikke helt med. Skal Overscan på mit Panasonic G10 står på Fra for at få størst detaljegrad ved afspilning af HD og blu-ray?
Jep.
Takker for det korte, men præcise svar :-)
Mener også at kunne se at detaljegraden bliver en tand bedre når Overscan står på Fra