Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329535
steadi skrev: 9. apr 2021, 13:50Jeg er overordnet enig i jeres tanker om hardwaren, både boks og fjernbetjening. Volume-knapperne er fx ret håbløst placeret, synes jeg. Og måske er det bare mine hænder, men crikey, hvor er fjernbetjeningen glat. Det hjælper ikke, at den samtidig er ret lille. Ved normal brug kan jeg også godt mærke, at hardwaren ikke er fundet på øverste hylde. Og så føles det som, at den er blevet lidt langsommere bare på den 1,5-2 uger, som vi har haft den?
Jeg oplever, at den vender sig i hånden, når man prøver at trykke på knapperne til lydstyrke. Den er for lille og rund til mine hænder. Min umiddelbare indskydelse er at bruge pegefingeren til at styre lydstyrken, men jeg tror egentlig, at designidéen er, at man skal bruge tommelfingeren.

Vores Chromecast er blevet langsommere, men så vidt jeg kan vurdere, så skete det efter vi installerede mange apps.
#329536
lennon skrev: 10. apr 2021, 00:02 erdinger_ som den glade ejer af et OLED tv, har jeg haft meget glæde af leje/køb af 4k HDR film via Itunes . Jeg fornemmer stadig,at Itunes er ret så enestående mht film udbud og bitrate når vi snakker 4k HDR ? Godt nok har Apple frigivet en app så man kan dyrke Itunes på andre platforme - men mig bekendt ikke 1:1 kvalitetsmæssigt i forhold til AppleTV4 ? Og lige der bliver Cromecast så uinteressant . . . ?
Ja bitraten på iTunes-film er lavere på partnerenheder - i hvert fald alle dem, som jeg har set brugere måle på. Jeg ved så ikke om det er noget teknisk eller om det er en beslutning, som Apple har taget.

EDIT: Fra vores internationale side, hvor en bruger har forsøgt at samle op på det. "I heard ATV app on X-BOX is peaking at 25 Mbps but on the TV apps and non-ATV boxes, its still capped at 17 Mbps and bit rates mostly hovering around 8-10 Mbps."
#329538
disqus_YDl2jLkae7 skrev: 10. apr 2021, 16:15 Jeg har ikke haft problemer med at forbinde min PS4 controller til den nye Chromecast over bluetooth. Har virket upåklageligt. Måske I skulle prøve igen, eller få en ny enhed.
Jeg er klar over, at det burde være muligt, og det er derfor det blev forsøgt. Men det lader sig ikke gøre for os. Det er blot det, jeg kan konstatere. Vi har forsøgt flere gange undervejs - måske reset af enheden vil løse det.


disqus_YDl2jLkae7 skrev: 10. apr 2021, 16:15Jeg synes anmeldelsen er meget negativ. Det er klart, at den nye Chromecast ikke er for entusiaster, og at den har en del mangler i forhold Apple TV og NVIDIA Shield TV.

Men taget prisen i betragtning, så er den nye Chromecast stadig en virkelig god og alsidig enhed. Den vil være fin til de fleste mennesker og opfylde deres behov.

At sammenligne den med Apple TV og NVIDIA Shield er som at sammenligne en KIA med en Mercedes. Der er selvfølgelig stor forskel i kvaliteten, men det bør der også være, når men ser på prisforskellen. De fleste mennesker vil dog fint kunne klare sig med en KIA som transportmiddel :-)
Jeg er enig i, at man får meget for pengene. Det synes jeg også, at jeg skriver, bl.a. i konklusionen.

Pris er jo noget vi alle forholder os til forskelligt. Ift. ydelse, design, funktionalitet osv. Jeg synes dog samtidig, at ting kan blive for billige ift. de behov, som forsøges løst. En bil kan ligeledes blive for billig.

Min holdning er blot, at Google burde have sigtet højere, og lagt sig på et lidt højere prispunkt. Google er platformsejeren og dermed ansvarlig for udviklingen og retningen af platformen. Med Chromecast har de en enhed, som sælger i høj volumen, så den er også med til at sætte niveauet. Med en CPU der er lige i underkanten, en GPU som ikke kan meget, og alt for lidt lagerplads til apps. Android TV / Google TV i bred forstand vil som platforme de næste 2-3 år være "fanget" på dette niveau.

I Danmark har vi ikke samme udvalg som i USA og dele af Europa, så der er forbehold, men ønsker man blot en billig HDMI-stick til 4K-streaming, så har både Amazon og Roku enheder, der koster mindre.
#329539
disqus_YDl2jLkae7 skrev: 10. apr 2021, 23:47 Man kan endnu ikke få Progressive Web Apps (PWA) på Android TV / Google TV. Det er simpelthen ikke korrekt. Alt hvad der findes på Android TV er native apps.

Det er muligt, at en del Android TV apps bruger webteknologi i form af et webview i appen til deres interface. Og den del kunne måske være gjort mere native.
Fair. Vi skal bruge de korrekte betegnelser. PWA rettes i teksten.

disqus_YDl2jLkae7 skrev: 10. apr 2021, 23:47Jeg er heller ikke fan af den nedladende omtale af web-apps generelt i anmeldelsen. Som om vi stadig befandt os i 2007.
Vi udvikler og driver selv web-platforme, bl.a. flatpanels.dk. Vi ser ikke ned på web-teknologier.

Jeg synes dog ikke, at webviews gør sig godt på TV-skærmen, ligesom en åben web-browser heller ikke hører sig til. Når man udvikler en ny platform, så bygger man jo tingene på noget, man kender. Det tager tid før en ny platform modnes. TV-platformene er kommet godt i gang, men jeg synes stadig der er for mange "laveste fællesnævner"-løsninger. For alle parter, tror jeg det vil være formålstjenligt, at man rykker sig fremad. På det punkt har Google en vigtig rolle.
#329540
Rasmus Larsen skrev: 12. apr 2021, 06:23
OrigT-Duck skrev: 9. apr 2021, 13:30 Rasmus. Ville ikke være søde at prøve at bruge Google app'en til at sætte den op. For når man er i Google app'en siger man bare ok Google. Konfigurere enheder, så går den igang, og det eneste man skal, er at skrive sin kode til Google konto på telefonen, og lige opdatere enheden. Så er den i gang.
Jeg brugte Google Home app'en. Det gør jeg altid. Vi opsætter hvert år mange Android TV-enheder, da bl.a. Sony og Philips jo også bruger Android.

Men der er stadig mange skridt i opsætningen og Google Home app'en logger jo ikke brugeren ind i diverse apps som TV 2 Play, Netflix osv. Min mor ville ikke kunne opsætte Chromecast selv.

Apple TV er også for besværlig at opsætte, særligt med tanke på login i apps.


OrigT-Duck skrev: 9. apr 2021, 13:30Og en anden ting der springer i øjnene i den anmeldelse. Det er i siger at assistenten ikke virker på dansk, på nogle Android tv enheder. Altså på Shield tv 2019 som endda har en ældre Android tv en den nye Chromecast, virker fremragende på dansk.
Det er Googles "normale" stemmeassistent. Google Assistant, som den fulde funktionalitet hedder, virker ikke på dansk på TV-enheder. Samme melding fra alle partner; Google, Philips, Sony osv. De forskellige parter venter på at Google bliver klar.

Nvidias liste over supporterede sprog for Google Assistant
Sonys liste over supporterede lande/sprog for Google Assistant
Rasmus. Det er kun to skridt i Google appen, det kalder jeg ikke mange.

Nej er ikke den almindelige Google stemme. Jeg kan styre alt mit hue fra den på dansk.
Og kan sætte film over i plex, direkte fra hjemmeskærmen med det

Nej den logger ikke selv ind i app'ne det var heller ikke det min kritik. Min kritik lå på unikke valgte at bruge Google app'en til det.
#329543
Jeg vil bare lige indskyde at når du først har sat den op, så kan du nemt forbinde til hotel netværk, med captive portal (web login). Så den er rigtig fin at have med når man skal på ferie.
#329545
Rasmus Larsen skrev: 12. apr 2021, 08:58 Som sagt, så bruger jeg altid Google Home app'en til opsætning.

Det tager ikke 2 skridt at opsætte Chromecast med app'en...
jeg forstod bare du ikke gjorde, fordi du skriver du skulle bruge tastaturet på tv skærmen.

For når man bruge Google home app'en, siger man konfigurer enheder, den vil poppe op med dem som ikke er sat, så vælger man enheden, checker koden på skærm og telefon er ens, skrive dit Google login og password, så er den sat op. Det tager højst et par minutter eller 3
#329547
Det skal du uanset, om du bruger Google Home app'en eller ej. Du vil skulle logge ind i diverse apps og ikke alle bruger Androids API til tastatur.

Når jeg snakker om opsætning af en enhed, så mener jeg fra tilslutning til man kan læne sig tilbage og nyde en film. Uanset om man bruger Google Home app'en eller ej vil man f.eks. skulle konfigurere privatlivsindstillinger, fjernbetjeningen, opdatere systemsoftwaren og naturligvis logge ind i apps én efter én. Vi har sikkert flere streaming-apps end gennemsnittet.
Vedhæftede filer
IMG_1428.jpg
IMG_1428.jpg (111 KiB) Vist 3783 gange
#329549
Rasmus Larsen skrev: 12. apr 2021, 09:46 Det skal du uanset, om du bruger Google Home app'en eller ej. Du vil skulle logge ind i diverse apps og ikke alle bruger Androids API til tastatur.

Når jeg snakker om opsætning af en enhed, så mener jeg fra tilslutning til man kan læne sig tilbage og nyde en film. Uanset om man bruger Google Home app'en eller ej vil man f.eks. skulle konfigurere privatlivsindstillinger, fjernbetjeningen, opdatere systemsoftwaren og naturligvis logge ind i apps én efter én. Vi har sikkert flere streaming-apps end gennemsnittet.
Det burde jo så mon være formuleret i din anmeldelse i stedet.
#329552
Jeg synes da, at det fremgår :)

"Opsætning af Chromecast kræver tid og indsats (ca. 20 minutter for os). Man kan installere 'Google Home' app på en smartphone og scanne QR-koden på TV-skærmen, hvilket gør processen lettere, men det er stadig påkrævet, at man indtaster tekst med det træge tastatur på TV-skærmen. Under opsætning spørger Google til hjemmeadresse, lokation, adgang til Bluetooth mm. hvilket ikke er særligt betryggende. Man kan slet ikke bruge enheden uden at acceptere Googles politik for datadeling."

Og:

"Efter den indledningsvise opsætning installerer Chromecast seneste systemopdatering, hvorimens enheden er låst – optimalt kunne det jo ske senere. Først herefter kan man komme i gang med at indtaste brugernavne og koder i apps. Det er en trættende proces og det virker som en opgave for Google (eller Apple); hvordan man på sikker vis deler brugernavne mellem apps på en håndholdt enhed og TV-enhed, når begge kører samme styresystem. Ikke desto mindre er dette den aktuelle status på streamingenheder."

Og:

"Google kræver stadig ikke, at apps bruger standard-tasturet i Android, hvorfor mange apps vælger at bruge eget tastatur. Det betyder konkret, at man ikke kan bruge 'Android TV' app på smartphone til at indtaste tekst."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8