Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311733
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2020, 06:08
Hanga skrev: 24. mar 2020, 20:45 Tak for en god anmeldelse som altid.

Af ren nysgerrighed - i målingen af de forskellige billedprofiler er der ret stor forskel i peak luminance.

F.eks. er Cinema SDR 215 cd/m2 mens Filmaker mode SDR er 91 cd/m2.

Er der virkelig så stor forskel i lysstyrke på de profiler som ellers måler ret ens?
For at besvare det kræves en smule baggrundsinfo ift. CalMAN-graferne og SDR-video. Kort forklaret, så er SDR-video et system, der arbejder med lysstyrke som relative værdier. Det vil sige, at CalMAN rapporterer farvenøjagtigheden for det målte niveau af lysstyrke (for hvid). Så farvenøjagtigheden er den samme for hhv. de to givne/målte niveauer af lysstyrke i de to profiler (Cinema og Filmmaker Mode).

HDR-systemet er derimod et nyt fundament under video, hvor lysstyrke defineres som absolutte værdier. Altså kan man på indholdssiden angive, at noget skal gengives som 1000 nits og noget andet som 500 nits (med SDR ville man angive den højeste lysstyrke i indhold som 100% og halvdelen deraf som 50%).

Derfor outputter CalMAN som udgangspunkt flere grafer, når man måler på HDR. Hvis man kigger på f.eks. Filmmaker Mode HDR, så kan man se, at farvenøjagtigheden (RGB balance) angives både uden og med lysstyrke (luminance) inddraget. Og ovre til højre forneden på den mindre graf har man så de absolutte værdier for lysstyrke.

(vil man ændre de absolutte lysstyrkeniveauer i HDR, så skal tone-mapping tages i brug)

Billede
Tak for den grundige forklaring.
Jeg skal bare lige sikre mig at jeg har forstået det korrekt. Både Cinema SDR og Filmmaker mode SDR har meget nøjagtig farvepræcision, men sidstnævnte har generelt mindre lys i billedet?

I så fald, er det så ikke et meget lavt lysniveau i filmmaker mode? Selv ISF dark har noget højere peak luminance.
#311739
aalb1970 skrev: 25. mar 2020, 11:32 Har I testet, om man kan sende PCM 5.1 og 7.1 over eARC? Sidste års C9 understøttede ikke dette, selvom det havde eARC.
8-)

"LG har også lovet at rette det eARC-problem (PCM begrænset til 2.0 kanaler), som fandtes på 2019-modellerne. 2020-modellerne vil blive lanceret med den rettede firmware, mens 2019-modellerne får en firmwareopdatering senere på året. "
#311740
Hanga skrev: 25. mar 2020, 11:36Tak for den grundige forklaring.
Jeg skal bare lige sikre mig at jeg har forstået det korrekt. Både Cinema SDR og Filmmaker mode SDR har meget nøjagtig farvepræcision, men sidstnævnte har generelt mindre lys i billedet?

I så fald, er det så ikke et meget lavt lysniveau i filmmaker mode? Selv ISF dark har noget højere peak luminance.
Som tilføjelse til Torbens svar, kan jeg indskyde, at man sagtens kan hæve lysstyrken i Filmmaker Mode, hvis man ønsker. Så skruer man bare op for 'OLED Lys' i billedmenuen.
#311742
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2020, 12:37
aalb1970 skrev: 25. mar 2020, 11:32 Har I testet, om man kan sende PCM 5.1 og 7.1 over eARC? Sidste års C9 understøttede ikke dette, selvom det havde eARC.
8-)

"LG har også lovet at rette det eARC-problem (PCM begrænset til 2.0 kanaler), som fandtes på 2019-modellerne. 2020-modellerne vil blive lanceret med den rettede firmware, mens 2019-modellerne får en firmwareopdatering senere på året. "
Ah tak. Næste gang skal jeg nok læse hele anmeldelsen, inden jeg poster :D
#311745
Hvad med lipsync issues over eARC?

Nuværende tv, selv dem med eARC, oplever lipsync issues i spil med Dolby Atmos via eARC på Xbox One X. Filmafspilning virker dog fint, selv på LG tv uden eARC som f.eks. B7V, hvilket leder mig til at tro, at det skyldes issues i kombinationen ALLM og den ekstra tid det tager konsollen at encode til Atmos PCM MAT 2.0.
#311767
lennon skrev: 25. mar 2020, 10:37
Steenfeldt skrev: 25. mar 2020, 09:29
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2020, 07:56 Det plejer at ske, så det virker sandsynligt. Jeg tror godt, at 55" C9 kan komme ned i 7999 kr. igen før den udgår. Jeg tror dog ikke, at den bliver meget billigere end det.
Hvornår regner du med det sker? :)
Alt er jo rent gætteri . Mit gæt er,at det når at blive udsolgt inden det når ned i 8000kr . . .
Lige netop det med de kan blive udsolgt, fik i dag mig, til at køre fra Nordjylland, til Power i Herning, for at hente et LG C9 65" (Power havde dem på lager i Herning, Esbjerg og Sønderborg)

Elgiganten og Bilka har ikke C9 65" på lager, og et par stykker andre jeg spurgte, blandt andet Lyd & Billede i Frederikshavn, troede ikke de fik det på lager igen..

Hvis man er interesseret i et C9, tror jeg man skal se at få købt.
#311774
LG CX får jo en glimrende, og veldokumenteret test her på FP . Men desværre også lidt forudsigeligt,at der ikke dukkede nogle kvantespring op af posen .I det lys må der være mange potentielle købere,der synes at prisforskellen i forhold til de sidste prisdumpede C9 ikke kan retfærdiggøres . . .
#311778
Mr.DJ skrev: 24. mar 2020, 11:51VIrkelig ærgerligt at høre HDR lyder til ikke at være ordentligt understøttet på de forskellige "VRR" teknologier som blev implementeret....
En præcisering ift. VRR herfra. Med nyere Nvidia-grafikkort kan man godt få HDR VRR i spil. Her sender Nvidia-grafikkortet i PC'en ud via HDMI VRR.

Anmeldelsens tekst er tilrettet så det fremgår klart.
#311779
aalb1970 skrev: 25. mar 2020, 13:38 Hvad med lipsync issues over eARC?
Fik desværre ikke undersøgt det nærmere. Det er ofte begrænset hvor meget vi når at teste med eksterne enheder tilsluttet.

Jeg håber på, at vi igen senere får lejlighed til at forbinde et 2020 LG OLED til de første HDMI 2.1 afspillere/konsoller. Jeg vil prøve at se om vi ikke kan få det med i den omgang.
#311785
Jeg forstår godt at Flatpanels ikke benytter eksterne kilder, feks soundbar når de tester et tv- da fokus jo er- Tv’et.

Men det vil være fornuftigt revurdere den strategi- jeg tror godt vi kan blive enige om at hovedparten der køber et CX vil tilføje en soundbar på et tidspunkt. Den investering vil så vende oplevelsen til frustration over manglende lip sync.

Jeg syntes ikke at CX overhovedet fortjener en top anbefaling hvis der stadig er lip sync udfordringer.

Og som en C9 ejer vil jeg kraftigt fraråde at købe et CX hvis man forventer at tilslutte ekstern lyd via Earc. Se på implementeringen af C9 og Beosound Stage- der er meldinger om massive lydproblemer/forsinkelser. Hvilket jo viser ret godt at selv et direkte samarbejde mellem producenterne heller ikke kan løse udfordringen.

Der er sider på forums og på LG’s support side som er flere hundrede sider lange med frustrede brugere men LG tager desværre ikke ansvar og er ikke kommet med en løsning de sidste 2 år.

Så Overvej en ekstra gang om det er LG OLED du ønsker hvis du også har planer om eksterne lydkilder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12