Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis jeg stod og skulle have en ny fladskærm lige nu, ville jeg vente et par måneder mere.

Det gjorde jeg selv med min B7. Jeg købte min i maj/juni - et par måneder efter lanceringen - og slap 14.000 kroner, da Power og Elgiganten kørte en priskrig på nævnte model.

Det tog lidt længere tid for C-modellerne at komme ned i pris, men konkurrencen i år er hårdere, så mon ikke vi ser en C8 falde yderligere i pris inden længe?
Det hjælper jo kun på problemet med forsvindende apps. Sikkerheden i dit Smart-TV bliver eksempelvis ikke bedre af, at Netflix får en opdatering.
Rasmus Larsen skrev:
Lindberg skrev:Forventes det at næste års TV fra LG får HDMI 2.1?
Det starter nok allerede her i slutningen af året, hvor flere producenter forventes at lancere 8K-tv.
Tak. Det virker som en god grund til at vente til næste års model - især når forbedringerne ved 2018-modellerne virker til at være marginale.
Der blev også lavet en på Cinema HDR og Technicolor HDR, men jeg er ikke sikker på om jeg fik gemt workflowet af sidste. Her er et par screenshots fra auto-cal på Cinema HDR i en af de indledende faser:

Billede
Billede

Forsøget på at kalibrere Dolby Vision fejlede. Det fungerer ikke længere på den måde, at man skal uploade DV-filen via USB. Det kan nu ske direkte fra CalMAN i løbet af kalibreringen. Efter den blev uploadet gik tv'et dog i baglås og Videoforge begyndte at vise forkerte mønstre. Det betød at udstyret måtte genstartes og så kom vi ikke længere med DV.
Jeg er ikke overrasket. Konkurrencen er så hård at de har afsat minimalt af ressourcer til "vedligeholdelse" af allerede solgte modeller.

Personligt er jeg interesseret i Audio Return Channel i det tilfælde at Sonos kommer med en ny Playbar med HDMI. Den vil sikkert supportere HDMI 2.1 hvor ARC er kraftigt forbedret så vidt jeg ved.
Vasen skrev:HDTVtest.co.uk har smidt sin test af 77" C8 op. Der lader det til det er et 2017 panel:
https://www.youtube.com/watch?v=7TY9GaggRqg&t=257s
Spol til 4:11 der kan man se subpixel strukturen. Er det noget i kan få bekræftet?
Det faldt jeg også over.

Vincent konkluderer i øvrigt også at han ikke vil bruge AutoCal til hans kalibreringsopgaver for private. Det skyldes dels at nogle settings bliver låst, og dels at det ikke er muligt at tage "backup" af kalibreringen, som vil forsvinde hvis TV'et af den eller anden årsag er nød til at blive fabriks reset.

Hvis det er rigtigt er det en relevant pointe. Træls at have betalt for en kalibrering for at se resultatet forsvinde, uden mulighed for selv at genskabe kalibreringen.
Det er rigtigt at der pt ikke er en backup. Det var også et af vores første spørgsmål til SpectraCal i Vegas og de sagde at der var en feature de arbejdede på.

Vi havde desværre ikke mulighed for at sætte mikroskopet på skærmen for at tjekke panelet, men homogeniteten antydede at det ikke var et 2018.
Vasen skrev:HDTVtest.co.uk har smidt sin test af 77" C8 op. Der lader det til det er et 2017 panel:
https://www.youtube.com/watch?v=7TY9GaggRqg&t=257s
Spol til 4:11 der kan man se subpixel strukturen. Er det noget i kan få bekræftet?
Så er det måske derfor de kan sælge 77" C8 til den lavere pris?

Vi har ikke længere skærmen stående. Som Torben siger fik vi ikke sat vores digitale mikroskop på da driverne fik test-PC'en til at crashe fuldstændig. Det endte med en korrupt bruger-profil, så vi måtte forbi fejlsikret tilstand og gendanne profilen. Derefter havde jeg mere lyst til at lægge mikroskopet i skraldespanden end at prøve igen :)
Rasmus Larsen skrev:
Så er det måske derfor de kan sælge 77" C8 til den lavere pris?
Ja det kan sagtens tænkes. Bliver spændende om næste generation så er et 2018 panel til endnu lavere pris :D . Så er det ikke utænkeligt at jeg skal have en 77”.
Ovre på vores engelske side spurgte en bruger om vi også havde out-of-box målinger på nogle af de andre billedprofiler i både SDR og HDR. Vi foretager normalt ikke målinger på alle profiler, men efter vi har fået en Videoforge-mønstergenerator går det noget hurtigere, så for god ordens skyld kan jeg lige smide de samme målinger her i tråden.

SDR Game
Billede

SDR Standard
Billede

SDR Technicolor
Billede

HDR Game
Billede

HDR Cinema (tror jeg - lidt rod i noterne)
Billede
Også cadeau herfra til en læseværdig anmeldelse.. (takker) og ja selvfølgelig fuld opbakning til at straffe producenterne i deres feature-score, når & hvis hammerdyre-smart TV bliver en sæsonvare på smart-delen. (er at holde forbrugeren for nar, og i særdeleshed hvis der ikke engang er hardware orienteret begrænsninger)

Dog også vigtigt at havde in mente, at den ekstrem spartanske smartdel på den danske WebOS, en del af vejen er funderet i ærgelige regionale begrænsninger-.

Hvis man surfer lidt i andre dele af kloden dukker der et mere interessant udvalg op i LGs WebOS:
såsom Dolby Atmos & Dolby vision promoverings-app, hvor jeg var ret imponeret, af nogle af vidoerne og Atmos featuren hvor jeg virkelig kunne differeciere lyden rundt på skærmen.

Der lå også diverse game-streamingsapp, hvor man kunne spille spil over internettet fra en udenlandsk streamingsspil-udbyder som bla Wicther Wild Hunt, Grid2, Arkham Origin, & Arkham city, Metro 2033/Metro Last light, fear3 osv osv. (mener at WebOS Appen hed Gamefly)

Prøvede appen kortvarigt tilbage i efteråret/vinter2017 på ens LG OLED B7V, dog kun med nogle få spil på en tidsberænset gratis demoprofil og det virkede som det skulle, dog selvfølgelig med de hæmsko som streaming af spil medfører over internettet.

Der er også UFC-TV appen., GoPro appen, RakutenTV, STV, FreeviewTC, SkyStore, NowTV,BBCIplayer, Blockbuster, og et hav af IPTV m3u ap streaming clienter foruden flere spil hvor man han bruge magic air til at styre, som fx Gravity ball, men kan dårligt huske hvilke der var fra den danske og hvilke der var fra udenlandske content-stores da det var tilbage sidst i 2017, men nu mere pointen at den ekstrem spartanske WebOS content-store vi har i Danmark desværre også skyldes regionale begrænsninger og vi er et lille marked og visse af disse udenlandske apps,kan være låst til regional IP, men virkede som en blandet landhandel nogle var og andre var ikke og man må prøve sig frem..

Men i det store hele bruger jeg ikke WebOS content-store synderligt meget.. mest YT appen, som spiller ideelt og Netflix og så LGs mediaplayer til diverse UHD film på nas & samt diverse M.2 SSD drev, - selvom jeg bander og svovler over at LGs ellers glimrende mediaplayer ikke kan læse embeddded MKV filer endnu som tekster og visse former for True-HD lyd og på de få den kan, er der et loft af 4. - men nu ganske flippet at LGs billedafspiller kan kapere 8k og vist også 16k billeder. ser vildt ud.. nogle af de grafiske art-billeder i høj res. som ligger på nettet og fylder mange hundrede mb..

Men det er afgjort en stor hjælp til WebOS mangler at havde et ekstra OS ved hånden.. har selv en billig Xiaomi 4K60 VP9 boks hængende bagpå, som giver adgang til Androids muligheder (selvom jeg savner LGs magic-air i Android og må tage til takke med et billigt In-air remote-alternativ) og overvejer kraftigt Apple TV-OS efter vi har fået to IPAD2018 i hustanden som primært blev tilkøbt' da et nyerhvervet termisk radiometric IR kamera desværre kun kunne håndtere ligtning-port og disse ipad, faktisk var overraskende billige.. men er afgjort blevet ret begejret for iOS så kunne være man skulle give AppleTV et skud fra boven, ihvertfald positive tilbagemeldinger for Apple 4KTV løsning i disse år-..
Pixelstrukturen kan ses på billedet i højre side, men vi har ikke et tilsvarende billede liggende af en 2017-model (ikke i samme kvalitet i hvert fald), så I må tage vores ord for det
Btw noterede mig at i flere af anmeldelserne savner mikroskop-billeder af et OLED 2017 panel for at sammenligne mulige panelændringer, ikke mindst ændringer af den røde subpixel..
Her er en GIF af mit B7V som er taget med et billigt USB microscop, og især den hvide og den blå er som bekendt ganske buttede på 2017.
(hvis i mangler de individuelle slides, og ej gif så giv et praj :) )
Billede
PÅ 2017 panelet har jeg ikke oplevet at samtlige 4 WRGB subpixel har været tændt samtidig.. dette lader til at være muligt på 2018.
Ikke mindst på Sony AF8 (artikelpic)Billede
Vi har billeder af flere af de andre modellers pixels, men det er ikke noget vi smider i artiklen med mindre det har nyhedsværdi ligesom da vi så på AF8. Pixels har været identiske på de øvrige 2018 OLED så det var ikke så spændende at vise igen.