Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bond
#333461
bendix skrev: 27. jul 2021, 16:50 Bond, du kan faktisk snyde C1 i service menuen til at tro det er et G1 og derved opnå højere lysstyrke. Det understøtter meget godt både Torbens og Vincent Teohs påstand om at det ikke er panelet der gør forskellen.

Techradar citerer jo heller ikke LG for at sige det er panelet der er anderledes men blot et nyt panel kombineret med processor. Alle generationer er vel et nyt panel ikke sandt?
Det underbygger overhoved intet….
Når LG selv skriver :

LG OLED evo sets a new standard. The next-generation OLED panel, combined with the computational power of the Alpha 9 Gen 4 processor, takes your viewing experience to another level. The redesigned panel includes an extra layer and a more emissive material”

Ovenstående siger jo mere om at rent faktisk er ændringer på selve panelet.
Af Bond
#333463
Omvendt, så kunne der så i princippet også sidde et EVO panel i en C1’ere, måske?
Men som lg skriver, så er der et next generation panel i G1 som også er redesignet og har fået et ekstrakt lag, om det ekstra lag er et blåt eller grønt kan jeg ikke huske, mener at det var et ekstra blåt layer og så er selve det organiske materiale i OLED dioderne ændret etc.

Det jo b.la. LG selv der skriver at panelet er redesignet etc., så hvorfor skal det så være forkert, det giver jo ingen mening

Men jeg syns forskellen er ret stor “ alt med måde”i mellem en C1 og en G1, jo der er mere lys i en G1 og derfor kan man måske godt trimme en C1 til mere lys, hvilket sikkert er fint, men det er farverne i både SDR og HDR/ Dolby Vison hvor G1 udskiller sig i min optik

Og jo, jeg har både en C1 65” og en 77”G1

PS: I starten af året mente Vincent m.fl. jo også at der sad et EVO Panel i det nye Panasonic JZ2000, men som jeg forstå det i hans seneste video på JZ2000, så er det vist ikke tilfældet.
Af Bond
#333475
Som man kan læse på nedenstående link, så udskiller det nye EVO Panel sig ved at have et dobbelt "A double substrate with blue emitters" og der er samtidigt tilført et ekstra grønt layer i mellem de 2 blå layer

https://theappliancesreviews.com/lg-g1- ... 21-review/

Så må det da være et andet panel. Og man kan også se at der forskel, specielt i hvordan farverne fremtræder når man har en C1 og en G1 side by side. jo, der mere lys i G1 men forskellen er minimal.

Så jo Torben, så må det jo være panelet der gør sig til "EVO" som så styres i samarbejde med deres nye A9 processor.
Andet vil jo ikke give mening, med mindre overstående ikke er rigtig.

I øvrigt skrives der også i overstående link, at EVO panelt kun pt. findes i LG G1 modellen, men at

Sony A90J and Panasonic JZ2000 TVs måske får det sidst på året.