Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ghydda
#332454
Hej,

Lige inden jeg ringer til forhandleren, og reklamerer over mit nye tv, så vil jeg lige have trykprøvet mit problem herinde, mest af alt for at undgå en pinlig situation hvis der skulle være tale om en brugerfejl ::l

Mit nye, 4 dage gamle, Samsung Q70T er side-tung. Altså, backlighten er markant kraftigere i højre side end i venstre. Meget markant endda ;;)
Konsulter venligst de vedhæftede billeder.

Mørkegrønt ensartet billede:
Billede

Lyseblå-agtig ensartet billede:
Billede

Orange ensartet billede:
Billede

Lys lilla ditto:
Billede

Murstensvæg:
Billede

Det bemærkes ikke alverden på naturligt videomateriale, men alle menuer og andre kilder med store ensartede flader, hvor man som seer forventer det skal være jævnt belyst, der nærmest skriger det til himlen, at noget er galt !:(

Dette kan umuligt være en fejl 40... eller hva'? :o - findes der en indstilling somewhere, ala "brug samme lysstyrke i begge sider af billedet", gemt et hemligt sted i menuen... (gu' gør der ej)

Bortset fra dette, så er jeg ret ok tilfreds med min Q70T.


Mvh.
Af Ghydda
#332535
Jeg takker for opbakning.

Samsung support slår sig i tøjret.
De forslår en fabriksnulstilling af TV'et som løsning.
Hvilket jeg selvf. alledere havde prøvet, og hvilket retfærdigvis og tilfældigvis så også virkede.
Dog kun i 4 timer - og så var fejlen tilbage.


Det lugter langt væk af en firmware-bug.


Jeg har brugt timer på at finde kombinationen af indstillinger på kryds og tværs, og har endnu ikke et klart billede af hvad der skal til for at trigge den fejl frem, og slet ikke hvordan man slipper af med den igen, uden at gennemføre en fabriksnulstilling.

Jeg har dog en vag - meget vag - mistanke, som går på aktivering af HDR/120Hz support i menuen på HDMI port 4 og aktivering af automatisk justering af lysstyrke baseret på data fra TV'ets lyssensor.
It's a stretch, I know.


Det der pisser mig mest af, det er den arrogante holdning supporten udviser. Jeg beskriver mine oplevelser, inkl. at fabriksnulstilling virker, lige indtil næste gang jeg rammer den rette kombination af indstilliger og tilkoblet udstyr - og deres råd var at fabriksnulstille, uden hensyntagen til at jeg _har_ prøvet det. Enten læser de ikke kundernes beskrivelser, eller også er de mås-slående ligeglade.

Stram op Samsung support!


Tak fordi i gider lytte til en mavesur gammel mand.
/Hygge!
Af Globulus
#332544
OK. Mit oprindelige svar gik på at det måtte være en fysisk defekt, men hvis en factory reset midlertidigt afhjælper det, er det straks lidt mindre håndgribeligt.

Når du siger "nulstille" betyder det så tilbage til Adam og Eva eller har du opdateret til den seneste firmware og en nulstilling så blot bringer dig tilbage til denne nyeste firmware?

Når du siger det kommer tilbage efter 4 timer, er det så permanent tilbage, dvs. også efter det har stået slukket i nogle timer og er blevet helt koldt - eller er det noget der kommer og går? Her tænker jeg på, om det måske er noget der kun opstår, når apparatet har stået tændt et stykke tid og elektronikken er blevet godt varm?

Det lyder ikke som en nem sag. Havde der som sagt været tale om en dårlig forbindelse i et fladkabel havde det været mere håndgribeligt.
Af mbm
#332548
Derfor var mit forslag også at du bare skulle returnere tv'et indenfor de 14 dages du har.
Skynd dig at gøre det. Klart det nemmeste.
Og så køb dig et nyt
Brugeravatar
Af KimKaos
#332553
Ghydda skrev: 25. jun 2021, 14:19 Jeg takker for opbakning.

Samsung support slår sig i tøjret.
De forslår en fabriksnulstilling af TV'et som løsning.
Hvilket jeg selvf. alledere havde prøvet, og hvilket retfærdigvis og tilfældigvis så også virkede.
Dog kun i 4 timer - og så var fejlen tilbage.

Stram op Samsung support!

Tak fordi i gider lytte til en mavesur gammel mand.
/Hygge!
Generelt så skal man ikke bruge tid på support når man har returret.

Rent personligt så ryger defekte vare retur dag et og så må de selv ligge og rode med skidtet
Af Ghydda
#332565
Globulus skrev: 25. jun 2021, 19:01 OK. Mit oprindelige svar gik på at det måtte være en fysisk defekt, men hvis en factory reset midlertidigt afhjælper det, er det straks lidt mindre håndgribeligt.
Den er mere speget end som så.
Har prøvet 2 indgange til factory reset: den første gang var det inde fra menuen. Der blev fejlen nulstillet.
Anden gang var via metoden hold tv'ets egen tænd/sluk knap inde i 5 sekunder, derefter fjernbetjeningens tænd/sluk knap i 5 sekunder. Der blev fejlen IKKE nulstillet.

Globulus skrev: 25. jun 2021, 19:01 Når du siger "nulstille" betyder det så tilbage til Adam og Eva eller har du opdateret til den seneste firmware og en nulstilling så blot bringer dig tilbage til denne nyeste firmware?
TV'et var alledere på seneste FW - opdatering af FW skete under første initiering. Men ellers var det fra Adam&Eva, med sprogvalg und alles.
Anden gang nulstilling hentede den en del af de gamle indstillinger fra Samsungs cloud backup, men umiddelbart var det kun overfladiske indstillinger (hvilke apps jeg havde hentet, deres placering i brugerfladen osv.) og ikke trimninger til fx. billede- og lydindstillinger.

Globulus skrev: 25. jun 2021, 19:01 Når du siger det kommer tilbage efter 4 timer, er det så permanent tilbage, dvs. også efter det har stået slukket i nogle timer og er blevet helt koldt - eller er det noget der kommer og går? Her tænker jeg på, om det måske er noget der kun opstår, når apparatet har stået tændt et stykke tid og elektronikken er blevet godt varm?
Når problemet er provokeret frem første gang, så er det permanent, hver eneste gang TV'et tændes. Lige fra kold boot og frem til gennemvarm.

Globulus skrev: 25. jun 2021, 19:01 Det lyder ikke som en nem sag. Havde der som sagt været tale om en dårlig forbindelse i et fladkabel havde det været mere håndgribeligt.
Klart. Har været igennem den foreslåede tråd på Samsung Community og kan se der findes en del variationer på symptomerne, og som helt klart skyldes forskellige fejlmekanismer. I den tråd er de ofte tale om TV med en del drifttimer på bagen, så udslidningsfænomener har haft mulighed for at påvirke tingene.

I mit tilfælde er det helt klart styringen af de enkelte backlight-drivere, som ikke foregår korrekt. Når jeg trimmer lyset op og ned fra menuen, så stiger og falder lysstyrken på tværs af alle driverne, med andre ord: de følges af, men med forskelligt udgangspunkt.

Anden gang skiftet skete, så jeg det ske "live", jeg stod i en menu for TV'ets Ambient Mode og ændrede fra fast lysstyrke til automatisk lysstyrke, hvorefter venstre halvdel dimmede ned (det virkede som om den rampede styrken ned over et kvart sekund).

Jeg har siden driblet frem og tilbage med den indstilling, i håb om at den havde en særlig signifikans for problemet, men ingen fiflen sidenhen har kunnet påvirke problemet, så jeg har smidt den oplevelse på porten, som en tilfældighed.

Anyways, de har til i morgen med at komme med en acceptabel løsning (aftale om teknikker på min adresse), ellers ryger den tilbage til forhandleren as is.
Senest rettet af Ghydda 27. jun 2021, 09:31, rettet i alt 1 gang.
Af Ghydda
#332566
KimKaos skrev: 26. jun 2021, 17:42Generelt så skal man ikke bruge tid på support når man har returret.

Rent personligt så ryger defekte vare retur dag et og så må de selv ligge og rode med skidtet

Jeg er desværre ingeniør af uddannelse og sind. Det er klart en hæmsko, at jeg gerne selv diagnostisere alle problemer. Også dem der udenfor mit ansvarsområde og kompetance.

Det er en sygdom.
Brugeravatar
Af KimKaos
#332570
Jeg er selv udd. ingeniør indenfor IT - men jeg gider ikke spilde min tid på et nyt produkt der bare skal spille.

Virker det ikke efter hensigten så ryger det retur med det samme
Af Supergris
#332594
Ghydda skrev: 27. jun 2021, 09:25 Jeg er desværre ingeniør af uddannelse og sind. Det er klart en hæmsko, at jeg gerne selv diagnostisere alle problemer. Også dem der udenfor mit ansvarsområde og kompetance.
Apropos "kompetencer"... :)