Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
#332194
Er i tvivl om oled er lysstærkt nok til vores stue hvor vi har vinduer/sollys ind fra alle sider.

Power har et 65" LG BX til 9000 kr I øjeblikket,
men skal jeg hellere vælge et mere lysstærkt LCD?
Brugeravatar
Af bendix
#332199
I mit stue er der 10 meters gulv til loft vinduer, og et OLED tv står med siden til. Der er meget lyst, der er ingen udfordringer undtagen om vinteren hvor solen står meget lavt. Men så ruller vi lamellerne for.
Senest rettet af bendix 15. jun 2021, 18:57, rettet i alt 1 gang.
Af mbm
#332202
Ok så det er kun evt. Direkte sollys der kan genere?
Generelt kan jeg godt lide et meget lysstærkt billede i dagtimerne.
Har du overskud i dit backlight eller er det skruet op på max?
Nogle anmeldelser af BX står det ikke er så lysstærkt?
Brugeravatar
Af bendix
#332204
Jeg har overskud,der er ikke skruet helt op. Jeg kom fra et top Samsung og har kun positivt at sige om LG C9.
Senest rettet af bendix 15. jun 2021, 19:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bendix
#332205
Genskin kan genere selvfølgelig og stuen kan bliver for lys om vinteren. Direkte sollys har jeg ikke på skærmen og hvis du får det ville jeg overveje et andet tv hvis jeg var dig, da den position frarådes af LG.
Af mbm
#332206
Nå jeg kan se de har CX til 800 kr mere end BX
CX er måske et bedre valg. Det skulle være lidt mere lysstærkt.
Der er vel ingen andre alternativer når vi snakker oled 65" til 10.000 kr
Af Supergris
#332209
Et OLED mangler ikke lysstyrke set i forhold til de fleste LCD-TV, blot vil det ikke have mulighed for at vise sig fra sin stærkeste side, med mindre der er tale om et lokale med dæmpet belysning.
Kontrastforholdet bliver sænket i takt med, der er mere lys i stuen, som er der, hvor OLED jo har den største fordel, udover fordelen ved at kunne styre lyset helt individuelt i hver pixel.

Hvis du ser meget TV i dagslys, vil et LED-TV fra øverste hylde nok være et bedre valg, men dagslys er ikke livret for nogle TV, så med mindre du med en "MEGET lys stue", mener fuldt dagslys, vil OLED være et fint valg...

Som priserne er lige nu, vil jeg mene CX er den ekstra lille tusse værd, set i forhold til BX...

Genskin er meget individuelt, men de fleste vil ikke opleve problemer under de fleste forhold, så længe skærmen er tændt, da det netop er lysstærkt nok til at overvinde de fleste refleksioner.
Jo større skærmen er, des mere genskin kan forventes, så det er også vigtigt at have i mente, når man sammenligner med et tidligere TV.

I en meget lys stue vil OLED miste fordelen af det uendelige kontrastforhold og den absolutte sorte, men billedkvaliteten vil stadig være på højde med et godt LCD, og jeg synes også, billedet opleves mere "analogt" i stil med plasma for tid tilbage, som jeg personligt foretrækker, men noget der sjældent bliver taget hensyn til...
Af mbm
#332210
Men hvis jeg sammenligner med mit tv idag som har over 530 CD/m 100% så ligger oled CX kun med 150 CD/m 100%

Så mit LCD er jo over 3x så lysstærkt ud fra de data
Af Fidoble
#332211
mbm skrev:Men altså er OLED stadig bedre end LCD?
Hører dog aldrig om nogle der har købt OLED og fortrudt og hoppet tilbage på LCD
Uha ja, har bestemt ikke fortrudt...
Billedkvaliteten opvejer langt de ulemper der er.
Selv SDR materiale har en dybde i billedet som jeg ikke har set magen til på et LCD.
Af Supergris
#332212
Det er fordi målingerne ved 100 % window snyder, da "ABL"-systemet sætter ind.
Hvis du kigger på målingerne for mindre områder, vil du få et mere retvisende billede...
Af Fidoble
#332213
mbm skrev:Men hvis jeg sammenligner med mit tv idag som har over 530 CD/m 100% så ligger oled CX kun med 150 CD/m 100%

Så mit LCD er jo over 3x så lysstærkt ud fra de data
Ja, det er nok rigtig nok. Nu er jeg ikke den bedste til at forklare det, men lys er ikke alt.
Når du har en selv emitterende teknologi som OLED, så virker det lys der kommer fra skærmen langt skarpere og en mørk scene med en lommelygte eller billygter kan næsten virke blændende i starten i HDR. Vi skulle lige vænne os til det herhjemme, men det er lækkert at se på.
Brugeravatar
Af bendix
#332214
mbm skrev: 15. jun 2021, 19:32 Men hvis jeg sammenligner med mit tv idag som har over 530 CD/m 100% så ligger oled CX kun med 150 CD/m 100%

Så mit LCD er jo over 3x så lysstærkt ud fra de data
Ser du ofte tv der viser lys på 100% af skærmen som vel er det du henviser til her?

Hvis det er en tråd der skal omhandle OLED vs LCD så tror jeg du har ret gode muligheder for at søge inde på forummet her eller andre steder.

Men prøv da begge teknologier og se hvad du foretrækker, alle forhandlere i Danmark skal give dig 14 dages fortrydelsesret, det er kun dig og i dit lys miljø der kan vurdere hvilket du foretrækker. Det kan anmeldelser og bruger observationer ikke bekræfte eller afkræfte.