Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket TV vil i anbefale mig:

#332112
Jeg er ved at bygge et nyt setup i vores nye hus. Der kommer et 5.1.2 surround setup med en Denon receiver. Valget er nu TV. Jeg har nu et Pinoneer Plasma Full HD KURO TV på 60". Det har jeg været glad for. Det TV var i sin tid reference TV her på flatpanels i en lang periode... Men nu er det ved at være tid til at skifte til noget stører med 4K.

Jeg synes det er vildt svært at vælge mellem Højeste billedekvalitet (LG OLED CX 77") vs Kæmpe skærm + lavere pris (Sony XH90 85")...

Umiddelbart drømmer jeg om et kæmpe TV, men 77" er jo også kæmpe sammenlignet med 60"... men jeg er samtidig ret kræsen ift. det visuelle, hvorfor jeg i mange år sværgere til mit Pioneer, da LCD TV i mange år ikke nåede op til disse i billedekvalitet, sortniveau mm. Faktisk er jeg først med OLED blevet overbevist om at man kan få bedre billede :)

Det skal bruges til alt : film, serier, tv, ps5, xbox series x...

Hvad vil i vælge og anbefale?
#332121
Jamen, 77” OLED er det perfekte valg når du i forvejen har haft et plasma. Det er simpelthen synligt bedre end LCD . Plus 7” er fristende, men 77” er som du selv nævner jo i forvejen en kolosal skærmforøgelse . 5000 er afgjort en slags penge , men formoder at 77” OLED stadig er noget billigere end dit 60” var i sin tid ?
#332129
Jeg har også haft plasma og var også bekymret over at skulle på LCD. De bekymringer blev dog hurtig gjort til skamme. Mit Sony LCD gør det bedre på både sort niveau og motion end mit Pana plasma. Når det er sagt, så er der ikke så meget tvivl om at LG'en i denne sammenligning vil levere den bedste billedkvalitet.
#332263
Tak for alle bud og kommentarer. Det bliver så en CX 77"... Dog med det forbehold at jeg først skal bruge skærmen til September, så tænker jeg nok er nød til at købe inden da de nok er væk til september, eller alternativt vente og så revurdere til September/oktober og se hvad man kan få af 77" OLED til max 20.000 kr på det tidspunkt... Tak ;)
#332303
LG 77" CX blev lanceret til 44.990 kr. og kunne fås til 27.999 (38% rabat) da man nåede til Black Week 2020.

LG 77" C1 blev lanceret til 35.000 kr. og jeg er rimeligt overbevist om, at den kommer tæt på de 20.000 kr., når vi når til Black Week 2021. Kigger man på PriceRunner ser det ud til, at det aldrig har kostet over 32.499 kr. og p.t. sælges det til 28.999 kr.

Når du alligevel påtænker at vente til september/oktober tror jeg ikke der burde være noget i vejen for at vente til slutningen af november og købe 2021-modellen til omtrent samme pris som du kan få 2020-modellen til i dag.

Mange af dem, der går op i den slags, har sikkert allerede foretaget deres TV-indkøb ifbm. Corona-nedlukningen og/eller EM, så jeg tvivler stærkt på, at der bliver det store pres på markedet sidst på året.

Ja, det er da meget muligt, at CX-modellen er udsolgt til september, men set i lyset af så mange faktorer kan jeg kun sige "so what?"

De eneste grunde til at tage en 77" CX i stedet for en C1 i dag skulle være, hvis 1) du ikke kan vente til november og/eller 2) du har nærlæst anmeldelserne af CX og C1 og har fundet et eller andet ved CX der gør denne model mere attraktiv end dens efterfølger.
#332352
7 tommers forskel er jo ikke ligefrem den store forskel - begge TV er for små til virkelig at batte i forhold til f.eks. en projektor - og hvor meget de i praksis udfylder af ens sysnfelt (Det der betyder noget for indlevelsen) afgøres af cm i siddeafstand frem for meter - Så OLED-TV'et billedkvalitet vinder sagen without af doubt og uden andre egentligt reelle hensyn end evt. de økonomiske at tage.
#332353
Globulus skrev: 18. jun 2021, 08:55 LG 77" CX blev lanceret til 44.990 kr. og kunne fås til 27.999 (38% rabat) da man nåede til Black Week 2020.

LG 77" C1 blev lanceret til 35.000 kr. og jeg er rimeligt overbevist om, at den kommer tæt på de 20.000 kr., når vi når til Black Week 2021. Kigger man på PriceRunner ser det ud til, at det aldrig har kostet over 32.499 kr. og p.t. sælges det til 28.999 kr.

Når du alligevel påtænker at vente til september/oktober tror jeg ikke der burde være noget i vejen for at vente til slutningen af november og købe 2021-modellen til omtrent samme pris som du kan få 2020-modellen til i dag.

Mange af dem, der går op i den slags, har sikkert allerede foretaget deres TV-indkøb ifbm. Corona-nedlukningen og/eller EM, så jeg tvivler stærkt på, at der bliver det store pres på markedet sidst på året.

Ja, det er da meget muligt, at CX-modellen er udsolgt til september, men set i lyset af så mange faktorer kan jeg kun sige "so what?"

De eneste grunde til at tage en 77" CX i stedet for en C1 i dag skulle være, hvis 1) du ikke kan vente til november og/eller 2) du har nærlæst anmeldelserne af CX og C1 og har fundet et eller andet ved CX der gør denne model mere attraktiv end dens efterfølger.
Gode betragtninger. Tror også jeg hælder til at vente. Enten bliver det måske muligt at opsnappe et CX til endnu bedre pris eller også er chancen for en C1 til ≤20k god 👍
#332354
TBC skrev: 19. jun 2021, 19:05 7 tommers forskel er jo ikke ligefrem den store forskel - begge TV er for små til virkelig at batte i forhold til f.eks. en projektor - og hvor meget de i praksis udfylder af ens sysnfelt (Det der betyder noget for indlevelsen) afgøres af cm i siddeafstand frem for meter - Så OLED-TV'et billedkvalitet vinder sagen without af doubt og uden andre egentligt reelle hensyn end evt. de økonomiske at tage.
Ja, så må jeg bare rykke sofaen tættere. Havde regnet med 3,5 med kan gå ned til 3m og så er der bare mere plads bagved. Sofaen skal alligevel trækkes væk fra væggen bagved for at få surrounden optimal.

Tak 👍
#332355
TBC skrev: 19. jun 2021, 19:05 7 tommers forskel er jo ikke ligefrem den store forskel - begge TV er for små til virkelig at batte i forhold til f.eks. en projektor - og hvor meget de i praksis udfylder af ens sysnfelt (Det der betyder noget for indlevelsen) afgøres af cm i siddeafstand frem for meter - Så OLED-TV'et billedkvalitet vinder sagen without af doubt og uden andre egentligt reelle hensyn end evt. de økonomiske at tage.
Fornemmer jeg at du selv ville vælge en projektor istedet?