Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Singh
#331940
Hej eksperter.

Hvilka af de 2 er bedst?
Hvad skal man vælge og hvorfor.

Pft 😊
Senest rettet af Singh 10. jun 2021, 23:04, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#331951
....Fordi OLED er en bedre teknik end en LCD skærm, hvis OLED'en opsættes og bruges som tiltænkt i rummet.

Der er stadig forskel på teknikkerne uanset hvad hvor meget Samsung hævder at have forbedret LCD teknikken.
Af PBL
#331957
Og hvis det er i 65” du kigger efter, kan du vist lige så godt købe et CX med set samme inden de sidste er væk.
Af Fidoble
#331960
Singh skrev:@lennon. Tak for dit svar hvorfor mener du lg og hvordan er det med oled og burnin problem.
Jeg har selv stået i den situation og været nervøs for burn in. Det kommer helt an på dit forbrugsmønster om du skal være nervøs.
Jeg selv ser mest film/serier og fjernsyn via streaming. Så gamer jeg lidt en gang imellem.
Selvom vi til tider har haft en aften med et DR eller TV2 logo på skærmen, har der ikke været antydningen af hverken retention eller burn in.

Så det kommer helt an på hvordan du bruger dit fjernsyn.

Jeg valgte, som du nok kan læse dig frem til, et OLED fjernsyn og købte i den forbindelse også en forsikring der dækker burn in i 5 år, bare for at være på den sikre side.

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

Af Ddur
#331961
Du kan stadig nå at få et 65” LG CX (2020-model) for under 10.000 kr.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-5169910 ... ign-Priser

Et 65” LG G1 fra i år står omvendt pt. i hele 27.000 kr.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200084 ... ign-Priser

Og sidste års sammenlignelige 65” LG GX kan fås for under 14.000 kr.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-5170506 ... ign-Priser

Ved at gå efter dette års G1 betaler du en voldsom overpris for alene begrænsede forbedringer.
Af henrikmc
#331970
Hej Singh
Jeg vil gerne dele min erfaring med QN95A. Jeg skal ikke sige at du skal vælge det her, men blot dele min erfaring -so far. Jeg har haft det hængende nu i 5 dage. Når man skal vælge fjernsyn synes jeg de fleste post herinde alene handler om selve skærmen og det billede den kan producere. Ting som estitik, apps udvalg, brugeroplevelse, understøttelse af connecting devices osv. bliver sekundære. For mig har og er det den samlede pakke jeg ser på når jeg skal have ny skærm, det er og blir i sidste ende et kompromis. Når vi er oppe i de her high-end klasser så er det med det menneskelige øjne svært at se forskel, men de kan måles med måleinstrumenter.
Jeg har hængt mit TV op med Samsungs slim-fit til 2021 og det stikker 7,5mm ud fra væggen - det er et plus hos mig. Det har en boks med alle stik, ét kabel op til TV - også et plus i min bog. Fjernbetjening er lille, har solceller / usb-c opladning - igen et plus. Omkring Tizen kontra LG OS, så er jeg mest tilhænger af Tizen og på det her TV er det hurtigere end du kan nå at blinke, altså instant skift imellem apps / kilder.
Selve skærmen er det bedste jeg har set so far, jeg vil mene der er flere nits end på LG's OLED men jeg kan tage fejl. Det er det mest hvide og sorte jeg har set med en lysstyrke der er knald på.
Jeg skal også indrømme at have været bange for burn-in på OLED da mit TV kører hele tiden, men som andre skriver har de ikke problemet så det er måske ikke så stort.
Jeg kunne vælge begge TV og ville helt sikkert blive ligeså glad for LG's, tror det blir lidt religion og smag til sidst. Men det er mine 4 € på oplevelsen med QN95A, jeg har ikke fortrudt.
Af lennon
#331987
henrikmc_ Gode inputs . Dine opleveser bekræfter jo,at OLED ikke nødvendigvis er bedst for alle. Og heldigvis for det. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning,at OLED stadig performer det bedste billede overall, (- og det er altså IKKE religion ). Alt efter krav og brugsmønster, kan andre parametre sagtens tippe valget over mod Q95, som helt sikkert er et fremragende TV.Og det er korrekt,at Samsungs topmodeller typisk har større lysoutput end OLED - hvilket kan have betydning i lysforurenede omgivelser .
Trådstarter lagde ud med et ultrakort spørgsmål, - som var nemt at give et kort og korrekt svar på .
Af Ddur
#332008
Ja, nu fik trådstarter måske ikke sat så mange ord på, hvad han mener med ”bedst”. Så alle forhold omkring et tv kan vel spille ind her, så fine bemærkninger fra henrikmc.

Men igen, når vi taler highend tv til 20.000+ kr., ja så ville jeg personligt først og fremmest gå efter den bedste billedkvalitet. Og her udkonkurrerer OLED klart LCD. Forhold som styresystem, brugerflade, apps adgang, fjernbetjening mv. ville jeg i dette tilfælde se bort fra. Det bliver typisk alligevel ikke opdateret. Sæt i stedet for fra start af en ekstern medieboks til og lad tv’et alene agere monitor. Apple TV 4K eller Nvidia Shield kunne være gode bud. Her kan det bemærkes, at den nye fjernbetjening til Apple TV 4K er super lækker.
Brugeravatar
Af hans123
#332011
Vi er nået der til at sidste års oled som kan fås til meget fornuftige priser banker alle LCD tv uanset mærke når vi snakker rå billed kvalitet.

At så oled kan været uegnet for news afhængige er en anden snak