Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alkapato
#331275
Jeg står og skal købe nyt TV og har fundet et brugt 55" LG C9 TV til 5300 kr. Det er 1.5 år gammelt, og der ingen tegn på burn-in.

Alternativ har jeg overvejet et nyt Panasonic HX800 til 4400 kr., som jeg kan se at der også bliver skrevet godt om.

Er ikke den store TV-haj, så vil lige forhøre mig herinde om dette er en fair pris for et brugt OLED tv.

TV'et skal primært bruges til at se en masse fodbold og streaming af film.

På forhånd tak.
Senest rettet af Alkapato 21. maj 2021, 22:26, rettet i alt 2 gange.
Af TvHomer
#331279
Hvilken størrelse snakker vi om?

Jeg ville helt sikkert vælge oled, men c9’eren skal mindst være 65 tommer før jeg ville overveje et brugt til den pris.

Du går et spritnyt cx for 10-11k, og 55 tommer for 7-8k
Af Moulder
#331292
Jeg har lige solgt et C8 - 55" som var 2 år gammel, for 4700,-
Og der var voldsomt mange interesserede, nogle mere seriøse end andre.. Men prisen var ok, så et C9 til 5300,- er vel ikke helt ved siden af prismæssig..
Og det er et super fedt TV, jeg ville klart vælge 1,5 år gammel OLED frem for et nyt LED.
Af Alkapato
#331297
Moulder skrev: 22. maj 2021, 07:52 Jeg har lige solgt et C8 - 55" som var 2 år gammel, for 4700,-
Og der var voldsomt mange interesserede, nogle mere seriøse end andre.. Men prisen var ok, så et C9 til 5300,- er vel ikke helt ved siden af prismæssig..
Og det er et super fedt TV, jeg ville klart vælge 1,5 år gammel OLED frem for et nyt LED.
Fedt, tak for svar :)
Af henrik.yde
#331298
Jeg ville også vælge OLED, dog et nyt der jo kan fåes fra ca 6999,- Om det så skal være Panasonic, LG eller Philips er mindre vigtigt, da panelerne, og dermed også billedkvaliteten stort set er ens.
Af Supergris
#331299
Der er klasseforskel mellem de to TV, men hvis det er 65", du er efter, så er det det, du skal gå efter!
Til sammenligning har LG 65CX lige været under de 10.000 kr. for første gang, mig bekendt, men er nu steget igen.
Panasonic 65HX800 er nu igen på lager til 4.999 kr.:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5200739 ... ign-Priser

Hvis størrelsen var den samme, ville jeg nok anbefale dig at gå efter det brugte OLED, men alt efter hvilken afstand du har til TVet, kunne jeg sagtens anbefale dig at vælge det større TV, da kvaliteten er tilfredsstillende i de fleste situationer, og size matters.

Hvis dit budget er fast, er spørgsmålet så, om du vil gå efter et nyt og større, men stadig ok TV til 5000 kr. eller et brugt, men bedre TV til 5300 kr.?

Hvis dit budget kan udvides, er disse gode bud:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5200646 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5200659 ... ign-Priser

Hvad du ender med, kan du vel bedst selv svare på, da vi ikke kender dine kriterier at vælge ud fra, men alle er gode TV til fornuftige priser, så du får, hvad du betaler for.

Med hensyn til levetid er det svært at svare på, men generelt er jeg af den mening, at kvaliteten ikke længere er, hvad den var tidligere, sikkert pga. den store konkurrence og folk ikke vil betale for kvalitet, derfor plejer jeg at sige, folk ikke skal forvente mere end 5 års levetid på et nyt TV; alt over dette er blot positivt og selvfølgelig et plus.
Dette udsagn er dog blot noget min erfaring siger mig, og er ikke relateret til bestemte mærker eller teknologier...
Af Alkapato
#331302
Tak for jeres inputs.

Jeg søger efter 55" da jeg sidder 2.5m fra skærmen, så tror 55" er en fornuftig størrelse.

Har som udgangspunkt ikke de store kriterier, og gamer heller ikke. Derfor er smarte features, HDMI 2.1, VRR og hvad det ellers hedder ikke så vigtigt for mig.

Jeg kommer primært til at bruge fjernsynet til at se fodbold, og her er det vigtigt at det kører smooth og lækkert. Så min overvejelser går mere på at opgradere fra streamning til kabel-TV for at få højere bitrater, og så måske finde pengene igennem et billigere TV.

En anden ting, jeg synes at have læst ift. det Panasonic TV du linker, er at deres Smart TV ikke er så udviklet, så hvis man vil have adgang til Tv2 Play og HBO f.eks. skal man ud og anskaffe en medieboks.
Så kommer sådan en pakke til at være over 8000 kr.
Af cloudy
#331304
Du kunne nøjes med en chromecast til at få adgang til de apps, som mangler i Panasonic's smartdel. I forhold til HX800, så ville jeg ofre 7000kr for Panasonic's HZ1000 istedet, som har været på tilbud den sidste månedstid, men inden længe udgår og bliver den erstattet af 2021 modellen, som nok ryger op omkring de 15k.
Senest rettet af cloudy 22. maj 2021, 13:20, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
#331305
Ja, det er korrekt. Panasonic kører på en smartplatform "Myhomescreen", som egentlig fungerer udmærket, men derudover ikke er noget særligt. Og en ekstern (android) medieboks kan fåes for knap 500,- kr, når engang Tvet er løbet tør for Apps, eller hvis man mangler nogen.
https://www.bilka.dk/produkter/xiaomi-m ... 100450408/
Af Alkapato
#331306
henrik.yde skrev: 22. maj 2021, 13:20 Ja, det er korrekt. Panasonic kører på en smartplatform "Myhomescreen", som egentlig fungerer udmærket, men derudover ikke er noget særligt. Og en ekstern (android) medieboks kan fåes for knap 500,- kr, når engang Tvet er løbet tør for Apps, eller hvis man mangler nogen.
https://www.bilka.dk/produkter/xiaomi-m ... 100450408/
Hvad er forskellen på sådan en medieboks og så en Chromecast? :o
Af Alkapato
#331318
Ok fedt.
Er blevet lun på Panasonic HZ1000, men kan se at der i flere tests nævnes problemer med 24p stutter.
Nogle der kan forklare hvad dette betyder, hvor stort et problemt det er, og om det evt. er blevet løst siden?

Igen på forhånd tak.