Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pakje
#331084
Hej alle sammen

Jeg er ny som bruger på Flatpanels, men har brugt sitet en del til nyheder og research før køb af TV - så I må bære over med mig, hvis mit spørgsmål er en gammel traver. Jeg har fundet lignende ved at søge på emner, men ikke specifikt nok ift. mit eget spørgsmål.

I weekenden udskiftede jeg mit trofaste gamle SONY 40EX710, som har tjent mig fantastisk i godt ti år (det spiller stadig), med et SONY 55A8 OLED. Størrelseshoppet er markant og kræver noget tilvænning, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er blæst bagover på samme måde som ved hoppet til 1080p, men jeg forestiller mig, at det er meget normalt. Jeg har endnu ikke set en ordentlig 4K-skive på min PS5, så det er nok der åbenbaringen kommer :)

Nok introduktion - nu til mit spørgsmål:
Når den ikke står på streaming af film/serier, HD Blu-Ray-film og spil på PS5 (hvor sidstnævnte har imponeret mig mest), ser jeg enkelte DR-programmer som 21 Søndag, TV-avisen og ind imellem guilty pleasure i form af Hammerslag med kæresten (vild ungdom :D ) gennem appen, og det er næsten ikke til at holde ud at se på.

Er den infamøse elendige bitrate fra DR skyld i dette, eller er det blot et trade-off ved skiftet til 55"? DR har altid set skarpt ud på det gamle TV - og jeg er selvfølgelig klar over, at pixel-densitet har meget at sige her. Jeg forventer ikke, at DR sender i 2160p, men det er markant værre end Netflix og Disney+ i 1080p. Giver appen på TV'et eksempelvis bedre kvalitet end over Chromecast?
Som supplerende info kan jeg sige, at mit internet er af haltende hastighed, og jeg sidder ca. 2 meter fra TV'et.

Jeg er slemt tilfreds med opskaleringen, når jeg eksemeplvis har set Mad Max: Fury Road og Sopranos på 1080p-skiver, men kunne være rart, hvis TV'et også gjorde det godt til hverdagsbrugen. Sammenligningen er æbler og appelsiner - det ved jeg...

Det gør lidt, at jeg spekulerer over, hvorvidt jeg alligevel skulle have valgt 49XH95 eller 48A9, hvis disse kunne afhjælpe det en smule, men for TV-avisen og de lejlighedsvise landsholdslutrunder, ville det vel også være pjattet.
Af Beckham
#331091
Ingen tvivl om at en større skærm også vil afsløre svagheder i kilden endnu mere. Det har vi set andre som har oplevet herinde før. Derudover kan der selvfølgelig også være noget med indstilingerne. Men ingen tvivl om at kvaliteten på de forskellige streaming sites varierer en del. Og snakker vi primært de danske streaming sites, så er kvaliteten ofte højere ved normal flow tv.
Af lennon
#331094
Det er helt klart kilde eller indstillinger . TVAvis og fodbold via flowtv er i hvert fald mere end godtaget herhjemme på 65” OLED og 2,5 m afstand . .
Af Pakje
#331130
Jeg kan konstatere, at bitraten ikke var synderen, da det hele gik op i en højere enhed i går aftes, hvor DR App leverede et hæderligt billede, og jeg blev blæst bagover af både 4K/HDR på en UHD-skive. Jeg har rodet lidt med billedindstillingerne, men i sidste ende tror jeg, at min internetforbindelse bærer skylden.

Nogle gange må man være tålmodig. Jeg sætter nu rigtig meget pris på mit nye A8.
Tak for jeres svar!