Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CBKL
#331057
Hej

Jeg er desværre ikke ekspert når det kommer til TV så derfor søger jeg jeres hjælp 😁

Jeg står og skal købe et nyt TV. Valget falder nok på et 65”. Jeg har kig på LG nanocell 926pb 2021 model og LG CX fra 2020.
De fleste jeg snakke med siger at jeg skal vælge CX da det er OLED. CX har også en nyere processer. Jeg er dog lidt bekymret for burn in.

Hvor bekymret skal jeg være for burn in?
Og hvilket af disse TV er bedst?
Tv’et skal være væghængt.
Vi streamer udelukkende Netflix, tv2play, Viaplay, HBO og youseetv. Der skal også ses fodbold og spilles på Xbox. Vi har også tænkt os at købe LG soundbites med sub.
CX modellen koster 2000kr mindre men har også bagudvendt stik.

Jeg hælder lidt til nanocell da det er nyere og ikke har risiko for burn in + stikkene vender ud til siden.

Hvad ville i vælge og hvorfor?
Pft. Claus
Af lennon
#331059
Det er nemt - CX har simpelthen synligt bedre billedkvalitet end nano. Og der er umiddelbart intet alarmerende i jeres brugsmønster, i forhold til burn-in - medmindre der games uafbrudt i halve og hele døgn . . .
Af Beckham
#331060
Det eneste som taler for Nanocell tv'et er den mindskede risiko for burn in....på alle andre punkter er LG CX overlegen.

Hvis du endelig gerne vil have noget som ikke kan give burn in, så ville jeg kigge på noget Sony eller Samsung med LCD med VA panel.
Af CBKL
#331062
Der vil primært blive streamet TV indhold. Kun engang i mellem vil der blive gamet.
Jeg var bare ikke sikker på hvor bange man skulle være for burn in. Det lyder dog som om der ikke er noget at bekymre sig om.
Tak for input 👍🏼
Af Sponk
#331124
Hej Claus, du behøver overhovedet ikke at bekymre dig om burn-in. Jeg er selv "stor forbruger" af tv´r hvis man kan sige det sådan, jeg skifter i hvertfald hvert år og har haft LG OLED de sidste 5-6 år og har haft 5 forskellige varienter uden et eneste burn-in. Spring ud i det! Der er ingen tviv at QLED/NanoCell som begge er LCD kan ikke matche OLED billede kvalitetet, dertil kommer den fantastiske synsvinkel og rolige billede OLED som LCD på ingen måde kan matche.
Af Beckham
#331127
Hvis du skifter tv hvert år, så er du måske ikke den bedste "reklame" for at der ikke er risiko for burn in....er jo ofte måske først efter et par år eller 3 du ser det ske..:-)

Men når det er sagt, så er der en risiko for burn in, det kan man ikke komme uden om. Men ved "normalt" brug er risikoen MEGET lille efterhånden...
Af Fidoble
#331131
Jeg stod i præcis samme situation da jeg skulle have nyt fjernsyn.
Havde egentlig sat mig fast på et OLED da jeg læste om burn-in "problemerne" og var derfor indstillet på at vælge LCD i stedet for.

Men de flinke folk her på Flatpanels fik mig overbevist om at jeg ikke skulle være bange for burn-in med mit forbrugsmønster, som ligner dit 100%.

Jeg valgte dog at købe en tillægsforsikring i Elgiganten som dækker burn-in i 5 år og så syntes jeg ikke rigtig der var nogen grund til at være nervøs længere.

Nu hvor jeg har haft fjernsynet i nogle uger er jeg ikke i tvivl om at jeg valgte rigtigt.
Billedet er simpelthen fantastisk.
Tænker stadigvæk på burn-in, men indtil videre har der ikke engang været antydningen af retention selv efter flere timers TV2 eller DR, hvor kanallogoet jo er statisk.

Dog ser jeg du skal se fodbold og her syntes jeg ikke mit OLED (LG CX) viser det særlig godt via Discovery+. Om det er et spørgsmål om korrekt indstilling eller bare dårlig kvalitet på Discovery+ ved jeg så ikke. Jeg ser ikke selv fodbold, men havde gæster der gjorde og her syntes jeg ikke billedet var imponerende. Måske der er andre der ved mere om det.

Så alt i alt tænker jeg ikke du skal være så bekymret, så køb du trygt et OLED fjernsyn.
Af Beckham
#331134
Mht. til sport er det nok mere Discovery's streaming den er galt med. Live sport via streaming er bare ikke super godt. Bliver stadigvæk klart overgået af almindelig kabel tv.
Af Supergris
#331143
OLED er på ingen måde dårlig til at vise fodbold eller anden sport, tværtimod; men man kan aldrig forvente, det bliver bedre, end det signal man beder det gengive!