Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331027
Goddag kære tv entusiaster

Jeg står i den situation at jeg her til august skal flytte i hus, og i den forbindelse vil jeg have et nyt tv til stuen. Jeg har meget længe gerne ville have et Oled tv, og nu er tiden så kommet til at indfri det ønske.

Jeg har en forkærlighed for Sony, uden helt at vide hvorfor, nok højst sandsynlig fordi mine sidste 2 tv har været Sony (Nuværende Sony X800E fra 2017) Jeg synes dog styresystemet, i hvert fald efter de sidste par opdateringer er blevet noget drøjt, så måske burde jeg udvide min horisont lidt. Men som udgangspunkt er det Sony Oled TV jeg har kig på.

Men hvad skal jeg vælge?
Aktuelt har Elgiganten følgende modeller, som jeg ser som en mulighed.

Sony 55" A85 4K UHD OLED Smart-TV KD55A85 - til 9 999 kr.

Sony 55" A80J 4K OLED Smart TV XR55A80JAEP (2021) - til 14 999 kr.

Sony 55" A85 4K UHD OLED Smart TV KE55A85 - 15 999 kr.

Sony 65" A85 4K UHD OLED Smart-TV KD65A85 - 14 999

Jeg har det lidt stramt med at bruge 15-16k på et tv, omvendt kunne jeg også godt finde på det, hvis man virkelig får noget ekstra for pengene, kontra den ældre model til små 10k. Men hvis det er marginaler så vil jeg vælge det til 10k. Hvilke også er det jeg er mest tilbøjelig til. Men jeg er i tvivl om jeg kan trække den til august, eller om jeg bør købe den gamle model nu, mens de stadig er på lager.

Alle indspark modtages med kyshånd, og jeg har heller ikke noget imod at blive udfordret på min Sony "Fanboy ism" selvom den nok er lidt svær at rokke med, af uransagelige årsager.

What to choose ?
#331038
Det er alle fine tv....ingen tvivl om det. Og mht. til styresystemet, så kører det noget mere smooth i de nyere high end modeller fra Sony, så tror ikke du behøver dig at bekymre dig om denne del i forhold til de skærme du kigger på.

Hvilken skal du så vælge? Jeg ville helt klart gå efter en 65" hvis du har pladsen. Har endnu ikke hørt om nogle som har fortrudt at vælge den store model. Og har du ikke travlt ville jeg måske vente og afvente at prisen på de nye 2021 modeller falder yderligere. 65" udgaven af A80J er allerede faldet med et par tusinde siden launch.
#331041
Jeg er helt enig i, hvad Beckham skriver!
Hvis du har pladsen, og der er plads i budgettet til en 65", så lad være med at kigge på mindre modeller.
Som regel sker der ikke det vilde fra år til år, så hvis det ikke er absolut nødvendigt, det skal være det allernyeste, så er der mange penge at spare, ved at vælge dette års eller sidste års model.

Kan du se bort fra din fanboyism, så er disse 2 modeller begge lige nu kommet under de magiske 10.000 kr. og absolut værd at gå efter:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5169910 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5200659 ... ign-Priser

Den store forskel er, LG CX har HDMI 2.1, som har størst betydning, hvis du er/overvejer at blive gamer...
#331043
Tak for svar.
Jeg skal spille PS5 på det, så måske en god ide, at købe noget med HDMI 2.1

Kan det passe man ikke kan finde de forskellige varianter på Rtings, når jeg prøver at fremsøge det, for at se forskellen. På Rtings kan jeg dog kun finde modellerne 90j - samt A8H & A8G, som jo ikke er nogen af de overstående, medmindre de 2 sidst nævnte er, blot med amerikanske navne.
#331044
Nu har jeg sat og kigget lidt på det LG CX, og det er godt nok en stor pengebesparelse, med medfølgende goder, både ved størrelse og HDMI 2,1. Men jeg er lidt bekymret om styresystemet, jeg finder Sonys meget overskueligt og intuitivt. Men måske det kan løses med apple TV, hvilke jeg dog heller ikke har erfaring med.
#331048
Nogle punkter i tilfældig rækkefølge:

1. A80J er ganske godt med A90J på de punkter, der betyder noget for de fleste, og kan meget vel ende med at blive diskuteret og anbefalet i samme omfang som det hidtil har været tilfældet for LG's C-modeller.

2. At et TV ikke har fuld implementering af HDMI 2.1 er ikke ensbetydende med, at det ikke kan bruges til videospil.

3. rtings skal nok komme med en A80J-anmeldelse, men alt tager tid og de har også andre modeller, der skal anmeldes. https://www.youtube.com/c/Rtings/videos

4. Jeg er selv fan af Apple TV 4K-boksen og den er stort set min eneste tilgang til mit TV. Der er native apps til stort set alle streamingtjenester og brugerfladen er knapt så proppet med anbefalinger af irrelevant indhold, som man ser det på andre styresystemer. Jeg vil selv fortsætte med at bruge den når jeg engang opgraderer mit TV, uanset hvilket system det måtte komme med - også selv om det er Android/Google TV.

5. Når vi taler om Sony skal du ikke forvente store prishug før slutningen af november (Black Friday/Black Week), så hvis du ikke kan vente må du bare betale, hvad det koster at være tidligt ude. Set i betragtning af at du måske skal se på det de næste 5 år eller mere er det nok værd at vente nogle måneder ekstra for at få en 2021-model til en pris, der passer til budgettet.

6. A85 er rigtignok billigt lige nu, men A80J/A90J adskiller sig meget fra de senere års modeller ved at have fået en ny billedbehandlingsprocessor. Anmeldere har ofte har været en smule lunkne overfor Sony-modellerne de seneste år pga. et mørkt billede i HDR, men 2021-modellerne har overrasket positivt.

7. Du kan ikke bruge oplevelsen af operativsystemet i dine gamle Sony-modeller til at konkludere noget som helst om operativsystemet i 2021-modellerne. Og selv hvis du kunne - eller der var noget ved et nyt system, du ikke brød dig om, ville en ATV 4K-boks som sagt løse alle sådanne problemer. Mit eget Sony TV fra 2013 er fuldstændig håbløst langsomt i betjeningen og Smart TV-platformen er ubrugelig, men det føles som ethvert moderne TV - og ofte bedre endda - fordi jeg bruger ATV 4K.
#331049
allan.hornum skrev: 15. maj 2021, 13:47 Jeg har en forkærlighed for Sony, uden helt at vide hvorfor, nok højst sandsynlig fordi mine sidste 2 tv har været Sony (Nuværende Sony X800E fra 2017) Jeg synes dog styresystemet, i hvert fald efter de sidste par opdateringer er blevet noget drøjt, så måske burde jeg udvide min horisont lidt. Men som udgangspunkt er det Sony Oled TV jeg har kig på.
Jeg har selv haft en forkærlighed for Sony igennem mange år og der har været en del tv igennem hjemmet. De sidste par opdateringer har dog pint mig gevaldigt - det ene tv ville ikke opdatere og Power var irreterende, da jeg bad dem løse problemstillingen (under garantien). Seneste opdatering på det ene af vores to fjernsyn, har så bevirket at det ikke slukker automatisk, når man slukker via Apple tv. Det er skidxx irreterende.

I dag bruger vi dog Apple tv til streaming og er dermed ikke afhængige af et styresystem på fjernsynet (som var det jeg oprindeligt faldt for hos Sony). Vi er for flere år siden, gået over til kun at have streaming og derfor er skærmen i dag blot en skærm (med billede og lidt lyd).
På den baggrund har jeg netop valgt LG Oled GX pga. billede, earc, Hdmi 2.1 og det kan monteres helt ind til væggen. Det ser noget bedre ud, når det er klinet op ad væggen og ikke hænger "ude" i rummet.

Se evt. her viewtopic.php?f=2&t=51974&sid=495ec9134 ... ead#unread
#331055
Jeg har haft Sony Android tv de sidste 4-5 år (to forskellige modeller). Det er ikke det mest smooth\responsive system på markedet, men det har fungeret uden større problemer og er blevet bedre med tiden efter diverse opdateringer. Som nævnt tidligere har de dog midt en ny chip i de nyere highend modeller, som gør at smoothness og responsiveness ikke er noget problem længere. Så det er bare et spørgsmål om man er til Android eller noget andet.

Jeg har selv en forkærlighed for Sony. Har intet mod LG og de andre mærker. Har også selv haft Panasonic tidligere bl.a. Men det er jo nok ikke anderledes end med så mange andre ting....man har vel altid sine favoritter..:-)

Igen...hvis vi snakker Sony, så ville jeg nok afvente lidt og se om den nye A80J ikke er faldet lidt mere i pris på den anden side af sommerferien. Er som sagt allerede blevet sat ned med et par tusinde siden launch.