Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BMLauridsen
#330947
hans123 skrev: 12. maj 2021, 13:41 Burn in er ikke rigtig rapporteret fra 8 modellerne og frem
Enig. Har et LG C8 og især konen kører rigtig meget Tv2 News og vi har ikke skyggen af burn in.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#330953
hans123 skrev: 12. maj 2021, 13:41 Burn in er ikke rigtig rapporteret fra 8 modellerne og frem
Måske det skyldes at tegn på burnin typisk bliver synlige efter +3 år?

Da jeg så et C8 i Power var der ekstremt meget burnin i skærmen...som havde været udstillingsmodel i nogle måneder.
Brugeravatar
Af TimHelmbo
#330957
elcom skrev: 11. maj 2021, 15:27 Jeg ville se på Samsungs Q95T, eller alternativt Q90T, hvis du ikke er til one connect boksen. Eller Sonys X90J (2021) eller XH90 (2020 med HDMI 2.1).

2020 Samsung var måske i 4K en nedgang fra 2019, men det er ikke fordi det er blevet forfærdelige TV. Q95T havde også et par forbedringer fra Q90R, så det var ikke alt som bare var tilbagegang.

Og så gå efter 75". Ingen grund til at gå lavere, hvis i har plads til 75", så kan man lige så godt få glæden ved den store skærm oplevelse med ved det nye. Hvis det er X90J, så kan man måske vente lidt til nyprisen har fået de første nedslag, for ikke at føle sig snydt.
Alle ovenstående kan fås under 20k i 75".

Og så køb det et sted, hvor i kan returnere hvis det viser sig ikke lige at være det rette når i får det op og hænge i stuen.
Hælder også mest til 75 tommer, der er rigelig plads. Må se lidt nærmere på det Q95T du snakker om :)
Brugeravatar
Af bendix
#330960
Hvis du er nervøs for burn in ved streaming på OLED så ville jeg advare dig om de issues du kan få med Q95t.

Jeg har læst om Screen uniformity problemer, mange oplever problemer med regnbue effekt både når tvet er slukket og tændt "Having looked at a few other posts this looks to be a known 'issue' that's due to the layered film technology Samsung use on the screen of the Q90T / Q95T to prevent ambient reflection, but imho gives an effect thats MUCH more distracting and therefore worse"

For ikke at tale om judder og ryste problemer.

Samt HDR problemer med PS5

Hvis du går over på AVS forum der er en del/ mange der oplever problemer med tvet. Mange flere end de få/ingen der rapporterer om burn in på OLED.
Af Silversurfer
#330961
Hej.

Jeg fravalgte OLED p.g.a. risiko for burnin og da jeg havde en fornemmelse af, at jeg ønskede et TV med højere lysstyrke.

M.h.t. manglende burnin på mange af de seneste generationer af OLED kan det være at der kommer burnin på et senere tidspunkt. Det er vel svært at vurdere. Ihvertfald synes jeg at Vincents test af risikoen for burnin på OLED på HDTVtest var mangelfuld. Jeg kan ikke helt huske hvorfor men jeg kan huske at jeg bagefter tænkte, at denne test ikke var god nok. Hmm måske burde jeg se den igen, så jeg kan sige, hvorfor jeg synes testen var halvdårlig. ;;)

M.h.t. lysstyrke har jeg "studeret" mange af Flatpanels tests med lysstyrken på 2%-vindue til og med 100 % vindue på både OLED og LCD. Jeg har en fornemmelse af at jeg gerne vil have en større lysstyrke end OLED, så derfor valgte jeg Samsung Q90R, som er en 2019-model. Jeg har set HDR på dette, men jeg ved ikke, hvor høj lysstyrke der er brugt i forskellige scener i HDR-film, så jeg må inbdrømme, at jeg ikke ved hvor mange nits, der er i disse HDR film. Men som sagt valgte jeg LCD for at få en højere lysstyrke end OLED.

Hvis jeg skulle vælge TV idag, ville jeg stadig ikke vælge OLED p.g.a. de to nævnte grunde. Jeg ville hellere vælge et af Samsungs nye flagsskibs TV i 4K. Her tænker jeg på Samsung QN90A med miniLED. Jeg kan ikke huske om det er denne eller dens 4K-fætter Samsung QN95A, som har fået meget ros af stop the fomo on tech fyren. Disse to TV har vist identisk billedkvalitet eller tæt på. Men jeg kan se på indlægget fra Bendix, at der vist kan være problemer med disse Samsung TV.

Kærlig hilsen Jan
Brugeravatar
Af TimHelmbo
#330992
Silversurfer skrev: 12. maj 2021, 20:41 Hej.

Jeg fravalgte OLED p.g.a. risiko for burnin og da jeg havde en fornemmelse af, at jeg ønskede et TV med højere lysstyrke.

M.h.t. manglende burnin på mange af de seneste generationer af OLED kan det være at der kommer burnin på et senere tidspunkt. Det er vel svært at vurdere. Ihvertfald synes jeg at Vincents test af risikoen for burnin på OLED på HDTVtest var mangelfuld. Jeg kan ikke helt huske hvorfor men jeg kan huske at jeg bagefter tænkte, at denne test ikke var god nok. Hmm måske burde jeg se den igen, så jeg kan sige, hvorfor jeg synes testen var halvdårlig. ;;)

M.h.t. lysstyrke har jeg "studeret" mange af Flatpanels tests med lysstyrken på 2%-vindue til og med 100 % vindue på både OLED og LCD. Jeg har en fornemmelse af at jeg gerne vil have en større lysstyrke end OLED, så derfor valgte jeg Samsung Q90R, som er en 2019-model. Jeg har set HDR på dette, men jeg ved ikke, hvor høj lysstyrke der er brugt i forskellige scener i HDR-film, så jeg må inbdrømme, at jeg ikke ved hvor mange nits, der er i disse HDR film. Men som sagt valgte jeg LCD for at få en højere lysstyrke end OLED.

Hvis jeg skulle vælge TV idag, ville jeg stadig ikke vælge OLED p.g.a. de to nævnte grunde. Jeg ville hellere vælge et af Samsungs nye flagsskibs TV i 4K. Her tænker jeg på Samsung QN90A med miniLED. Jeg kan ikke huske om det er denne eller dens 4K-fætter Samsung QN95A, som har fået meget ros af stop the fomo on tech fyren. Disse to TV har vist identisk billedkvalitet eller tæt på. Men jeg kan se på indlægget fra Bendix, at der vist kan være problemer med disse Samsung TV.

Kærlig hilsen Jan

Mange tak for dit input Jan :)
Af lennon
#330995
Vi er rigtig mange,som er blevet positivt overrasket mht lusoutput fra OLED da vi først fik det hjem i stuen. Det ændrer selvfølgeligt ikke ved den kendsgerning,at LCD har mulighed for endnu højere lusoutput. Omvendt gentager test-teamet her på Flatpanels gang på gang,at 4K HDR performes bedst på OLED tv.
Jeg er forøvrigt lige gået ind i "år 4 " med mit Sony OLED uden antydning af burn-in - og har aldrig taget hensyn ( har dog ikke 2NEWS )
Brugeravatar
Af bendix
#331005
TimHelmbo skrev: 10. maj 2021, 12:36 Hej Folkens

- god HDR ( Er der kæmpe Forskel på Dolby Vision vs HDR10+ )?
- det skal være enten 65, eller 75 tommer
- pris mellem 10.000 - 20.000 Dkk
JA! Der er stor forskel på HDR og Dolby Vision specielt på gode tv. Billedet er langt mere dynamisk og spektakulært ved Dolby Vision. Derfor det er absolut det mest ledende HDR format der findes.

Dette er bla Rtings vurdering
Vedhæftede filer
Screenshot_20210514-201133_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210514-201133_Samsung Internet.jpg (118.54 KiB) Vist 777 gange