Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JanThomsen
#330786
Så fik jeg slæbt tv’et hjem og indstillet efter Flatpanels’ anbefalinger :-)

Kan egentlig bedst lide Filmmaker mode over prof1, da jeg synes prof1 er for lys/skarp

Sidder cirka 2 m fra skærmen i mørkt rum

Kan se der er 1000 ting man kan pille ved - men er lidt i tvivl om jeg bare skal bruge FP’ indstillinger, eller slå mere behandling til

Hvad gør I andre?

Har et kalibreret B6 også, det piller jeg ikke ved - men kan mærke det klør lidt i fingrene for at pille på ved alle de mange funktioner Panasonic har indbygget :s
Af jkn789
#330788
Jeg har også netop købt HZ1000 og jeg har bestilt en professionel kalibrering hos firmaet tv kalibrering ved Thomas Ahlgren.
kig på hans hjemmeside www.tv-kalibring.dk
Det koster omkring 2000 +- Afhængig hvor i landet du bor.
Jeg har haft flere faldskærme og de er alle blevet professionel kalibreret og der har hver gang givet et løft i billede kvaliteten og er med til at give mig en god oplevelse når jeg ser tv.
en Oled skærm fortjener efter min mening en professionel kalibrering, når man køber en oled skærm så vil man også have den bedste billede kvalitet og det er nok også grunden til at vi vil betale en ekstra pris for det bedste billede.
Hvis man derimod køber et billigt lcd tv, så er det for dyrt i forhold til prisen på tvet at få en professionel kalibrering.
Brugeravatar
Af Pede8000
#330792
Jeg har ligeledes fået 2 stk OLED kalibreret af Thomas, det kan bestemt anbefales! Får det bedste frem i TVét.

Ellers vil jeg anbefale at køre med de anbefales indstillinger her fra FP. De kommer ret tæt på det optimale/ korrekte.
Af Supergris
#330804
jkn789 skrev: 8. maj 2021, 14:34 Jeg har også netop købt HZ1000 og jeg har bestilt en professionel kalibrering hos firmaet tv kalibrering ved Thomas Ahlgren.
kig på hans hjemmeside www.tv-kalibring.dk
Det koster omkring 2000 +- Afhængig hvor i landet du bor.
Jeg har haft flere faldskærme og de er alle blevet professionel kalibreret
Her er et link, der virker:

https://tv-kalibrering.dk/

Ligeledes ville jeg heller ikke overlade noget, der har med faldskærme at gøre til amatører, så der ville jeg nok også forlade mig på en professionel... :)
Af JanThomsen
#330843
Hej alle
Tak for svar - som jeg skriver, så har jeg et B6 som er kalibreret af netop tv-kalibrering (det fremgik ikke ret tydligt det var ham, my bad)

Synes bare HZ1000'eren står rimelig flot, så kan ikke helt bestemme mig til om det skal have en rigtig kalibrering også - eller jeg skal nøjes med Apple Tv'ets (ser alligevel alt via Apple tv)
Af Supergris
#330866
Hvad mener du med: "Apple Tv'ets"?
Alle kilder skulle gerne være indstillet så optimalt og neutralt som muligt, så de ikke har indflydelse på billedkvaliteten, derfor kan der selvfølgelig godt være forskelle mellem eksterne kilder og det interne smart-TV.
En kalibrering omfatter som regel hele kæden fra kilden til selve skærmen; hvis man ønsker at få kalibreret flere indgange, vil der typisk kræves ekstra...
Af cloudy
#330875
En del af glæden ved nyt udstyr er at gå på opdagelse i de forskellige indstillings muligheder.
Har du dem side om side kan du altid rette op på HZ'eren hvis du har bevæget dig for langt væk fra den korrekt kalibrerede B6'er, forudsat den stadig viser et optimalt billede.

Et dyrt TV burde være kalibreret fra fabrikken, hvorimod et billigt LCD kunne have mere gavn at en prof.kalibrering, hvis det overhovedet er muligt at det står rigtigt...jeg havde et Sharp fra 2010, som bare ikke kunne se rigtigt ud!
Af JanThomsen
#330895
Apple TV har fået en funktion der kan justere billedet i den nye TvOS :)
Om det så er 100% nøjagtigt, ved jeg ikke - men det ser mere rigtigt ud på mit gamle tv
På B6'eren (som jo er kalibreret) var der ingen forskel efter jeg for sjov prøvede at køre Apples løsning.

Der er bare 700 muligheder på HZ'eren som man kan pille ved - har lige lavet en test med en Colormunkie Smile (se forum "kalibrering") og umiddelbart er vi så tæt på det perfekte out of the box, at man ikke skal pille for meget - selvom det er spændende liiige at se "hvad gør den der monstro?"