Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330781
betina05 skrev: 8. maj 2021, 09:09 tak for svaret ;-)
Og QLED er ikke bedre? Det har jeg nemlig ladet mig fortælle af en meget kompetent tv mand.
QLED er som regel garanti for gode farver og høj lysstyrke, selv i de billigste modeller. Desuden er priserne mere pressede på de fleste Samsung QLED-modeller end på "high-end" LCD-modeller i "små" størrelser som den nævnte Sony, så hvis man ser bort fra topmodellerne og venter til de første prisfald indfinder sig får man ofte meget for pengene ved at vælge et Samsung QLED.

Lige hvad de to nævnte modeller angår, ville jeg dog vælge Sony'en:
https://www.displayspecifications.com/e ... f77c1a7e9c

Men QE43Q60A fås på tilbud til 4.444 kr. mens 43X85J koster 6.999 kr., så hvis prisen også har betydning, bliver valget straks lidt sværere.

Hvis budgettet rækker til 6.999 kr. og det ikke absolut skal være så "småt" som 43", men der er plads til et 55", giver det ikke mening overhovedet at overveje et 43X85J.

43X85J er interessant, hvis man vil have det bedst mulige i den størrelse, men man kommer også til at betale for det.

EDIT: 43X85J har højst sandsynligt et IPS-panel eller lignende og dermed væsentligt ringere kontrast end QE43Q60A. Det kan også være værd at tage med i betragtning.
#330783
Hvad med styresystemet? Samsung kører på Tizen, som ikke bliver opdateret, mens Sony’en kører på Google TV som er noget mere fremtidssikret ift. software. Udvalget af apps er også meget bredere på Android end Tizen.
Tizens kører dog mere flydende og er ikke så tung som Android.
#330939
Tak for alle svarene.
Jeg venter med at købe, indtil Sony'en er i handlen, så jeg kan se begge modeller inden jeg vælger.
Umiddelbart hælder jeg til Sony. Vil være obs på på Android og SOC's i Sonyen, selvom jeg ikke lige ved hvad Soc's er ;-)
#330964
betina05 skrev: 12. maj 2021, 08:33 Tak for alle svarene.
Jeg venter med at købe, indtil Sony'en er i handlen, så jeg kan se begge modeller inden jeg vælger.
Umiddelbart hælder jeg til Sony. Vil være obs på på Android og SOC's i Sonyen, selvom jeg ikke lige ved hvad Soc's er ;-)
Formoder du er med på, at det som udgangspunkt ikke giver mening, at vi almene brugere forsøger en evaluering/sammenligning af billed performance ude i en butik ?
#330973
betina05 skrev: 12. maj 2021, 08:33 Tak for alle svarene.
Jeg venter med at købe, indtil Sony'en er i handlen, så jeg kan se begge modeller inden jeg vælger.
Umiddelbart hælder jeg til Sony. Vil være obs på på Android og SOC's i Sonyen, selvom jeg ikke lige ved hvad Soc's er ;-)
Det er ikke muligt at danne sig et indtryk i butikkerne andet end design og fjernbetjening.

Skal du vurdere billedet skal du have det hjem og indstille det ordentligt først, eller kigge på anmeldelser fra respekterede anmeldere. Det kunne være her på siden eller Vincent Teoh feks.
#330997
Hvis du har 7000kr til et 43" tv og søger bedste billede på som parameter.. Så kan det godt være at der er en del der er fan af Sony, men det er mere eller mindre hul i hovedet at kikke efter den model der 43x85, der får du slet ikke bedst mulig billedoplevelse. Det er en skærm med IPS panel. Jeg forstår slet ikke der nogen der kan foreslå dig den herinde, med de kriterier du søger?

Hvis du har 7000kr skal du bruge dem på noget andet. Slet ikke et tv med IPS panel, det er nærmest ringeste mulige billedoplevelse. Hvis du har en mulighed for et større tv, måske 55" vil jeg foreslå et OLED tv, men det har du nok ikke.
Hvis det skal være 43" og det er bedst mulige billed du ønsker, skal du gå efter en skærm med VA panel, det giver et bedre billede en IPS paneler, det kan der nærmest ikke være 2 meninger om.