Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330377
Som skriften siger, så er der OLED og QLED og måske flere, men hvad er forskellen og hvad er bedst?

Jeg har et LG med OLED-skærm, der vel ca. 4-5 år gammelt der kostede en bondegård dengang og synes der er et fantastisk billede derpå. I dag kan jeg se LG stadig koster meget med OLED-skærm, men man kan jo få Panasonic, Samsung etc. med QLED-skærm til ingen penge, så ... :)

Til gengæld kan jeg også se bl.a. B&O andvender OLED idag og ikke QLED. Det samme ser det ud til de "dyre" Philis også gør.
#330379
>95% kan ikke tage fejl: Køb LCD!

Men seriøst:

1. Du er som mangeårig OLED-ejer allerede klar over, hvad OLED er.

2. OLED+ er Philips' marketing, hvor der er tale om et almindeligt OLED-panel og "+" blot dækker over en vifte af funktioner, som Philips selv synes gør et Philips TV til noget særligt.
https://allhomecinema.com/philips-intro ... n-exactly/

3. QLED er et LCD-panel med et ekstra lag, der giver bedre farver og højere lysstyrke ved samme eller lavere strømforbrug end andre LCD-modeller uden dette lag.

OLED er ikke længere dyrt og QLED er ikke altid billigt.
#330381
Er det 55 eller 65" du søger? For 55" OLED så synes jeg efterhånden priserne er godt presset. Der er bl.a. 55" Panasonic til 6.999 kr. for tiden. 65" er stadig noget dyrere.

Du kommer ikke i nærheden af den billedkvalitet, som du har i dit nuværende LG OLED, med nogle af de billige "QLED" LCD TV. Det vil være et stort skridt ned og reelt mister du HDR-billedkvalitet.

OLED TV bruges i de dyrere modeller af B&O, LG, Sony, Panasonic, Philips m.fl. Kun Samsung og TCL holder stand, men rygtet går, at Samsung måske allerede næste år begynder.
#330393
Der er stadig et marked for de billigere modeller, men hvis man ønsker et TV fra øverste hylde, så er OLED-modeller efterhånden svære at komme udenom, hvor det ikke længere er prisen, der er afgørende for valget.

De bedste LCD-skærme er som regel ikke billigere end konkurrerende OLED-modeller, så længe man holder sig til de mere populære størrelser...
#330398
Hej Ib.

OLED har bedre billedkvalitet end ikke-OLED. Specielt i mørke rum. Dog kan man diskutere, om OLED eller ikke-OLED er bedst i lyse rum med dagslys.

Jeg selv valgte OLED fra, da jeg dels var/er bange for burnin på OLED og dels fordi jeg ønsker højere lysstyrke end på OLED.

VH Jan Samsung Q90R 2019-model