Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330195
Jeg har lige modtaget et 75" X90h (PS5 tv'et). Jeg har ikke købt det til gaming men som alm tv. Årsagen er at mit gamle OLED fra 2017 har en masse plamager og afmatning af rød farve der gør at farverne er frygtelige at se på. Jeg vil helst have et OLED igen, men jeg tør simpelthen ikke, samt jeg nægter at give 10.000,- igen for et 65" (bare mere af det samme). Derfor gik jeg efter Sony modellen som skulle være et jævnt godt tv. Jeg synes også det på mange måder sagtens kan være med i forhold til mit OLED MEN..... sortniveau i dagstid... uha uha. Hvad sker der for den grå/mælkehinde agtige skærm der er på den, er det normalt for et LCD? Eller mangler der en form for "blackfilter" på det? Sort kan jo aldrig blive mere sort end den grå overflade.

Jeg har ikke set det endnu i mørke. Jeg gætter på det er anderledes fint at se på der (uden at nå mit OLED), men ... ja vil bare høre om det er normalt. Se vedhæftede billede med mit B6 i baggrunden. Forskellen mellem de to er faktisk større end billedet viser. Dvs. sortniveau detaljer i dagslys er i hvert fald mildest talt ikke imponerende.
Vedhæftede filer
x90hb6v.png
x90hb6v.png (617.27 KiB) Vist 1406 gange
#330198
Må indrømme jeg har lidt svært ved at se det du beskriver......men klart at OLED'en vil være bedre på sort niveau. Nu er den vel så også slukket på det her billede?..;-) Umiddelbart skal du nok ikke regne med at det bliver bedre når det bliver mørkt. Normalt afslører mørke jo endnu mere et dårligt sort niveau.
#330215
Tak for svar. Jeg skulle selvfølgelig have slukket Sony'et. Men det er det samme. Selve panelet/glasset er gråt mere end sort. Hvor mit OLED er kulsort. Så mit spørgsmål er nok er alle LCD sådan? Eller er det fordi der mangler et sortfilter eller lignende som måske dyrere modeller har?
#330217
Det er normalt på LCD TV, men jeg tror, at du er ekstra opmærksom på det fordi du kommer fra et OLED. Jeg tror faktisk at du vil opleve forskellen som mere udpræget i aftentimerne, dels fordi der særligt med HDR-indhold opstår lysglorier og plamager i panelet. Det gør jeg i hvert fald selv.

Samsungs LCD-topmodeller har et bedre antirefleks-filter til dagstimerne, så det er måske værd lige at tjekke.

Som del er mine anmeldelser af TV-skærme viser jeg som regel skærmene frem for familie og bekendte i et forsøg på ikke at blive alt for virklighedsfjern. De fleste af dem kommer jo fra LCD i en eller anden form og som regel er de glade for de nye LCD TV ved første blik. Det er indtil jeg tænder OLED-skærmene ved siden af, hvilket med det samme udstiller forskellene på særligt kontrast. Det er vel nok generelt svært at nedgradere, når man først har vænnet sig til noget af højere standard.
#330253
Uanset hvor meget at LCD producenterne prøver, så får man aldrig det samme billede som på en OLED. Det som du også skal være opmærksom på, er at du går op i skærmstørrelse, så med mindre at du hele tiden ser ægte 4K materiale, vil du opleve en forringelse af billedekvaliteten på fjernsynet, da et alm tv billede nu skal strækkes 10" mere op end det skulle før.
#330260
HrJensen1 skrev: 27. apr 2021, 21:00 Det som du også skal være opmærksom på, er at du går op i skærmstørrelse, så med mindre at du hele tiden ser ægte 4K materiale, vil du opleve en forringelse af billedekvaliteten på fjernsynet, da et alm tv billede nu skal strækkes 10" mere op end det skulle før.
Det er så ikke noget, man behøver bekymre sig om.

Man skal op i en ret anselig størrelse, før de fleste kan fornemme forskellen i skarpheden mellem 4K og full HD (1080 p).
Så længe der ikke er tale om HDR eller anvendt det større farverum, er det de færreste, der vil registrere det, så 10" til eller fra, vil de fleste ikke bemærke, med mindre du står med snuden helt inde i skærmen, og kigger godt efter.
Kvaliteten af de kildesignaler, vi har til rådighed i dag, er så god, at selv en skærm på 100" eller derover, ikke vil falde til kort, så længe vi snakker om normale siddeafstande...
#330282
Jeg kan faktisk sagtens se at det samme indhold er mindre "fint" på 75" når de står ved siden af hinanden. Det kommer godt nok bag på mig der er så stor forskel på sortniveau på LCD og OLED stadig. Havde troet de var kommet tættere på. Det er ellers et fint tv på mange måder, men det er godt nok svært at gå tilbage fra OLED...
#330317
Ja...jo større skærm jo større chancer for at evt. svagheder i kilden bliver afsløret.

Mht. til sort niveauet, så vil LCD nok aldrig komme tæt på at matche OLED. Jeg har dog set en del skærme som jeg synes gør det ganske godt på den front. Jeg har ikke selv set XH90 i aktion, men har hørt flere sige at det på nogle områder er en downgrade i forhold til de tidligere års modeller. Jeg har selv en XF90....matcher selvfølgelig ikke OLED på sort niveau, men synes nu den gør det ganske udemærket.