Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330306
TBC skrev: 28. apr 2021, 04:41
jacob.christensen skrev: 21. apr 2021, 11:29 Kort om sagen: Pludselig ved streaming på min Nvidia Shield kommer der elektrisk forvrængelse over lydsporet. Altså jeg kan fint høre det som der bliver streamet, men lyden er forvrænget med sådan en elektirks filter.
Den type lydfejl du beskriver lyder umiddelbart som en fejl i enten encoding eller decoding. Hvis du bitstreamer DTS og/eller Dolby Digital encodes der ikke noget sted og så er det alene decodningen du skal fokusere på - Og den forgår i TV'et i tilfælde af bitstreaming (eller recieveren hvis man benytter en sådan). At du oplever nøjagtigt det samme med to forskellige enheder underbygger yderligere den tanke at det er noget der forgår i samspillet med TV'et.

Siden du alligevel ikke benytter reviever eller surround, så kan du lige så godt sætte Shielden op til udelukkende at outputte PCM. Så flytter du decodningen af lyden ned i Shielden og ville kunne løse problemet såfremt det handler om TV'ets dekodning af bitstreamen fra Shielden

For at tilgå indstillingerne følg stien:
Settings >
Device Preferences >
Display & Sound >
Advanced Sound Settings >
Surround Sound >
Dolby Audio Processing >
Available Formats >
...Vælg "none - never use surround sound" eller benyt "manuel" og så manuelt de specifikke formater fra der viser sig at give dig problemer. Hvis du en dag får reciever med surround, skal du naturligvis huske at slå det til igen.
Jeg har rodet lidt mere med dig, og fundet frem til at hvis jeg kun benytter AC3 som lydformat på min Shield, så sker det ikke.
Fandt, heldigvis, en måde at fremprovokere fejlen.
At kun slå AC3 på, har hjulpet fejlen i 3 tests nu, men giver det nogle dage.
Det med at slå det helt fra, har jeg ikke forsøgt men det kunne være en idé at prøve også - TAK! :D

Her spørger jeg, måske dumt, men hvad er PCM? :)
Og er det muligt at slå det fra på Tv'et istedet for Shielden, fordi jeg har en idé om at købe en soundbar eller noget surroundsound i den næste tid :)
#330316
jacob.christensen skrev: 28. apr 2021, 15:44 Her spørger jeg, måske dumt, men hvad er PCM? :)
PCM = Pulse Code Modulation. Tænk på det lige som Wave formatet på en computer, i stedet for f.eks. en mp3 eller Flac på computeren. Fra streaming af film ligger lyden gerne som lossy Dolby Digital eller AAC (formater som du i den her forbindelse kan tænke på som "mp3"), på BluRay ligger det gerne som tabsfri DTS-MA eller Dolby Digital True HD (som du kan sammenligne med FLAC - et lydkompressionsformat, der ikke taber information som f.eks. mp3).

Hvad enten der er tale om mp3/DD/AAC eller tabsfri Flac/DTS-MA/DD True HD) så pakkes det altid før eller siden ud til en Wave som lydudstyret kan generere lyd fra, som [dog uden eventuelle metadata] kan præsenteres som PCM for udstyr senere i kæden.

Forskellen er med andre ord om kompressionsformatet (f.eks. DTS eller DD) pakkes ud på Shielden eller i dit TV - alt efter opsætningen. Du kan opleve ændret lydstyrke og dynamik på at miste dynamiske metadata fra en DTS eller DD stream, men taler vi om TV højttalere er det på ingen måde at regne som et issue.
jacob.christensen skrev: 28. apr 2021, 15:44Og er det muligt at slå det fra på Tv'et istedet for Shielden
Jeg har ingen erfaringer med dit specifikke TV. På nogle TV kan man sætte præferencer, på andre er det helt autonomt. Det er kun hvis din Shield står i Auto mode at det er de aftaler Shielden og TV'et laver automatisk overholdes imellem din streamingboks og TV'et. Opsætter du det manuelt på din Shield overruler disse indstillinger dette. Pointen/løsningen er at såfremt det går galt hvis streamen dekodes af TV'et, så bring dekodningen ned i Shielden
jacob.christensen skrev: 28. apr 2021, 15:44, fordi jeg har en idé om at købe en soundbar eller noget surroundsound i den næste tid :)
Så husker du bare at slå det hele til igen eller sætte Shielden tilbage til Auto, så snakker den sammen med din reciever eller soundbar, hvis det er den din Shield tilsluttes som det første led.
#330428
jacob.christensen skrev: 28. apr 2021, 15:44Og er det muligt at slå det fra på Tv'et istedet for Shielden
Jeg har ingen erfaringer med dit specifikke TV. På nogle TV kan man sætte præferencer, på andre er det helt autonomt. Det er kun hvis din Shield står i Auto mode at det er de aftaler Shielden og TV'et laver automatisk overholdes imellem din streamingboks og TV'et. Opsætter du det manuelt på din Shield overruler disse indstillinger dette. Pointen/løsningen er at såfremt det går galt hvis streamen dekodes af TV'et, så bring dekodningen ned i Shielden

Først så tusinde tak for det rigtig forståelige og gode svar! Det giver rigtig god mening :)

Du nævner selv hvis det går galt, så bring dekodningen ned på Shielden. Jeg kan se at min Plex har svært ved lydspor eftersom deaktiveret muligheden, men jeg har svært ved at finde en funktion på mit Tv, som gør det samme som min Plex - altså har manuel styring, så en enhed sørger for dekodning.
Kender du måske til funktion på et PhilipsTV? Mit har modelnummer: 65PUS7502/12

Jeg har overvejet at købe det nye AppleTV 4k, for at se om det gør det samme. Vil du mene at chancen er relativ stor for det? :)

Og beklager det sene svar. Min mail blacklister åbenbart mails fra flatpanels, selvom jeg har whitelisted dem :/
#330433
jacob.christensen skrev: 1. maj 2021, 13:51Kender du måske til funktion på et PhilipsTV? Mit har modelnummer: 65PUS7502/12

Jeg har overvejet at købe det nye AppleTV 4k, for at se om det gør det samme. Vil du mene at chancen er relativ stor for det? :)
Uanset hvad du indstiller på TV'et, så kommer det kun til at være det gældende hvis Shielden står i auto-mode, de manuelle indstillinger du laver på Shielden overtrumfer hvad du sætter TV'et op til at fortælle Shielden at kæden kan.

Jeg kender som sagt desværre ikke Phillips-tv'enes opsætningsmuligheder, men jeg kender ATV'et (Har selv både en Shield i stuen og et ATV på soveværelset). ATV'et benytter udelukkende PCM, aldrig hverken Dolby Digital eller DTS bitstreams, hvilket i dit tilfælde vil svare til at du slår samtlige bitstreaminger fra på Shielden. Med andre ord vil du opnå det samme ved at slå alle bitstreams fra på Shielden og flytte dekodningen ned i den, lige som al dekodning på et ATV altid ligger i ATV'et, uden at man har noget andet valg i den forbindelse. Det kan så kan være et problem i andre situationer og er f.eks. grunden til at jeg selv måtte opgive at bruge ATV'et i stuen med mit surroundanlæg og i stedet købte en Shield, som jeg så er blevet endnu gladere for grundet de flere indstillingsmuligheder og den større brugerkontrol jeg har over den. Men hvis man omvendt ikke er så velbevandret i indstillinger og hvad de dækker over og hvad deres implikationer er kan ATV'et som udgangspunkt være en fordel for nogle, særligt folk der ikke bruger et eksisterende surround anlæg, i forhold til den mere komplekse Shield, da ATV'et er meget autonomt og man gives ekstremt få indstillingsmuligheder på det (i forhold til mange aspekter ofte slet ingen), hvilket så naturligvis kan være både godt og skidt afhængigt af temperament, det specifikke problem, behov eller situationen. Jeg tror dit specifikke problem ville løses ved at du enten slår ALT bitstreaming fra på Shielden, som allerede anbefalet ovenfor, eller hvis du køber et ATV, hvor det som udgangspunkt er slået fra og slet ikke kan slås til. Laver dit TV også den samme lyd ved PCM og ikke bare Dolby og DTS bitstreaming, vil det dog naturligvis være det samme for alle PCM kilder du tilslutter TV'et, inkl. et ATV, og der vil være tale om en anden fejl end den jeg mistænker. Men har det omvendt hjulpet på f.eks. Netflix at slå Dolby Digital bitstreamingen fra, så er vi på rette sport og du skal bare slå al anden bitstreaming fra også, så dit TV modtager et PCM signal.

Hvad angår Plex er det så vidt jeg husker under HDMI settings man finder indstillingerne for passthrough (dvs. bitstreaming som du i dit specifikke tilfælde søger at undgå) selv om indstillingen vist hedder et eller andet mærkeligt/ulogisk (Jeg bruger ikke selv Plex). Hvis du slår bitstreaming fra i Shieldens indstillinger, vil valgmuligheden for at vælge bitstreamet Dolby eller DTS muligvis også forsvinde i Plex som en mulighed, hvilket ikke er at regne som et problem, men jo netop er det du skal undgå at bruge hvis problemet er dit TV's dekodning. Men som sagt, så er jeg ikke velbevandret i Plex som jeg ikke selv bruger.