Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329171
Min mor vil gerne have et nyt TV.

Vi har været i Elgiganten og kigge på størrelser, hendes stue er ikke så stor så hun synes ikke det skal værre større end 43 tommer.

Andre krav:

Under 5000kr
Sort ramme
Skal bruges til film, netflix, osv
Hun ser ikke sport
Hun har ingen konsoller.
Hun har allerede rigtig god lyd med NAD forstærker og Cervin Vega højtalere.

Kan i anbefale noget inden hun går ned i Elgiganten og bliver overtalt til et eller andet af en sælger?
#329187
Hmm....

Nokia tv koster 3700kr for et 43" i Merlin så det er udelukket.
Elgiganten eller Bilka/Dansk Supermarked har vist før haft dem til lidt mindre og mener blandt andet lydogbiled var ganske tilfreds med billedkvaliteten af det, i indien?, producerede android tv.

Gode bud vil være:

Til 2500 kr.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ?q=LG%20un

Hvorfor?
Skarpt billed og god lyd, selvom hun har højtalere. God antirefleks på skærmen, ok udvalg af apps og skulle man sidde lidt skævt for er billedet stadig ok.

Til 2990 kr.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... p-1077764/

Hvorfor?
3sidet ambilight (Når man først har vænnet sig til det, savner man det når det ikke er der. Fungere bedst når tv'et er lidt ude fra væggen, ca. 15 cm). Det burde have VA panel som giver lidt bedre sort men lysstyrken er ikke så høj. Lyden har bedre baseffekt end LG. Saphi smart TV del, som man ikke skal forvente det store af.

Til 2500 kr.

https://www.bilka.dk/produkter/panasoni ... ricerunner

Hvorfor?
Panasonic skuffer sjældent på billedsiden også IPS skærm. Android smarttv og indbygget Chromecast og Panasonic plejer at kunne levere naturlige farver og hudtoner på deres små tv sammen med en fornuftig lyd ,mens fjernbetjening ofte føles mere kvalitetsagtig når man trykker på knapperne og er langtidsholdbar. (mit DW28 fra 2010 fungerer upåklageligt med et fantastisk billed (som nydes af stort set alle som ser på skærmen)

Uanset hvad hun går efter,så kan hun ikke se en skid ud fra det billed som butikkerne sætter op som prøvebilled af en film eller reklamevideo med palmer,sandstrand etc.

Det er et samlet signal som deles til mange skærme og desuden justerer butikkerne på farver, kontrast og Ecomode/sparemode/butiksindstilling tændes eller slås fra så billedet bliver lysere og med pangfarver på de skærme de godt vil sælge,da de får provision fra importør/producenterne eller mørkere på de skærme som de ikke tjener så meget på, dvs. så butikken ikke får så meget ud af salget.

Det kan være en idé at besøge et par forskellige butikker og få demonstreret den samme skærm, selvom vi selvfølgelig ikke er oppe i XX.XXXX kr's klassen, så skal din mor være tilfreds alligevel. :)

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1285931399
#329194
PeterD - Tusind tak for dit detaljeret svar! Jeg vil gå igennem listen med min mor senere i dag. Jeg forstår dog ikke hvorfor du mener Nokia TVet til 3700 er udelukket? Budgettet ligger på 5000kr. Måske misforstår jeg noget? :)

Lennon - jeg har prøvet at overtale hende til et 55" TV, da jeg kan se alle anbefalingerne her på flatpanels.dk går på modeller i den størrelse. Min mor synes bare det er for stort og vil ikke have at TVet fylder så meget. Hendes stue er lille så jeg kan sådanset godt forstå hende.
#329198
NikoL skrev: 5. apr 2021, 08:57 PeterD - Tusind tak for dit detaljeret svar! Jeg vil gå igennem listen med min mor senere i dag. Jeg forstår dog ikke hvorfor du mener Nokia TVet til 3700 er udelukket? Budgettet ligger på 5000kr. Måske misforstår jeg noget? :)

Lennon - jeg har prøvet at overtale hende til et 55" TV, da jeg kan se alle anbefalingerne her på flatpanels.dk går på modeller i den størrelse. Min mor synes bare det er for stort og vil ikke have at TVet fylder så meget. Hendes stue er lille så jeg kan sådanset godt forstå hende.
Det forstår jeg/vi heller ikke. Jeg tror at du skal prøve at vise din mor et TV i størrelsen 50-55 tommer inden hun bestemmer sig. Der er flere valgmuligheder, og man får generelt noget mere for pengene. Det foreslåede Nokia TV, som fåes i flere størrelser er iøvrigt et udmærket valg. Læs evt. testen her:

https://meremobil.dk/2020/12/nokia-android-tv-test/
#329216
henrik.yde skrev: 5. apr 2021, 11:00
Jeg tror at du skal prøve at vise din mor et TV i størrelsen 50-55 tommer inden hun bestemmer sig. Der er flere valgmuligheder, og man får generelt noget mere for pengene.
Vi har været nede og se på TV i Elgiganten. Desværre virker det til at hun har bestemt sig. Det første hun sagde da hun så et 50" tommer var at "Det er alt for stort"

Så det ser ud til at det absolut skal være et mindre TV omkring de 43" selv om de bedste køb ligger i 50-55" klassen.

Hvis jeg nu alligevel skulle prøve at overtale hende til et TV i 50" - skal jeg så bare vælge et fra Flatpanels.dk listen eller er der nogen gode tilbud lige pt. som jeg skal være obs på?

Det Nokia ser ellers fint ud.
#329222
Vi tager ud og kigger på det Nokia i A-Z i morgen. Jeg tror kun de har det i 50" så nu får vi se om jeg kan overtale hende til at snuppe det. Vi tager et målebånd med, jeg tror størrelsen ser lidt voldsom ud i butikken.

Jeg kan godt lide idéen med Android, opdateringer og Chromecast indbygget.

Hvis 50" absolut er for stort, selv efter i morgen - så må det blive et af de 43" PeterD foreslår. Jeg tænker det Panasonic 43" UHD TV TX-43HX702E som også har Android og Chromecast.
#329269
Jeg fik overtalt min mor til et 50" - så vi endte med at snuppe det Nokia TV. Det kostede 3299 i A-Z. Vi har sat det op og hun er faktisk rigtig godt tilfreds med størrelsen, selv om hun var meget afvisende de første par gange jeg foreslog at gå op i den størrelse. Så mange tak til alle jer herinde som der skuppede mig/os i den retning. :)

Det eneste der driller er at få lyden fra TVet over på hendes NAD forstærker. Ved det gamle TV havde vi bare et Phono/Phono kabel i forstærker og TV og det var nok. Har sat phono kablerne i "AV in" og jeg tænker det er her problemet er? Det eneste sted der står "Audio Out" er ved den optiske udgang, så vi skal måske have sådan et kabel og evt. en analog converter da forstærkeren ikke har en optisk indgang?
#329284
NikoL skrev: 6. apr 2021, 12:56 Jeg fik overtalt min mor til et 50" - så vi endte med at snuppe det Nokia TV. Det kostede 3299 i A-Z. Vi har sat det op og hun er faktisk rigtig godt tilfreds med størrelsen, selv om hun var meget afvisende de første par gange jeg foreslog at gå op i den størrelse. Så mange tak til alle jer herinde som der skuppede mig/os i den retning. :)
Dejligt

Håber du vil hjælpe med at indstille både billed og lyd bedst muligt :)

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1285931399