Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hempler
#328966
Hej

Jeg står og skal have nyt tv og har kigget på Samsung og Sony i 55” og læst en hel del anmeldelser, bl.a. fra Flatpanels, men er så meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge.
Dem jeg kigger på er:
Samsung QE80T
Samsung QE95T
Sony AG9

Skal bruge det til film, serier og alm flow tv og skulle helst holde nogle år.

Har kunnet læse at Damsung kan have lidt udfordringer med den hvide farve i undertekster tilgengæld har de en god interface og andre fede features. Sony bygger på OLED og derved bedre kontrast. Men hvor stor er denne forskel, når man ikke har dem stående ved siden af hinanden?
Det skal hænge på væggen.
Af lennon
#328967
OLED performer bare en overall bedre billedgengivelse - og det er det vi jagter . . .

Interface,lyd og features er lidt ligegyldige - da eksterne løsninger altid vil være bedre . .
Af Silversurfer
#329003
Hej Hempler.

Der er vist ingen tvivl om, at OLED TV kan give bedre billedkvalitet end ikke-OLED TV. Men p.g.a. at OLED har en teoretisk eller reel risiko for burn in - og fordi LCD kan have større lysstyrke end OLED - valgte jeg at købe et Samsung Q90R, der kom på markedet i 2019. Der er også snak om, at hvis du ser TV i dagslys med vinduer vil ikke-OLED TV i mange tilfælde være mindst lige så gode eller bedre end OLED TV. Men som udgangspunkt giver OLED bedre billedkvalitet end ikke-OLED.

M.h.t. Samsungs bedste TV skal man være opmærksom på, at deres bedste 4K TV for 2020 vist var dårligere m.h.t. billedekvalitet end Samsung Q90R fra 2019. Det er ihvertfald sådan at jeg har forstået det. Jeg mangler at få kalibreret mit Samsung Q 90R fra 2019. Det gør jeg nok senere i år.

Venlig hilsen Jan