Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#330101
Burn-in er en risiko ved OLED...no doubt. De nyeste generationer af paneler\skærmer virker dog til at være noget mere modstandsdygtige og det kræver nok en del TV2 News for at opnå burn-in. Når det er sagt, så ser jeg ikke nogen grund til at være bekymre for evt. at vælge en LCD. Vælger du en LCD fra den øvre hylde, så vil du fortsat få fremragende billedkvalitet.
Af Fidoble
#330108
Præcis, teknologierne bliver jo hele tiden bedre. Jeg har kig på disse 2, begge i 50" versionen:
SONY X90J eller Samsung QN90A

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

Af lennon
#330110
Fidoble skrev: 24. apr 2021, 09:57 Præcis, teknologierne bliver jo hele tiden bedre. Jeg har kig på disse 2, begge i 50" versionen:
SONY X90J eller Samsung QN90A

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk
Det er så spørgsmålet om LCD reelt er blevet bedre de sidste par år. Der er i hvert fald en opfattelse af,at Samsungs topmodel i 2020 var et tilbageskridt i forhold til 2019 . .
Af Fidoble
#330111
I forhold til at jeg ser på et 40" LCD TV fra Panasonic (2014 model) så tror jeg faktisk det meste efterhånden vil være en opgradering :)

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

Af Beckham
#330114
Det er korrekt at udviklingen på LCD skærme måske er stagneret en smule de sidste par år, men klart at du vil se en udvikling\forbedring på en LCD skærm fra 2014 kontra en fra idag fra den øvre hylde.
Af lennon
#330119
Jeg ville købe LG 55” GX, som er på bud . Tæt på markedest allerbedste billede - super fedt design - helt ind til væggen . Du kan jo altid bruge returretten på enten TV - eller konen . . 😇
Har selv OLED på snart fjerde år. Har absolut ingen hensyn taget ,- og ingen tegn på burn-in overhovedet ( - gamer dog ikke ) . Faren for tordenfluer,blooming osv på LCD er derfor i mine øjne en mindst lige så stor risiko . .
Af lennon
#330121
Njahhh . . .Det ødelægger billedoplevelsen i primetime/mørkt rum - men selfølgeligt et spørgsmål om hvilke fejl øjnene er disponeret for.
Af Supergris
#330132
Til gengæld er blooming en egenskab, i større eller mindre grad, du næsten med garanti vil opleve fra start til slut i hele TVets levetid, hvis du vælger et LCD.

Burn-in er langt fra sikkert noget, du overhovedet kommer til at opleve i TVets levetid, og alt efter omfanget, er det heller ikke noget, der ødelægger selve TVet, dog kan det være til stor irritation og kan i mere alvorlige tilfælde gøre et TV ubrugeligt.

Efter min opfattelse, er risikoen for burn-in ikke stor nok til, man bør fravælge teknologien, hvis man ønsker at opleve den bedste billedkvalitet på markedet.

Risikoen for et TV går i stykker pga. af andre defekter (forvent ikke mere end 5 års levetid), er efter min erfaring langt større, og LCD er jo heller ikke immun mod f.eks. tordenfluer.

Hvis dit valg ender med et af de to TV, du angiver, vil det efter min mening, være en klar nedgang, både med hensyn til billedkvalitet men også indlevelsesevnen ved film, serier og spil (du får 21 % større skærmareal ved at vælge 55" fremfor 50").
Min klare anbefaling, hvis jeg stod i din situation, eftersom 65" er udelukket, ville klart være et 55" OLED...
Af Fidoble
#330144
VI behøver heldigvis ikke være enige, det er vel derfor der er så meget at vælge imellem :)

I mine øjne er blooming en konsekvens af teknologien såvel som burn-in er. Det man skal gøre sig klart er, hvad man kan leve med. Jeg har børn i huset som ikke tager hensyn til det der bliver vist på skærmen og ville være ked at at kunne se DR logoet om et års tid (plus/minus det løse). Omvendt ville jeg sikkert også være ked af blooming, velvidende at det ikke er kommet pga. misbrug. Jeg må ud og så lidt på nogle fjernsyn og jeg har indtil videre ikke afskrevet nogen af teknologierne, OLED eller LCD :)

Jeg er ikke typen der køber fjernsyn hvert 4 år. Nu kører mit Panasonic på 7 år og det er dét der skal tages udgangspunkt i, i forhold til en opgradering, ikke et OLED.
Af Supergris
#330147
Hvorfor mener du, der skal tages udgangspunkt i gammel teknologi?

Det eneste jeg ønsker, er, du ikke vælger et nyt TV på et forkert grundlag.

Jeg kan næsten garantere dig, du ikke vil opleve at se DR logoet, med mindre du befinder dig på den pågældende kanal, også efter det første år af TVets levetid, uanset hvad du udsætter det for.

OLED vil for mange være det umiddelbare valg, hvis du ønsker et TV i de mest populære størrelser, med nudagens bedste billedkvalitet, da konkurrerende teknologier koster i omegnen af det samme, hvis du søger et TV med en billedkvalitet i samme klasse.
Hvis du derimod er typen, der let bliver skræmt, og er bange for at gå over gaden, hvis der ikke er et trafiklys, så er OLED nok ikke for dig.

Jeg har endnu ikke oplevet et OLED-TV, der er er købt indenfor de seneste 2 år, der har haft antydningen af burn-in, uden der på nogen måde er taget hensyn til det, nogle bruger det endda som monitor til deres PC.

Jeg er en af dem, der ikke mener, OLED af nyeste generationer er specielt skrøbelige, og jeg kan ikke finde brugbare grunde i dit brugsmønster til at undgå teknologien, men du kender jo bedst selv, hvordan du tænker.
Hvis du ser et nogenlunde varierende udbud af forskellige programmer, ville jeg ikke føle mig skræmt væk på nogen måde, og blot være glad for, jeg ville være i stand til at erhverve mig et TV med markedets bedste billedkvalitet.

De fleste ønsker ikke at skifte TV for ofte, men efter min erfaring holder TV, uanset teknologi, ikke så længe, som de gjorde tidligere, derfor ville jeg have svært ved at smide i titusindvis af penge efter et nyt TV.
Jeg kender til mange eksempler (også egne), hvor TVet ikke en gang har holdt de 2 år, hvor garantien/reklamationsretten har været gældende, men her er det heldigvis som regel nemt at få et nyt TV eller sine penge igen...
Af larsenan
#330148
jeg betalte 8ookr i power i forsikring til mit 55" cx på 4 års garanti uden selvrisiko den dækkede pixelfejl og burn-in m.m.
Jeg har stadig en uge hvor jeg kan opsige den, men tror jeg beholder den.
Af Fidoble
#330172
Supergris skrev:Hvorfor mener du, der skal tages udgangspunkt i gammel teknologi?
Det mener jeg fordi, det er dét udgangspunkt jeg har.

Supergris skrev:Det eneste jeg ønsker, er, du ikke vælger et nyt TV på et forkert grundlag.
Det sætter jeg virkelig også meget stor pris på, det er jo derfor jeg i første omgang startede tråden. Det var for at få nogle input herfra, hvor de fleste går op i det. Jeg syntes bare det er ærgerligt at "frygten" for burn-in skal bagatelliseres eller gøres grin med, når alle de relevante sites faktisk siger det er noget man skal tage hensyn til når man vælger nyt fjernsyn.
Uanset teknologi, ville det ærgre mig hvis jeg igen skulle se mig om efter et nyt fjernsyn om 3 år, bare for at nævne et tal...

larsenan skrev:jeg betalte 8ookr i power i forsikring til mit 55" cx på 4 års garanti uden selvrisiko den dækkede pixelfejl og burn-in m.m.
Jeg har stadig en uge hvor jeg kan opsige den, men tror jeg beholder den.
Se, dét syntes jeg lyder interessant og noget jeg måske gerne ville betale for, såfremt de ikke kommer med en undskyldning for ikke at dække, fordi man har spillet Fifa eller set TV2 News i 4 timer?
Af larsenan
#330174
nej den dækker burn-in uanset hvordan du har brugt det, og selvfølgelig alt anden elektonik og strømforsyning.
Men ikke hvis du taber det på gulvet under ophæng så skal du betale yderligere ca 500kr mener jeg