Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#327739
Hej allesammen,

Jeg har en unik mulighed for at lave en mindre hjemmebio i min kælder på 16m2 (4 x 4 meter) og skal derfor selvfølgelig også have fundet mig en fladskærm.

Jeg har længe vaklet imellem 3 ting når det kommer til skærmløsningen:
  • 85" LED Fladskærm
    77" OLED Fladskærm
    Projektor
Så derfor er i også velkommen til at udfordre mig på min beslutning som er faldet på en OLED løsning, det afsatte beløb til en skærm/Projektor er max 30.000 dkk(gerne lavere;-))

Mit forbrug til denne hjemmebio løsning er både streaming af film og serier og en seriøs omgang gaming på Xbox og PS(forhåbentlig snart også den seneste generation, da jeg desværre var for sent til at få bestilt i første omgang).

Hvordan vurdere i disse to skærme som er dem jeg pt. har i kikkerten?: https://www.hifiklubben.dk/sony-kd-77ag ... gKAd_D_BwE

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d77cx-2020

Det som springer mig i øjnene i forhold til PS5 er at på Sonys OLED er der ikke HDMI 2.1- har det noget at sige??

Og skulle jeg droppe OLED for at få en større skærm i stedet(85")?? https://www.hifiklubben.dk/sony-kd85xh9 ... d85xh9505/

Er virkelig i tvivl da det jo for mig i hvert fald er sindssygt mange penge!

Jeg håber at i har den fornødne information der skal til for at guide mig bedst muligt, ellers så spørg løs og jeg vil besvare hurtigst muligt :-) For mig er det vigtigt at det bliver en konge oplevelse når jeg skal vise kælderen frem for drengene når der skal games, ses champions league bold og nørdes Star Wars.

Bedste Hilsener
Nørrebo
#327759
Enig @hans123, også derfor jeg mener at det er den rette konklusion at gå efter OLED, da jeg vil spille konsol 50% af tiden på denne skærm ca.

Men så kommer spørgsmålet så i forhold til Playstation 5 og Xbox Series X. Kommer den lidt ældre Sony AG9 til kort i forhold til HDMI input eller har jeg misforstået det? Jeg læser det som om at Sony AG9 ikke er kompatibel med den nyeste 2.1 version- og hvad er forskellen?
#327768
Korrekt at AG9 ikke understøtter HDMI 2.1. Hvor stor indflydelse det vil få på din konsoloplevelse er svært at sige. Her og nu er det noget begrænset hvor meget du går glip af uden hdmi 2.1, da der ikke findes så mange spil som udnytter det. Men på den lange bane må vi jo gå udfra at der komme flere spil som vil udnytte mulighederne med HDMI 2.1. Men handler jo nok også lidt om hvor nørdet man er omkring det. Ikke sikkert at den gns. forbruger vil se den store forskel....
#327771
Hans 123_ Tror måske evalueringen kan være lidt mere individuel. I hvert fald har der for nyligt været en tråd ovre på Recordere,hvor en bruger har "nedgraderet" fra 65” OLED til 85" Sony LCD,for at få noget storskærms-effekt . Og i hans verden har missionen altså været en klar succes . .
#327777
Ja følger også med på rec.dk.

Og fik brugeren klart ringere billede og dårligere sort niveau. .
Men der er helt klart mere bio oplevelse ved et 85” pga størrelse.

Spørgsmålet er bare om man kan leve med det ringere billede.