Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af glyptonic
#323033
Jeg har pt. et forholdsvis gammelt (cirka 5-6 år) Philips TV der bare er købt rigtig billigt på 50 tommer. Derfor synes jeg nu det er tid til at købe nyt, efter jeg er flyttet i hus.

Vores helt store problem er at vi sidder små 4 meter fra fjernsynet som det er lige nu, og vores indretning tillader ikke at denne afstand kan ændres.

Hvis jeg tjekker diverse guides på nettet, så med 4 meters afstand skulle vi teoretisk set op i et 150 tommer tv før det er optimalt. Men det er jo ikke realistisk.

Fruen har allerede nedlagt veto mod at få noget over 75 tommer, så derfor er jeg i den situation at jeg have valgt et fjernsyn. Jeg har tænkt på et Sony XH90 75 tommer, men jeg er pludselig kommet i tvivl om hvor vigtig størrelsen er, om jeg i stedet skulle vælge et 65 tommer LG CX? Er der nogle der har erfaringer med de store afstande til fjernsynet, der vil dele deres erfaringer? Bliver man træt af ikke at have købt noget større?
Af Beckham
#323041
Hehe....den evige diskussion omkring balancen mellem størrelse og billedkvaliteten..:-) Der er mange tråde omkring dette herinde, men i sidste ende er det kun dig selv som vil kunne vurdere hvad som er rigtig for dig. Jeg vil vurdere at 65" godt kan gå an på 4 meter. Men omvendt gør de 10" ekstra bestemt også en forskel.
Af Ningnang
#323045
Vi er for nyligt gået fra 50 til 65 tommer.. Det tog 2 min at vænne Sig til😁
Syntes 75 tommers er meget stor til en alm. stue. En anden snak hvis det er til en dedikeret tv stue/hjemmebio
Af Brian E
#323063
Vi sidder 3,5m for vores 65", og hvis det ikke var fordi, det pga. en brændeovn er en fysisk umulighed at få plads til en større skærm, havde vi allerede købt 75".

For mig er det helt klart størrelsen, der vil være afgørende, men jeg er heller ikke den mest kritiske hvad angår billedkvalitet. Hvis du har været tilfreds med et billigt Philips i 5+ år, så kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle blive glad for et XH90.
Af Supergris
#323081
Du befinder dig lige i det område, hvor en 65" lige kan gå an, men en større skærm er lige det FEDERE!
Det er ikke et spørgsmål om billedkvalitet, men om man går efter bio-fornemmelsen eller ej!

Udover det æstetiske, så er de sidste tommer stadig forholdsvist dyre, hvis man ønsker billedkvalitet fra en af de øverste hylder; specielt hvis vi snakker OLED, hvilket jeg dog forventer ændres i løbet at et års tid, da en ny fabrik er blevet indviet (hvilket naturligvis ikke hjælper lige nu og her), som skal producere de store paneler og de nyeste skud på stammen, 48".

Ingen tvivl om, du kan få stor glæde af en 75" eller større, når du kommer over 4 meters afstand til skærmen, men mange føler et 75" er FEDT, men også meget stort, når først det kommer indenfor i stuen, hvor det hurtigt kan komme til at dominere denne, som nogle dog sagtens kan forliges med , hvis det hænges op på væggen.

En mulighed, du måske ikke har overvejet, er en udgave med en af de nye UST (Ultra Short-throw)-projektorer sammen med et lærred med indbygget "teknik", så det ikke er så modtageligt fra lys fra andre vinkler end der, hvor projektoren er placeret.
Det kræver stadig lidt mere af lokalet end et egentligt TV, og HDR er langt fra optimalt, men efter min mening, er der ikke noget, der slår størrelsen, hvis man går efter den bedste biograf-oplevelse, og med denne løsning kan du sagtens ramme 120".

Her er der et link, til lidt inspiration: