Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#322488
Hej Flatpanels

efter igennem lang tids tænken og hjælp herinde fra kom jeg frem til at OLED som de ser ud nu ikke var det rigtige for mig og dermed skulle et LED erstatte vores 2012 sony HD-ready....

Nu begynder et par nyheder om næste år at tigge frem og med konstant påmindelse om at 2019 var toppen af LED og at 2020 ikke var fremskridt gå mine tanker på om 2020 bare var det forkerte år og jeg burde vente?

Hvad vil 2021 byde på... vil OLED trække helt fra og også forbedre risikoen for burn-in yderligere, vil LED se en forbedring igen....

Eller skal jeg bare holde fast i min plan og få ro i mit hoved??
Af Grandahl
#322493
Jamen jeg synes der er noget sandhed i det du siger.. Der er ikke sket den store udvikling indenfor OLED. Samsung der ligesom har været primos motor for LCD skærmene har ikke lavet forbedringer på deres skærme ift. sidste år, kun 8K modellerne som der ikke er meget fidus i at købe.. 4K modellerne har der ikke været meget fest over. Det har der heller ikke fra de andre LCD producenter.. Tilbage er der prisen, den har heller ikke været fantastisk endnu, måske det kommer.
#322494
Ja hvis man skal se de gode zoner på en samsung lcd så er det vel q950T som power kører ned i 20.000 til deres åbning (mon ikke det også bliver BF-priser)... men hvad er meningen i at give 20.000 for et fjernsyn som nok tidligst er højaktuelt om 5-10 år
#322497
Ud over, at opløsningen ikke er aktuel, så har 8K-modellerne også et vanvittigt effektforbrug, som burde få mere opmærksomhed end det gør. Flere pixels giver flere pixelborders, som kan skygge for lyset og så skal der mere knald på.
#322499
Torben Rasmussen skrev: 18. nov 2020, 22:25 Ud over, at opløsningen ikke er aktuel, så har 8K-modellerne også et vanvittigt effektforbrug, som burde få mere opmærksomhed end det gør. Flere pixels giver flere pixelborders, som kan skygge for lyset og så skal der mere knald på.
Det var sgu nok lige endnu en WAF-factor ud over at jeg ikke må bruge 20.000,- på et TV ;-)
#322586
Hej.

Her i år købte jeg nyt TV. Valget stod mellem LG CX OLED fra 2020 og et nyt Samsung Q90R, der oprindelig blev lanceret i 2019.

Fordelen ved LG CX OLED i forhold til OLED TV fra 2019 var efter min mening at jeg kunne bruge BFI og så blot sætte denne på LOW. Ulemperne ved alle OLED er risikoen for burnin og for lav lysstyrke. Så jeg valgte at købe et Samsung Q90R.

Der er en eller flere ideer hvordan man kan reducere risikoen for burnin utrolig meget. Hvis det sker kan man måske hæve lysstyrken på OLED. Hvad ved jeg ? Jeg tror dog ikke at denne burnin-reducerende teknologi kommer i OLED TV i 2022 - hvis den da overhovedet kommer. Der er jo langt fra ide til færdig teknologi.

Til næste år kommer der vist endelig ny teknologi i form af QD-OLED og MiniLED. Det er vist kun TCL som har haft MiniLED på markedet her i 2020 og måske også i 2019. Med andre ord kan der være BØRNESYGDOMME ved QLED og MiniLED i 2021. Så jeg turde ikke købe en af disse to slags TV i 2021, da jeg er bange for børnesygdomme.

Så i 2021 ville jeg personligt vælge et almindeligt high end LCD TV.

Vh Silversurfer
#322587
Rettelse : Jeg skrev at der kunne være børnesygdomme ved QLED. Jeg mente naturligvis ikke det men derimod ved QD-OLED. Det samme kan der være ved miniLED. Se mit indlæg herover.
Brugeravatar
Af hans123
#322594
Løsningen mod BI på OLED er allerede lavet.

Køling er svaret...

og så kan lys hævet til omkring 1000 nits faktisk ikke dårligt.

Desværre må vi vente på disse løsninger i andre OLEd end HZ2000
#322604
Det er lidt sjovt/sørgeligt, at ingen andre har arbejdet mere i at tilføje effektiv varmeledning på bagsiden af panelerne når man ser på de tråde, der popper op med plamager på skærmene, som helt klart er påvirket af det område elektronikken sidder i.

På mit eget AF9 er elektronikken placeret i en boks, som ikke rør ved panelet, men det ændrer ikke på, at selve skærmpanelet ikke har bedre varmeafledning end øvrige modeller.