Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kvaaen
#322098
Hej alle

Nu skal jeg virkelig snart have købt nyt tv. Har længe overvejet og c9. Men fandt så ud af, at det var sidste års model som ikke er til at fremskaffe. Så kiggede jeg på CX som pt står til 10999,- for 55".

Det skal bruges til fede film, en hel masse næste konsol generations spil og nok også en del kaj og Andrea til datteren.

Syntes jeg har læst flere steder, at CX ikke er optimalt til den næste generation af konsoller. Men kan ikke helt finde ud af hvorfor.

Vil i anbefale tv'et eller noget helt andet?

På forhånd, tak.
Af Kvaaen
#322131
Tak for svaret begge. Jeg køber. :-) dog ser jeg nu, at prisen er oppe igen. Skulle vist have slået til. Jg afventer black friday og håber det kommer på tilbud igen.

lige nogle hurtige spørgsmål. :-)
- Hvilket vægbeslag ville i anbefale for at få det så tæt på væggen som muligt?
- Jeg har en Yamaha YAS-207 soundbar. Skal både have en Xbox og en PS5. Så tænker blot at sende lyden via et optisk kabel. Er der nogle udfordringer ved dette?
- Har i prøvet at købe et tv online og få det leveret med fragtmand? Kan mærke en eller anden form for skepsis vedr. dette. :-)

På forhånd, tak.
Af ZackGem
#322134
Vogels Thin vægbeslag er kun 1,5cm tykt. Så der kommer du så tæt på væggen som du kan komme.
Bruger det selv på min 77" CX. De vejer jo ingen ting 😄
Af Supergris
#322181
Hvis du benytter optisk kabel til at overføre lyden, vil du ikke kunne udnytte HD-lydformaterne grundet den begrænsede båndbredde og manglende understøttelse, så jeg vil anbefale HDMI (ARC virker heller ikke), eller eARC, som er indeholdt i HDMI 2.1, men du skal huske, det gælder hele kæden...!

Jeg har læst specs. på din soundbar, som ikke ser ud til at understøtte HD-lyd, så hvilken forbindelse du vælger, har ingen betydning, dog er der ingen grund til at benytte et optisk kabel, hvis du allerede har forbundet med et HDMI-kabel, da det så vil være mest logisk at benytte ARC.
De reklamerer med, den understøtter DTS:X, men der er tale om en virtuel version (DTS Virtual:X), som ikke har noget med HD-lyd at gøre...
Af Kvaaen
#322230
Supergris skrev: 15. nov 2020, 06:54 Hvis du benytter optisk kabel til at overføre lyden, vil du ikke kunne udnytte HD-lydformaterne grundet den begrænsede båndbredde og manglende understøttelse, så jeg vil anbefale HDMI (ARC virker heller ikke), eller eARC, som er indeholdt i HDMI 2.1, men du skal huske, det gælder hele kæden...!

Jeg har læst specs. på din soundbar, som ikke ser ud til at understøtte HD-lyd, så hvilken forbindelse du vælger, har ingen betydning, dog er der ingen grund til at benytte et optisk kabel, hvis du allerede har forbundet med et HDMI-kabel, da det så vil være mest logisk at benytte ARC.
De reklamerer med, den understøtter DTS:X, men der er tale om en virtuel version (DTS Virtual:X), som ikke har noget med HD-lyd at gøre...
Tak for svaret. Jeg tænker, grundet der kun er én HDMI indgang på soundbaren, og at jeg alligevel ikke kan få HD lyd, at der giver bedre mening at forbinde tv'et med optisk kabel, og så hver konsol med HDMI til tv'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#322232
Hvis soundbar er af ældre dato, ikke har bedre lyd via ARC og kun har én ekstra indgang, så var det heller ikke den jeg ville satse på til tilslutning af ekstra udstyr, hvis der skal sættes mere end et enkelt stykke hardware til TV’et. Det er - alt andet lige - mere bøvlet med håndtering af eksterne kilder, hvis én af dem sidder i en HDMI-switch og resten sidder direkte i TVet. ARC er smart på papiret, men et HDMI-handshake er altså mere tilbøjeligt til at fejle end lyden via SPDIF. Jeg har ikke tal på hvor mange gange min soundbar forbundet via ARC har tabt forbindelse ved startup. Via SPDIF kan samme fejl tælles på få fingre over en periode der pt er mindst 5x så lang.
Af Kvaaen
#322274
Torben Rasmussen skrev: 16. nov 2020, 06:56 Hvis soundbar er af ældre dato, ikke har bedre lyd via ARC og kun har én ekstra indgang, så var det heller ikke den jeg ville satse på til tilslutning af ekstra udstyr, hvis der skal sættes mere end et enkelt stykke hardware til TV’et. Det er - alt andet lige - mere bøvlet med håndtering af eksterne kilder, hvis én af dem sidder i en HDMI-switch og resten sidder direkte i TVet. ARC er smart på papiret, men et HDMI-handshake er altså mere tilbøjeligt til at fejle end lyden via SPDIF. Jeg har ikke tal på hvor mange gange min soundbar forbundet via ARC har tabt forbindelse ved startup. Via SPDIF kan samme fejl tælles på få fingre over en periode der pt er mindst 5x så lang.
Som jeg læser dit indlæg, så syntes du det er bøvlet med en HDMI switcher eller andet. Og præcis dette var jeg enig i. Rationalet er, at når nu jeg alligevel ikke få bedre lyd via HDMI end via det optiske, hvorfor så ikke bare bruge det optiske? Eller er der en måde jeg kan undgå en HDMI switcher? Ville nok blive små irriteret over at have flere fjernbetjeninger i sidste ende tror jeg. Til trods for, at jeg kan styre soundbaren via tlf.
Af niko1337
#322279
Jeg hijacker lige tråden som ny bruger, da jeg går med samme overvejelser , og ligeledes har hørt, at chancen for burn-in gør, at den ikke er et optimalt valg til next gen da det er OLED. Meninger om dette?
Mit gaming-mønster kan snildt ende i, at jeg ender med at spille det det samme spil 8 timer en lørdag, og generelt spiller jeg det samme spil i en MEGET lang periode, hvis jeg får chancen, så det gør mig selvfølgelig lidt betænksom.
Af Kvaaen
#322280
niko1337 skrev: 16. nov 2020, 16:40 Jeg hijacker lige tråden som ny bruger, da jeg går med samme overvejelser , og ligeledes har hørt, at chancen for burn-in gør, at den ikke er et optimalt valg til next gen da det er OLED. Meninger om dette?
Mit gaming-mønster kan snildt ende i, at jeg ender med at spille det det samme spil 8 timer en lørdag, og generelt spiller jeg det samme spil i en MEGET lang periode, hvis jeg får chancen, så det gør mig selvfølgelig lidt betænksom.
Kan jeg ikke lokke dig til at lave dit eget indlæg da jeg endnu ikke er færdig med mit. :)
Af niko1337
#322282
Kvaaen skrev: 16. nov 2020, 17:16
niko1337 skrev: 16. nov 2020, 16:40 Jeg hijacker lige tråden som ny bruger, da jeg går med samme overvejelser , og ligeledes har hørt, at chancen for burn-in gør, at den ikke er et optimalt valg til next gen da det er OLED. Meninger om dette?
Mit gaming-mønster kan snildt ende i, at jeg ender med at spille det det samme spil 8 timer en lørdag, og generelt spiller jeg det samme spil i en MEGET lang periode, hvis jeg får chancen, så det gør mig selvfølgelig lidt betænksom.
Kan jeg ikke lokke dig til at lave dit eget indlæg da jeg endnu ikke er færdig med mit. :)
Jo da, gjorde det skam i god tro, da jeg tænkte, at du kunne bruge svarerne, da mit spørgsmål er identisk med dit bare en smule uddybende.