Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Small
#319292
Ville nok holde mig til fabrikantens anvisninger:

• Cleaning
- When cleaning, unplug the power cord and wipe gently with a
soft/dry cloth. Do not spray water or other liquids directly on the
TV. Do not clean your TV with chemicals including glass cleaner,
any type of air freshener, insecticide, lubricants, wax (car,
industrial), abrasive, thinner, benzene, alcohol etc., which can
damage the product and/or its panel. Otherwise, this may result
in electric shock or product damage.
Af barslund69
#319293
Bruger en special klud der ikke ridser skærmen og tørrer støvet af .
Er der feks fluelort eller lign tager jeg samme klud med lidt vand på (fugtig) og tørrer af
#319294
Jeg holder mig også til en blød mikrofiberklud, hvor man på et lille område af kluden kan have ganske lidt vand til at aftørre de ting, som ikke bare er støv, hvor man så med det samme efterpolerer med et tørt stykke af kluden.
Af ziphnor
#319316
Hvad med fedt mærker når de mindste i familien har forgrebet sig på tv'et? Tænker det er lidt svært at tørre af med kun lidt vand på en klud.
#319317
Man kunne nok tage en svag sæbeopløsning og bruge først (samme metode - lidt på kluden), tørre med let fugtet stykke af kluden, og tørre ren med tør klud.
Af JSN
#321095
Jeg har læst ovenstående anbefalinger til fjernelse af fedtfingre på en OLED skærm, men søger yderligere råd fra jer.
Mit barnebarn på godt 3 år har sat en lille skammel hen til et Samsung QE65Q7FN, hvorefter hun kunne nå skærmen, hvorefter hun har smurt en kage ud på skærmen, der har efterladt fedt og kagerester. Det er ikke kun fedtfingre, der skal fjernes. Jeg tør derfor ikke begynde at rengøre skærmen, før et evt. råd fra forum.
På forhånd tak for hjælpen.
#321096
I min erfaring er Samsungs frontcoating blandt de sværeste, at få helt rene desværre, men metoden må være den samme. Prøv at få kagen væk uden at få smurt det mere ud og brug en svag sæbeopløsning når der kun er fedt tilbage.
Af ziphnor
#321103
Torben Rasmussen skrev: 25. okt 2020, 16:43 I min erfaring er Samsungs frontcoating blandt de sværeste, at få helt rene desværre, men metoden må være den samme. Prøv at få kagen væk uden at få smurt det mere ud og brug en svag sæbeopløsning når der kun er fedt tilbage.
Jeg har lagt mærke til at der findes produkter på markedet som påstås at være egnet til OLED. Feks:

https://www.amazon.co.uk/Durable-X-Larg ... B072FVKCX2

https://www.amazon.co.uk/GW-Cleaner-Sam ... B07NV8DDXH

https://www.shopfsi.com/LCD-and-OLED-Sc ... nclean.htm

Feks den første af disse, angives som "alcohol-free cleaning fluid". Er det generelt "sikkert" at benytte den slags?
#321111
Det er umuligt at svare på generelt. Der kan være alt muligt andet i ud over alkohol, så jeg ville være varsom. Den første indeholder en klorforbindelse i stedet og de to andre er rene black-boxes.
Af kamikazedk
#321117
Jeg bruger en helt lavpraktisk metode, som har virket perfekt indtil videre. Hvis det bare er støv, tørrer jeg det af med et tørt gammeldags kokkeviskestykke. Hvis der er fedtede børnefingre på, hvilket der tit er, ånder jeg på stedet med fedtpletter og tørrer af med selvsamme tørre viskestykke. Det virker hver gang, og har aldrig oplevet problemer.
Af ziphnor
#321119
Torben Rasmussen skrev: 26. okt 2020, 07:03Der kan være alt muligt andet i ud over alkohol, så jeg ville være varsom. Den første indeholder en klorforbindelse i stedet og de to andre er rene black-boxes.
Men i sidste ende handler det vel om hvad overflade behandlingen på TV'et kan tåle? Det kan jo sagtens være den tåler klor, men ikke alkohol?

Det undrer mig egentlig at feks brillerens ikke er godt nok. Briller har jo tit også anti-refleksbehandling.