Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Sjøstrand
#319219
Jeg står og skal bruge et nyt 65” OLED tv (eller... snarere et 77”, men det er bare for dyrt :D )

Men er den her periode af året lidt et limbo, hvor f.eks sidste års LG model er udsolgt overalt, mens denne års model stadig ikke er faldet til et, for min pengepung, spiseligt niveau?

Jeg mener at huske at de til Black Friday, plejer at være nærmere 10.000 end 20.000, men kan det virkeligt passe, at de når så langt ned, inden for så kort tid? Virker som et voldsomt fald, hvis de skal nå at falde cirka 50% inden for så kort tid?
Af Globulus
#319220
Du kan jo kigge på prishistorikken for 65" C9:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4909335 ... ign-Priser

Startede på 28.990 i starten af juni 2019.
Faldt hurtigt til 26.299 i slutningen af juni.
Derefter 19.999 fra starten af september til slutningen af november.
Black Friday: 11.999.
Derefter 12.999 til og med februar 2020.
Typisk 13.999 i marts.
Og endelig 15.999 fra starten af maj til nu.

Kigger vi på 55" C9 lagde den ud med at koste 19.999 i starten af maj 2019. Kortvarigt på tilbud til 15.000 hvorefter den røg op på 18.999. I september kom den ned i 15.999 og først i starten af november gik den under 12.000. Black Friday hed det 7.999, hvorefter prisen stabiliserede sig på 9.999 frem til maj 2020 og endelig 8.888 derefter (med enkelte tilbud på 7.777 undervejs).

Så hvis CX følger nogenlunde samme mønster så ja, her og nu er det dårligste tidspunkt at købe på da 2019-modellerne er væk og 2020-modellerne ikke har fået de helt store prishug endnu.

Måske ser vi nogle gode tilbud når vi når til starten af november, som tilfældet var det med 55" C9 (knap så meget 65" C9), men Black Friday plejer at være en god indikator for, hvor priserne kommer til at ligge de efterfølgende par måneder.
Af Beckham
#319225
Nu nævner du ikke noget specifikt omkring kravene til et kommende tv, men der findes da stadigvæk 65" modeller derude som er tættere på 10k end 20k. F.eks. LG B9S og Sony AG8.
Af Gromit
#319230
Jeg mener grundliggende ikke, at man overhovedet kan bruge Black Friday priser til noget som helst.

Pludselig, kan en given fladskærm være på weekend tilbud, der er markant billige end på Black Friday - AF8 og XE90 er herpå nogle gode eksempler. Ligeså med udvalgte Panasonic skærme.

Tommelfingerreglen er:

Gør din research, og find den skærm der passer til dit behov og budget. Herefter, følger du prisen uge for uge og læser de rigtige tråde herinde. Når prisen rammer dét, som du er villig til at betale, så slår du til.

Lad være med at vente og vente og vente i forventningen om endnu en besparelse. For pludselig er skærmen udsolgt, udgået eller kan ikke længere skaffes hjem... og så må du starte forfra. ;)
Af Globulus
#319231
Selvfølgelig kan man bruge Black Friday-priser til noget.

Hvis man kigger på prishistorikken for en populær model på PriceRunner, vil man ofte finde, at prisen får et pænt hak netop på den dag. Prisen kan i sjældne tilfælde have været den samme før Black Friday og den kan sagtens blive en smule lavere på et senere tidspunkt - eller stige igen, for den sags skyld, men den er et godt pejlemærke for, hvad man kan betale for en model uden at skulle føle sig snydt.

Her tales kun om de modeller, der er blevet introduceret samme år, dvs. op til et halvt års tid i forvejen.

Selvfølgelig skal man ikke vente til Black Friday med at købe en model fra det foregående år; så er det rent lotteri, men man forpasser ikke sin chance ved at vente til Black Friday hvis man taler om samme års modeller.

Du nævner AF8 som eksempel. Den (55") startede med at koste 20.990 men kom ned på 10.888 på Black Friday. I en lang periode efterfølgende lå prisen lige under 10.000 for slutteligt at ende på 8.800. AF8 er netop ét af mange eksempler på, at prisen på Black Friday var et godt pejlemærke.

For en god ordens skyld skal det lige siges, at Black Friday ikke kun skal forstås som selve denne ene dag, men en periode på et par uger omkring denne dag.
Af Beckham
#319261
Martin Sjøstrand skrev: 19. sep 2020, 14:24
Beckham skrev: 19. sep 2020, 12:00 der findes da stadigvæk 65" modeller derude som er tættere på 10k end 20k. F.eks. LG B9S og Sony AG8.
Men jeg synes ikke jeg kan finde B9 nogen steder? Synes det er udsolgt alle de steder jeg har kigget.
Søg efter B9S. Det er en opdateret udgave af B9.
Af Gromit
#319269
Black Friday-priser er "fis i en hornlygte”.

Det er falsk varebetegnelse, hvor FB priserne er skruet kunstigt op ugerne inden, og hvor besparelsen er direkte falsk på dagen af FB af den "uvidende" forbruger. Det har været i medierne utallige gange gennem flere år...!!!
Af Beckham
#319270
Hvad er FB priser?

Anyway...korrekt at der bestemt er meget fusk derude i forhold til priser på Black Friday. Men man kan bestemt godt gøre nogle handler på denne dage. Det har jeg da selv gjort. Og ja...holdte øjerne med prisudviklingen lang tid før BF, så ved med 100% sikkerhed at jeg gjorde en god handel.